Re: And the crowd goes wild
"Litteraturkritiker är också vanliga människor. "
Precis som du och jag eller Göran Persson. De vet inte automatiskt bättre än oss och får inte mer makt än vad vi själva ger dem.
"Litteraturkritikerna älskar dig, men de är inte så bra på att visa det. "
"Så han säger något som han har för sig att rätt många andra kritiker har sagt så är han på den säkra sidan."
"Litteraturkritiker är också människor, men de är inte så bra på att visa det."
Varför blir de då litteraturkritiker till att börja med? Vill man förmedla sin boksmak till folk så är det ju synnerligen vitala egenskaper kan man tycka. Att våga ha en egen åsikt och att kunna stå för det man säger är viktigt för alla människor.
"Det är trots allt inte så många som läser fantasy, och dessutom spelar det ingen roll vad fantsyläsare tycker för de vägrar ändå läsa litteraturkritik i protest mot att Sagan om Bilbos återkomst fick dålig kritik 1973."
Och fantasy läses ju av sådana där "ungdomar" som man har hört talas om. Sådana som knarkar, skriker könsord och lyssnar på högljudd musik. Vilken vedervärdig litteratursmak kan inte de ha?
Ungdoms- och barnlitteratur är ytterligare ett område som de flesta litteraturkritiker verkar sky som pesten. Varför då? Är den mindre värd i deras ögon?
"Dessutom finns det ju faktiskt en möjlighet att litteraturkritikern helt enkelt inte tycker om fantasy. "
Varenda en?
"Så nästa gång du ser en litteraturkritiker, häng tillbaka dubbelyxan i höftskynket och försök prata med honom i stället. "
Jag har faktiskt aldrig träffat någon litteraturkritiker personligen och jag lär aldrig göra det heller om jag börjar gå runt i höftskynke.
Om någon tycker att det här inlägget är jätteuselt så beror det på att det förra, som var supersmart, bara försvann.