Förvånande gräsrotsfinansiering

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Man kan vänta in recensionerna och genom dem bilda sig en uppfattning om en given produkts kvaliteter.
Jo, så gör jag med ofta. Men, som jag skriver, anser jag att andras omdömen (recensioner) är en sådan annan premiss. Då är det ju inte heller texten som övertygar dig utan någons bedömning av den.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
Fast har Whitehack a) sålt så bra då? och b) inte hackat sig in genom konceptet/inriktningen/nästan unik plats på svenska marknaden?
Whitehack är inte jättestort i Sverige, och definitivt inte så stort som Symbaroum eller Mutant internationellt heller, men det har så vitt jag vet sålt otroligt bra för att vara i princip helt utan marknadsföring. Och det har ett skitstarkt community som uppstått organiskt. För att vara ett supernischat spel helt utan bilder är det minst sagt fantastiskt.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
586
Location
Skogen
Finns det en motsvarande uppställning där även utländska backare och engelska utgåvor räknas med? Vore intressant att se (ffa för att vi hade hamnat högre då :D)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Finns det en motsvarande uppställning där även utländska backare och engelska utgåvor räknas med? Vore intressant att se (ffa för att vi hade hamnat högre då :D)
Finns en tråd om KS överlag med en lista. Seek and find! :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Vindsjäl har i nuläget 177 finansiärer med en vecka kvar på kampanjen. Bra utfall för ett helt nytt spel som är långt ifrån standardfantsy och som kommer från en liten aktör. Ska bli intressant att se var det landar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
Vindsjäl har i nuläget 177 finansiärer med en vecka kvar på kampanjen. Bra utfall för ett helt nytt spel som är långt ifrån standardfantsy och som kommer från en liten aktör. Ska bli intressant att se var det landar.
Vindsjäl blir ett inlägg i debatten "Går det att sälja bra på ett helt nytt IP om en som företag inte gjort sig stor på existerande IP innan?" :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,847
Location
Eskilstuna
Njae... Det är lite till kvar till bingo i alla fall. :)


Den dagen Bläckfisk Förlag får komma och marknadsföra sina spel i Signaler från Zonen är det nog snarare jackpot än bingo. ;)

Vindsjäl har i nuläget 177 finansiärer med en vecka kvar på kampanjen. Bra utfall för ett helt nytt spel som är långt ifrån standardfantsy och som kommer från en liten aktör. Ska bli intressant att se var det landar.
Skrômt drog ju nästan 250 pers. Också helt nytt IP.

Sen är det ju ganska få personer på det stora hela och blir det ju ingen ekonomi i det – så det är nog att ta i att det skulle vara någon enorm framgångssaga. 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Skrômt drog ju nästan 250 pers. Också helt nytt IP.

Sen är det ju ganska få personer på det stora hela [...] så det är nog att ta i att det skulle vara någon enorm framgångssaga. 🙂
Men Skrömt är skräck. Det verkar extremt lättsålt. Udda fantasy känns svårare att nå ut med tycker jag. Sedan tror inte jag heller på någon enorm framgångssaga, men bra tycker jag ändå att det går för Vindsjäl.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,847
Location
Eskilstuna
Vi snackade lite om det här i förlaget häromdagen. Jag upplever att det finns fyra olika intervaller för spel på svenska, beroende på ens förutsättningar. Jag baserar det främst på väldigt samtida projekt.
  1. Projekt utan IP och på ren hobbybasis. <200 backare. Exempel är Utan frid, Zanguina och Fornsaga.
  2. Projekt utan IP, med tydlig identitet och marknadsföringsinsatser. 200-300 backare. Exempel är Mörk Borg, Skrômt och eventuellt Vindsjäl.
  3. Projekt med IP/nostalgifaktor, från ett etablerat förlag . 300-500 backare. Exempel är Chock, Handbok för superhjältar och Neotech Edge.
  4. Projekt med starkt IP/nostalgifaktor, från ett monolitförlag. 500-1000 backare. Exempel är Nordiska väsen, Hindenburg och Ur varselklotet.
Drakar och Demoner ser jag lite som en intervall för sig. :)

