Nekromanti Förslag: separatistiska sub-forum för de som identifierar sig som män respektive kvinnor

Status
Not open for further replies.

hakanlo

Hero
RasmusL;n200065 said:
Det är lösbart, men meckigt. omöjligt är det verkligen inte.

Men, om det verkligen ska lyckas, förutsätter inte det att alla användares uppleveda könstillhörighet registreras?

RasmusL

Champion
hakanlo;n200079 said:
Men, om det verkligen ska lyckas, förutsätter inte det att alla användares uppleveda könstillhörighet registreras?

Verifieras. Och bara de som vill ha tillträde.

Inkognito

Swordsman
RasmusL;n200067 said:
Att vi män måste skärpa oss och göra upp med vårt sätt att skapa ett ogästvänligt forumklimat för kvinnor som vill vara del i diskussionerna är för mig rätt självklart, ett separatistiskt forum kan vara en bra plats att påbörja den resan.
...eller en plats för att avsluta den resan.

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n200067 said:
Att vi män måste skärpa oss och göra upp med vårt sätt att skapa ett ogästvänligt forumklimat för kvinnor som vill vara del i diskussionerna är för mig rätt självklart, ett separatistiskt forum kan vara en bra plats att påbörja den resan.
Jag tror i princip tvärtom. Att du aldrig någonsin kan få en man som beter sig normalt runt en kvinna (eller tvärtom) genom att separera på dem. Som förskolelärare förespråkar jag doktrinen "bråkar flickorna med pojkarna så får vi lära pojkarna att bete sig".

RasmusL

Champion
hakanlo;n200095 said:
Och hur verifieras självupplevd könsodentitet? Vill någon genomgå det?
Jag har inte gjort någon studie för vad som skulle vara den "bästa lösningen" men en enkel grej är ju att någon annan på forat agerar referens alternativt ett skypesamtal.

CapnZapp

Myrmidon
Tycker detta är helt fel fokus för wrnu. Jag vet att många egentligen är mycket mera intresserade av jämlikhet, feminism och samhällsfrågor, och vars koppling till rollspel verkar bli tunnare för varje år som går. Ni bör ta era diskussionsämnen till en egen sajt.

Fokus här är rollspel. Inget annat.

Jag vill diskutera rollspel när jag kommer hit. Jag vill diskutera äventyr, regler, gemensamma spelupplevelser, popkultur kring rollspel, rykten kring kommande släpp, viktade tärningar, figurer, kort etc etc

Jag vill verkligen inte diskutera ämnen som kvinnoförtryck, samhällsstrukturer eller dylikt. Inget fel på dessa ämnen, men de är ANDRA ämnen.

Som bör ha precis lika hög synlighet som ämnen som motorolja eller monarkins bevarande - dvs ingen särskilt hög synlighet alls.

Det finns en alldeles för stor grupp forumister som mest hänger här av gammal vana - de diskuterar iallafall sällan eller aldrig praktiskt utövande av rollspel. Inte så att man inte ska vara välkommen om man inte aktivt spelar, men någon behöver berätta för dessa att det är dags gå vidare i livet, och lämna just denna arena åt vad den är avsedd för. Rollspel och dess hobby.

Det är bara att välja. Inför Rasmus förslag och jag förutspår att wrnu inte längre kommer uppfattas främst som en rollspelssajt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Detta är ett modererande inlägg.

Jag vill poängtera att rollspel.nu-forumet INTE är en ersättning för OT-forumet.

Just nu håller denna diskussion på att breddas och falla in i samma gamla hjulspår som andra diskussioner.

Denna tråd handlar om ett förslag på att ha ett subforum endast för män, och ett endast för kvinnor. VAD som diskuteras där eller annanstans på rollspel.nu är OT, ety om detta skulle genomföras så skulle diskussionerna kunna handla om knyppling, datoroptimering eller jämställdhet och tusen andra saker.

För protokollet: vi har tagit emot förslaget. Inga förändringar är planerade.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Detta är ett kompletterande inlägg, som inte är modererande, men som ändå är något jag vill att ni tar till er.

Allt som oftast när förslag på förändringar luftas här, utgår diskussionen från att vi redan har bestämt oss för att genomföra ändringen.

