Nekromanti F.A.T.A.L. på väg mot tryck (Känsliga varnas!)

DanielSchenström

Swashbuckler
Fatal är ett spel som blivit uppmärksammet för att det har regler om sex, om storleken på ens könsorgan och liknande. Det färdiga manuskriptet ligger nu uppe på www.fatalgames.com och kommer tas bort när det går i tryck.

Jag har skummat igenom den 970+ långa boken (undra vad den kommer kosta) och konstaterat att alla de saker den uppmärksammats för finns där ( i enorm detalj), jag menar, hur många andra spel kan du skaffa specialförmågor som låter dig hålla inne din ejukolotion? Eller slå fram hur mycket sjuka sexvanor din RP går med på?

Detaljismen finns i hela spelet, det är 7 sidor med tabeller för vad som händer när nån träffar dig i benet exempelvis.

Själv störs jag inte av innehållet, men jag kan inte trots författarens ord om att allt i spelet finns där för att spegla en medeltida värld i detalj, undvika att detaljerna, speciellt de om sex finns där för att locka folk. Om man ville ha det med kunde man berätta om det medeltida sexlivet utan att gå in på vad som kan hända, fysiskt under en våldtäkt.

Jag tror att spelet kommer riva upp en ny rollspelsdebatt i USA, och om vi har otur även här.

Troberg

Sinister eater
Jag tror att spelet kommer riva upp en ny rollspelsdebatt i USA, och om vi har otur även här.
Ärligt talat tror jag inte det. Ingen handlare kommer att ta i det med tång, så det kommer att förbli okänt utanför en liten entusiastskara.

Nightowl

Champion
Och entusiasterna kommer att vara få. Det här är spelet där man har värdet 'mödomsresistans' för att visa hur svårt det är att ta någons oskuld... :gremcrazy:

Storuggla

Champion
Men... öh.. NEJ! [ANT]

Storuggla dömmer: De är miffon och laxslickare! :gremmad:

Storuggla, med domarperuken på

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
F.A.T.A.L. error!

Det färdiga manuskriptet ligger nu uppe på www.fatalgames.com och kommer tas bort när det går i tryck.
Det låter som goda nyheter tycker jag. Jag kan inte föreställa mig att någon kan vilja betala för smörjan när det är mycket billigare att låna en bok av Marquis de Sade på biblioteket eller köpa en porrtidning och om spelet tas bort från nätet kommer nästan ingen att behöva utsättas för det.

Själv störs jag inte av innehållet, men jag kan inte trots författarens ord om att allt i spelet finns där för att spegla en medeltida värld i detalj, undvika att detaljerna, speciellt de om sex finns där för att locka folk.
Man skulle kunna tro på dem om det inte var så att nästan alla detaljer i spelet handlar om just sex och våldtäkter. Om det funnits lika mycket detaljer om hur man smider en hästsko, reser ett tält eller flår en kanin skulle sexdetaljerna kunna ignoreras, men nu är de helt klart fokuset för spelet. Jag borde inte bry mig egentligen men jag irriterar mig på att man kan lägga ner så mycket tid på att producera sån smörja. Eller det kanske inte är det som är problemet, det är att man sedan har så dåligt omdöme att man kan påstå att det är det mest realistiska spel som någonsin gjorts.

Det är ingen fara. Snart startar de nya säsongerna i olika dokusåpor och då har kvällstidningarna inte tid att skriva om saker som händer i verkligheten.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
JAG KÖPER!

... eller INTE.

Seriöst. ska jag spela rollspel med sexregler så väljer jag nog hellre att sexrollspela med eller utan regler. (nån som vill vara med? jag är naken? :gremgrin:)

jag tror inte det kommer väcka nån uppmärksamhet alls. Som troberg säger så kommer det varken att gå att hitta överallt eller köpas av särskilt många...

chrull - ljög. är liite påklädd iaf

Troberg

Sinister eater
OK, spektaklet beskådat

Nu har jag kollat lite i den version som finns online.