Kommer man över ”sin” intervall har man nog gjort något väldigt rätt och ska vara sanslöst nöjd.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,606
Men Skrömt är skräck. Det verkar extremt lättsålt. Udda fantasy känns svårare att nå ut med tycker jag. Sedan tror inte jag heller på någon enorm framgångssaga, men bra tycker jag ändå att det går för Vindsjäl.
Inte bara skräck - skräck + folktro. Det nordiska är hett just nu, även internationellt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Ser jag till mig själv som konsument så krävs det följande för att jag skall slå till:
  • Välkänt IP (Alien RPG, Mutant, Chock, T2000, KULT etc)
  • Välkänt förlag/välkänd författare (Fria Ligan, Graham Walmsley, Erik Granström etc)
  • Rekommendationer (@God45 , RPGGeek, Youtube-recension, någon pod/spelblogg, etc)
  • Intressant och ovanlig spelvärld (Oktoberlandet, Tales from the Loop, Coriolis etc)
  • Intressant regelmekanik (Cthulhu Dark, Alice is Missing)
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Intressant att ni anser att det går bra för Vindsjäl. jag antar att ni har rätt, egentligen. Min känsla var dock snarare att det gick tämligen dåligt, eftersom 178 backers känns väldigt lite - alltså, jag är ganska besviken på hur Neotech presterade, som "bara" fick 555. För mig upplevdes Vindsjäls resultat som ett beklagligt tecken på ointresset för icke-europeisk fantasy, snarare än en framgångssaga. Framtida moduler till Vindsjäl kommer aldrig kunna gå runt - min erfarenhet från andra produkter är att det ser mörkt ut med modulutgivning om inte grundspelet säljer 500+ ex. Det ser jag som ett tecken på misslyckande. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Vad är egentligen ett bra kickstarter-resultat och inte för ett svenskt rollspel? Vilka parametrar använder man för att bedöma det? Ceruleanfives uppdelning var förstås tänkvärd. Utifrån hans premisser överpresterade Neotech Edge en liten aning, och Vindsjäl har också potential att göra det i slutspurten.

Ett annat tänkvärt faktum kan vara att säljer man under 300 ex säljer man sämre än moduler till Eon.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
...alltså, jag är ganska besviken på hur Neotech presterade...
Utanför ämnet egentligen men det måste ju vara en ännu större besvikelse att många sedan sålt sina Neotech-böcker i princip orörda.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Utanför ämnet egentligen men det måste ju vara en ännu större besvikelse att många sedan sålt sina Neotech-böcker i princip orörda.
Det känner jag inte till. Men nej, det gör mig inte så besviken även om så är fallet, Neotech Edge är liksom ett tämligen avantgarde spel och jag fattar om det inte är allas kakbit. Och recensionen det fick i Fenix var fullständigt lysande. Plus, om folk sålt böckerna har ju andra köpt dem?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Men jag kanske är helt ute och cyklar? Vad är egentligen ett bra kickstarter-resultat och inte för ett svenskt rollspel?
Eftersom jag samlar lite på kickstartersiffor över svenska rollspel skulle jag säga att @ceruleanfive s bedömning ligger helt rätt. Twillight2000 som drog flest backare någonsin för ett spel från ett svenskt förlag samlade "bara" 574 som geolokaliserat sig till Sverige. Skulle säga att uppåt 800-1000 är ovanligt även för spel som går bra totalt sett i övrigt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,847
Location
Eskilstuna
Min känsla var dock snarare att det gick tämligen dåligt, eftersom 178 backers känns väldigt lite […]
För mig upplevdes Vindsjäls resultat som ett beklagligt tecken på ointresset för icke-europeisk fantasy, snarare än en framgångssaga. Framtida moduler till Vindsjäl kommer aldrig kunna gå runt - min erfarenhet från andra produkter är att det ser mörkt ut med modulutgivning om inte grundspelet säljer 500+ ex.
Håller helt med. Eller ja, för att vara ett helt nytt spel där allt är utvecklat, skrivet och formgivet – samt till största delen illustrerat – av en enda person är jag ju väldigt glad att någon bryr sig över huvud taget. Sen är ju inte Kickstarter-siffrorna allt, det säljs ju fortfarande mer efteråt.

Men rent krasst ser det ju inte ut att bli något särskilt stort spel, inte. För mig är det en framgång att det blir en fysisk bok som finns hemma hos över hundra personer. Men någon allmän framgång får man helt enkelt inte utan att ha ett känt IP, nostalgikopplingar eller internationell satsning – helst alla tre.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Om jag skulle lansera ett spel på detta sätt, skulle jag se antalet backare som en typ av indikation mest för hur väl min marknadsföring hade gått. För mig som skapare hade det egentliga måttet varit, hur många som spelar det och vill ha det som ett aktivt spel. Stödköp bidrar till att allt går runt, men om det är allt det är skulle det inte vara värt det i mina ögon. Jag vill att det ska sälja på produktens merit och inte nåt annat.

Stora spel gillar jag inte att hitta på crowdfundingsajter då det inte verkar ha nåt med att ha råd att ge ut produkten utan är en plattform för marknadsföring och kanske ett sätt att få hjälp med distribution. Jag skulle inte köpt Kult, Eon, Dod eller Mutant den vägen om det inte var den absolut enda vägen.
 
Top