Dansson
Veteran
Jag får tacka för ett mycket bra svar! 
Sunda och vettiga tankebanor.

Sunda och vettiga tankebanor.
Jag provade själv göra karaktärer åt ett gäng spelare när jag skulle introducera dem för Shadowrun.
Fast min vision var nog inte så extrem. Tänkte mest att SL bestämmer att "en sån här karaktär med en sån här bakgrund behövs, som kan något om någonting" och så får spelaren kötta ut den bäst han vill.
Detta med friform är för mig fortfarande ett luddigt begrepp. Har ingen som helst erfarenhet av sådant. Vill du kanske i korta drag beskriva lite?
Det är en bra poäng, dessutom tror jag att förskapade rollpersoner kan hjälpa spelarna att komma bort från stereotyper och gamla spår.
Det som skrämmer bort optare bäst är regelsystem där optningsmöjligheterna är få
De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry.
Heh. Jag tror Kryztof (min I-Cop, GURPS) är mycket mer "optad" nu än innan kampanjen började. Det är iofs mest för att förbättringar sker "där de behövs" (drygt 15% av Kryztofs poäng är nerplöjda i polsk historia och Go-spelande).
Att karaktärer lär sig det som de flesta äventyr handlar om (Go och Polsk historia?), så det låter som det ska.
Kan för övrigt inte minnas dig som någon optare, men du kanske har ändrat spelstil?