Re: Symbolistisk rikedom
Jag tror inte det är specifikt för just den myten.
Det tror inte jag heller, det bara råkade vara så att det var den vi råkade diskutera i den diskussion jag refererade till.
99% av symboliken du pratar om uppfattar jag ju på precis det sätt som du säger; det är därför det var lite kul att du råkade välja just grejer som jag jämt reflekterar över
Det beror på att jag valde de extremaste exempel jag kunde komma på. Det finns fler:
Vem har en vågig dolk, hjälten eller skurken?
Vem har en dolk med otäcka hullingar, hjälten eller skurken?
Vem har tysk brytning?
Vilken bil av en Ferrari och en svar limosin hör till skurken respektive hjälten?
Sedan har vi alla hollywoods smaklösa stereotyper:
Karatejapanen
Pajasnegern
Kaxig latino
Skitig mexikansk bandit
Ädel indian
Terroristaraben
Vikingasvensken
Blond bimbo med stora bröst
Hård deckare
Desillusionerad snut
Sanningsökande journalist resp muckrakern
Femme fatale
Vi bombas av symboler utan att märka det. Om man köper en stor motorcykel köper man en symbol för vildhet och frihet. Köper man en mercedes köper man en symbol för att visa att man har lite p*tt. Köper man en stor lyxbåt är det en symbol för pengar. En sportbil symboliserar jakten på perfektion och effektivitet. Vissa kläder symboliserar att man är singel och tillgänglig. En skinnjacka med rätt MC-klubbsmärke symboliserar att man inte ska bråkas med. Uniformer symboliserar makt. Cognac symboliserar förfining, medan Explorer symboliserar alkoholism.
Att vara medveten om symboler och använda dem i sitt spelledande är ett bra sätt att förmedla känslor till spelarna utan att behöva säga det rakt ut. Det blir både effektivare och lömskare.