Så funkar det inte. Det är troligare så att redaktionen väljer status quo än att genomföra förändringar. Så försök ha i åtanke att detta är ett förslag från en användare som tänker att det skulle vara bra, och INTE en förändring som gjorts eller planeras göras av redaktionen.

MVH

/Magnus

Cissi

Up to no good.
Jag tänker så här när jag läser den här tråden:

1) Har folk faktiskt inte märkt att OT är nedstängt sen flera månader? Huh... Då är det ju helt tydligt att forumet spelat ut sin roll, men varför klagas det fortfarande på alla OT-trådar då? (Som faktiskt inte finns för att OT är nedstängt sedan flera månader?)

2) Den här tråden har lika stort existensberättigande som trådar som handlar om hur man stänger av meddelandefunktionen, eller trådar som ber om regelförtydliganden osv osv. För det är frågor från användare till redaktionen och måste få lyftas.

3) För att fundera lite kring den faktiska frågan i tråden så tror jag inte att det skulle vara en speciellt verksam arena. Vi är för få kvinnor aktiva på det här forumet för att (vad jag tror) det skulle bli nått av det och de flesta av oss som är aktiva har redan hittat varann på andra arenor. Man skulle helt enkelt, som Tsianphiel skriver, kunna bete sig trevligt och inte som en rövhatt när någon lyfter saker som hen tycker är problematiska och inte bry sig om trådar som man själv tycker är ointressanta utan fokusera på att skapa nya trådar eller skriva inlägg i såna trådar där man tycker ämnet är relevant för ens egen intressesfär.

Tsianphiel

Swordsman
Cissi;n200149 said:
1) Har folk faktiskt inte märkt att OT är nedstängt sen flera månader? Huh... Då är det ju helt tydligt att forumet spelat ut sin roll, men varför klagas det fortfarande på alla OT-trådar då? (Som faktiskt inte finns för att OT är nedstängt sedan flera månader?)
Jag saknar OT jättemycket och jag drar mig verkligen för att starta diskussioner som har med jämställdhet och mångfald att göra här, därför att jag vet att det finns användare som inte tycker att det hör hemma på ett rollspelsforum. För mig är det dock en stor del av rollspel, och det är också en stor del av det jag vill diskutera.

Ram

Skev
Även jag har lite till min egen förvåning funnit att jag saknar OT-forumet jättemycket. Rollspel.nu är lite som ett sommarläger. Det är jättekul att pyssla med aktiviteter, se vad andra gör och allt sådant, men OT-forumet var liksom cafeterian dit man gick för att snacka bös, hitta på bus och ibland även prata om världens större problem.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Cissi;n200149 said:
Klart det har märkts!

Generellt tycker jag stämningen har blivit bättre och mycket trevligt än den var för ett år sedan. Det känns som om grälen från OT inte blöder igenom till andra forumen, och för mig är det en stor vinst för forumet i sig. :)

Cissi

Up to no good.
Tsianphiel;n200176 said:
Jag saknar OT jättemycket och jag drar mig verkligen för att starta diskussioner som har med jämställdhet och mångfald att göra här, därför att jag vet att det finns användare som inte tycker att det hör hemma på ett rollspelsforum. För mig är det dock en stor del av rollspel, och det är också en stor del av det jag vill diskutera.
Jag ska erkänna att jag är jättekluven i frågan. Användaren Cissi saknar också OT men moderatorn Cissi gör det inte. Och det handlar ju precis om det som du beskriver, att det inte går att föra en vettig diskussion om sådana frågor utan att det blir en eldhärd och elden startas oftast från det hållet där folk säger att de "inte vill diskutera sånt här för det är inte rollspel!". Så utifrån det kanske ett separat forum för de som vill diskutera saken skulle vara en idé. Inte för tjejer men för alla som är intresserade av detta inom hobbyn. På samma sätt som föreningsforumet skulle det kunna läsas av alla men diskuteras av få. Det kanske skulle vara nått.

Cissi

Up to no good.
Robert Jonsson;n200216 said:
Klart det har märkts!