Mitt omdöme om det är faktiskt inte så uselt som man skulle kunna tro. Hade de sanerat ut de extrema sexbitarna och tänkt genom reglerna (som nu är über-pettimetriska och antagligen mer ospelbara än Eon med Phoenix Commandregler) så har de faktiskt en del intressant material. Det är dock väldigt ojämn kvalitet och det finns en hel del usla bitar också (utöver vad som nämnts ovan).

Mitt råd till dem skulle vara att sanera, kapa ner reglerna till en tiondel och sidantalet till 200-300 sidor, samt gå genom och korrekturläsa, se till att man håller en jämn nivå på texten och beskriva världen mer. Då hade man faktiskt fått till något som kanske varit värt besväret, åtminstone som komplement till spelsamlingen.

I den form det är nu så stinker det.

OK, move along, nothing to see.

Rosen

Myrmidon
Re: F.A.T.A.L. error!

Om det funnits lika mycket detaljer om hur man smider en hästsko, reser ett tält eller flår en kanin skulle sexdetaljerna kunna ignoreras, men nu är de helt klart fokuset för spelet.

Tja, namnet står ju faktiskt för "Fantasy Adventure To Adult Lechery"... (-:

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Tja, namnet står ju faktiskt för "Fantasy Adventure To Adult Lechery"...
Det är helt riktigt. Jag skulle inte ha några problem om de sa rent ut att det här är ett rollspel med fokusering på våldsporr. Som det är nu hävdar de att sexet bara finns där för att göra spelet "realistiskt" och "komplett" när det är pinsamt uppenbart att de inte har några ambitioner att göra spelet "realistiskt" eller "komplett" vad gäller andra mänskliga verksamheter än sex och våld.

Jag låter som en gnällig puritan; det är jag inte. Jag vill bara att de ska säga rakt ut "vi gillar våldsporr, det gör oss kåta!" istället för att skylla på "historisk och mytologisk realism" och annat flum. De får ägna sig åt vilka perversioner de vill, bara de inte hycklar med det.

Varför lägger jag ens ner tid på att tänka på det?

/tobias

Troberg

Sinister eater

Det är helt riktigt. Jag skulle inte ha några problem om de sa rent ut att det här är ett rollspel med fokusering på våldsporr. Som det är nu hävdar de att sexet bara finns där för att göra spelet "realistiskt" och "komplett" när det är pinsamt uppenbart att de inte har några ambitioner att göra spelet "realistiskt" eller "komplett" vad gäller andra mänskliga verksamheter än sex och våld.

Jag låter som en gnällig puritan; det är jag inte. Jag vill bara att de ska säga rakt ut "vi gillar våldsporr, det gör oss kåta!" istället för att skylla på "historisk och mytologisk realism" och annat flum. De får ägna sig åt vilka perversioner de vill, bara de inte hycklar med det.
Det jag tycker är synd är inte att det finns med sex. Det var oundvikligt i längden att någon skulle göra ett rollspel med sådan fokus, på samma sätt som sex figurerar i andra media.

Det som är synd är att de har fokuserat stenhårt på sex i kombination med våld. Det är ett olämpligt val som inbjuder till kritik mot dem och mot rollspel i allmänhet. Personligen tycker jag att det är en olämplig kombination oavsett sammanhang.

Hade de gjort ett fantasyspel och tagit med sex på ett seriöst och någotsånär smakfullt sätt så hade det inte varit ett problem. Det finns många bitar som är intressanta för rollspelare, tex tabun, seder, regler för graviditet, magi relaterad till sex och fortplantning (ett av de vanligaste användningsområdena i historisk verklighet), könsroller, attityder osv. Då hade det kunnat vara intressant, nu kommer praktiskt tager alla som ser det att bara förkasta det som sjukt.

Greymourn

Swordsman
Men...