Generellt tycker jag stämningen har blivit bättre och mycket trevligt än den var för ett år sedan. Det känns som om grälen från OT inte blöder igenom till andra forumen, och för mig är det en stor vinst för forumet i sig. :)
Ja, det har du rätt i. Det är lugnare. Och det är också trist att de här frågorna inte kan få diskuteras i lugn och ro. Det är väl ingen som klagar på Kulturforumet fast det ALDRIG tar upp rollspelsrelaterade grejer. :)

Minimoni

Homelander
Klart att jämställdhet och relaterade frågor hör hemma på det här forumet. Om alla på alla sidor i olika åsikter beter sig bättre än tidigare så kan vi kanske också hitta lösningar som för hobbyn framåt för ALLA! Jag kommer generalisera nu, men att hobbyn skapas av män för män är knappast något som går att förneka och att människor av alla sorter skulle trivas mer inom hobbyn skulle vara en fördel för alla.

Jag tycker inte om att dela upp forumet i en del för tjejer och en för killar... Den "lösningen" är inte för mig en lösning men jag är heller inte en del av den grupp som känner sig utsatt så därför tycker jag som förut att beslutet inte bör vara männens utan kvinnornas.

Dock har vi kommit rätt långt inom hobbyn gällande jämställdhet även om det är tydligt att vi har många mil kvar. Om vi inte kan prata om det så kommer vi heller inte att röra oss framåt, tror jag. Jag lär min dotter som är fem år att spela rollspel och vill att hon skall ha lika stora möjligheter inom hobbyn som jag haft. Jag är en sån där idiot som blev feminist först när jag fick en dotter så jag ber om ursäkt för det men hoppas att bättre sent än aldrig även gäller här!?

Förlåt för OT men jag saknar uppenbarligen också den forumsdelen :-(

CapnZapp

Myrmidon
Nu vet jag inte om detta är rätt tråd för att diskutera OT, men eftersom alla andra gör det så:

Jag tycker det är jättebra att OT forumet är stängt. Det skickar en signal att detta forum inte är till för dig som bara vill hänga.

Enda chansen till att rädda wrnu är att hårt strypa alla andra diskussioner än positivt glada entusiastiska diskussioner om rollspel, iallafall ett slag (ett halvår eller så).

Problemet är ju inte exakt att det inte diskuteras rollspel, utan sättet på vilket det diskuteras rollspel. Att säga att min tråd om samhälle och jämlikhet är rollspel är kanske sant, men icke desto mindre dystert och ångestfyllt.

Så det kommer krävas en synnerligen hård åsiktspolis, där allt snack om ämnens lika värde helt sonika stängs ner. Varje tråd under denna period som tar upp ett ämne som inte direkt och tydligt handlar om att spela rollspel stängs, och personen varnas/bannas/permabannas. Varje tråd under denna period som inte är positiv, konstruktiv (vad rpg.net skulle kalla "+") stängs, och personen varnas/bannas/permabannas.

Förhoppningsvis kommer det snabbt att leda till en massutvandring, så vi som blir kvar kan diskutera rollspel på ett nyfiket, entusiasiskt och ja, kanske lite naivt positivt vis. :)

Om inte moderatorerna anklagas för att vara både nazister och kommunister samtidigt tas detta som intäkt för att modereringen inte varit hård tillräckligt.

Sedan, när perioden är slut, och modereringen förhoppningvis kan lätta igen, startas ett projekt där man använder en kompetent grafisk designer som ger forumet en helt ny, genomtänkt, grafisk profil. Det nuvarande utseendet är skit, rent ut sagt, och lockar verkligen inte nya rollspelsdiskussionssugna individer.

Men jag undrar om det egentligen inte vore enklare (och mindre smärtsamt) att helt sonika öppna ett nytt forum... Det enda som flyttas över är företagsforumen, i övrigt kan ju detta forum få kvarstå orört. Det viktiga är ju att det finns ett alternativ för oss som vill diskutera rollspel utan att behöva prata engelska, men inte vill göra det i sällskap av dem som tolkar det begreppet som fritt blås för politik och samhälle (läs feminism och världssamvete). På så vis kan ju var och en regga sig på ena, andra, eller bägge forum.

RasmusL

Champion
Bara för att påpeka det uppenbara:

Det är ingen forumdel som föreslås "delas upp", det jag föreslår är nya forumdelar ämnade för vissa diskussioner inom vissa grupper.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Detta är ett modererande inlägg.

Jag är jävligt trött på att mina modererande inlägg medvetet ignoreras.

Tråden låses.

/Magnus

Status
Not open for further replies.