Jag har gjort en 20 årig flintskallig kobold med tunga (utanför mun) som e tre gånger så lång som p*nis, våldtäktsmani och ägg allergi... Så nått gott har ju spelet...

Har iofs bara kikat igenom det hela, men det verkar faktiskt ha en del intressanta sidor oxå...

Jag e en dvärg som e en humla som...
... gillar metall rustningar !?!?!

Kan även nämna att jag med samma företags Tempraments Check program visat mig vara redigt schizofren oxå... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Re: Book of Erotic Fantasy

Vad jag har förstått så kommer BOEF till d20-systemet att hamna avsevärt närmare det du efterlyser.
Varför kan ingen göra ett spel där man inkluderar sex utan överdramatisera? Går det inte att diskutera sex i ett spel utan att det är helt fokuserat på sex?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skillnad på att behöva och vilja ha

Tja...jag? Givetvis, det finns gränser för hur stor detaljnivå man behöver, men regler för saker som hur mycket skada en förlossning bör göra (i en fantasyvärld är det knappast ofarligt, trots allt) och hur graviditet påverkar en persons prestationsförmåga tycker jag är allt annat än onödiga. Åtminstone i mina kampanjer, där ett par personer varit gravida vid det här laget. Regler kan vara väldigt tacksamma att luta sig på emellanåt, speciellt när de inte, som alltid annars, går ut på att hoppa över ett stup, charkutera en motståndare eller dylika prestationsrelaterade scenarier.

- Ymir, som gillar grisodling i episk fantasy

Greymourn

Swordsman
Hmm...

och hur graviditet påverkar en persons prestationsförmåga tycker jag är allt annat än onödiga.
Om det handlar om hjälte rollspelande bör det inte hända ett smack, det gjorde det inte för Xena :gremblush:

Ängeln på min högra axel... "Det där var väl litet väl lågt..."
Djävulen på min vänstra instämmer... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Re: Framförallt... VemFanBehöverReglerFörDet!!! [NT]

Regler, troligen inte. Bakgrund, javisst.

Visst är det bra att veta vilka underliga tabun olika kulturer har? Vilka uppvaktningsriter? Hur könsrollerna funkar? Hur man ser på prostitution? Otrogenhet? Sex före äktenskapet? Barn utom äktenskapet? Finns det magi för att öka/minska fruktbarhet? Anses kvinnor orena under menstruationen? Hur hemligt är sex? Abort? Magisk hjälp vid förlossning? Homosexualitet? Etniskt, klassmässigt och religiöst blandade förbindelser?

Det finns massor av sådana frågor (och de jag nämnde är bara sådant som varierar i vår värld (om man byter ut magi mot vetenskap)). I en fantasyvärld kan det finnas mycket mer och annorlunda saker som man kan utnyttja för att ge inlevelse i världen ("Självklart måste ni gifta er, du råkade ju se henne naken!", "Va, får jag inte låna din fru/man? Visar ni ingen respekt mot gäster?", "Äktenskap? Är det den där grejen när man inte har sex med mer än en samtidigt?").

Sådana beskrivningar av kulturer skulle fylla ut världen mer än många av de saker som rollspel brukar fastna på.

Staffan

Myrmidon
Re: Book of Erotic Fantasy

Tja, om man nu vill ha regler för sex & sånt (vilket jag själv iofs inte känner några behov av) så är det väl inte fel att göra det i ett supplement. Och att det supplementet då har en ganska stark fokusering på olika aspekter av sex och kärlek är väl inte mer fel än att en bok som Magic of Faerûn handlar just om olika aspekter av magi i Forgotten Realms.

Sedan verkar det ju på previewsen som om BOEF inte fokuserar helt och hållet på själva akten, utan på en hel del runtomkring.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kritor och Häägen Dazs

Det beror på vad man anser att en hjälte är, och Xena är mest pinsam i mitt tycke. I min bok får en gravid hjältinna också ryggvärk, morgonillamående och ett groteskt sug efter Häägen Dazs.

- Ymir, påpekar