Nekromanti F.A.T.A.L. på väg mot tryck (Känsliga varnas!)

Rising

Vila i frid
Ett kul skämt

Ärligt talat, jag ser det bara som ett skämt. Jag tror de driver med oss. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det är ett gäng friformare som ligger bakom det, tabellerna är nämligen för dåligt gjorda för att ha kommit från någon som faktiskt gillar tabeller. Regler för hur man spottar? Vilken konsistens det är på lobban, osv? Att de har så många regler för sex ser jag bara som ett roligt skämt; man tar något som skall vara känslosamt, naturligt och mysigt, och så gör man det till rena rama tabellkarnevalen. Det är ju jättekul. Deras "förklaring" till varför de valt att ta med det i reglerna är bara en förlängning av skämtet. Till och med den är tokrolig.

Jag tror inte ett dugg på att det kommer ut i tryck, de skriver bara så för att få uppmärksamhet, och när vi kritiserar det, så når skämtet sin punchline. Kul kul.

Det jag garvade mest åt var svartdvärgarnas okomplicerade straffsystem, och en del besvärjelser som var over the hill (där blir det lite för uppenbart att det bara är ett skämt, men ändå); en trollformel som gör att man kan skjuta syra ur snorren, det borde ju finnas i alla rollspel. :^)

/Riz

Greymourn

Swordsman
Greymourn har faktiskt...

inte sett mer än tre minuter av ett avsnitt av Xena av ovan nämnda pinsamhetsfaktor... Tv-Serier är i nio fall av tio genomvidriga oavsett vad de handlar om...

Allt jag någonsin sagt om Xena (vilket enbart är ovanstående inlägg...) är ett fall av min LÖRDAGS HUMOR...

Den är mycket usel... LOVAR...

Greymourn

Swordsman
Sant...

Och på det sättet har ju F.A.T.A.L faktiskt sina sidor, även om jag tror (hoppas???) att det är väldigt få människor som vill spela i en värld där våldtäkt hör till normen...

Visst är det bra att veta vilka underliga tabun olika kulturer har? Vilka uppvaktningsriter? Hur könsrollerna funkar? Hur man ser på prostitution? Otrogenhet? Sex före äktenskapet? Barn utom äktenskapet? Finns det magi för att öka/minska fruktbarhet? Anses kvinnor orena under menstruationen? Hur hemligt är sex? Abort? Magisk hjälp vid förlossning? Homosexualitet? Etniskt, klassmässigt och religiöst blandade förbindelser?

E iofs mycket intressant, och en enormt stor o grundläggande del för en kultur... Men troligtvis får man svårt att sälja ett spel med för avvikande sexuella beteenden... (till dem hör inte silikon-pumpade-lesbiska-slickar-på-varandra-för-att-behaga-män och alla-män-skall-ha-tolv-fruar-kvinnor-ska-bara-ha-en-man som är typiskt goda värderingar för genomsnitts svensken ålder 13-20 vilket faktiskt är en anledning till varför den där sexualitetsmodulen behövs...)

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Kritor och Häägen Dazs

Det här är rätt intressant, faktiskt. Pratade inte Rosen om det i någon tråd, angående kvinnors kontra mäns syn på graviditet?

Att tjejerna blev glada och muntra när de spelade en gravid rollperson, där killarna anspelade på ryggvärk och problem?

Tyckte det var intressant. Och en annan sak: barn har fötts sedan tidernas begynnelse... uppenbarligen. Så om det skapade några större problem hade vi nog inte varit kvar på denna jord. Det finns trots allt en anledning till varför tjejer oftast har bättre immunsystem etc. än vad killar har. De måste överleva - vi är bara nödvändiga i Magnus Ugglas berömda "Fyra sekunder".

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: OK, spektaklet beskådat (OT)

...antagligen mer ospelbara än Eon med Phoenix Commandregler

Nu kommer jag inte kunna sova på en vecka... vilka mardrömmar du skapar!

Men jag tror faktiskt att Rising har rätt. Det låter för mycket som ett skämt för att vara helt seriöst.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: 970 sidor är ett energiskt skämt...

Plus att de har en betald illustratör.

Men jag tror fortfarande det är ett skämt. Det har atmosfären av ett skämt. Samtidigt kanske publiken är medelålders rollspelare som behöver en nytändning i sängkammaren... vad vet jag.

En sak är dock säker: om det någonsin trycks kommer det inte stå i min hylla.

Troberg

Sinister eater

En sak är dock säker: om det någonsin trycks kommer det inte stå i min hylla.
Ska du gömma det under madrassen? :gremshocked:

entomophobiac

Low Prep High Play

Ska du gömma det under madrassen?

Faen... var det så uppenbart :gremgrin:

Näe, ärligt talat. 970 sidor bok kostar nog sina pengar, till att börja med. Dessutom hatar jag detaljregler, och grafisk sex kan man - som någon sa - få från de Sade eller en porrblaska. Det har kort sagt inget av intresse för min del.

Men vem vet... om man resonerar i hyllmeter per krona... kanske :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
Bland det första jag skrev till Fagins Hand...

...var faktiskt om samhälelts syn på självtillfredsställelse.

Går det inte att diskutera sex i ett spel utan att det är helt fokuserat på sex?

Det är pinsamt att skriva om sex, såklart. Förutom när man gör det i tredjepersonsperspektiv (nördar äro besynnerliga varelser). Det är dessutom intressant att alla spel som utger sig för att vara mogna inte alls behandlar några sexuella samhällsklyftor (som de mellan raser). De ger sig fan på att kånka på med erotisk, svart ångest, homo-kärlek-bara-för-att-det-är-moget, sex-relaterade trollformler, med mera, utan att faktiskt ta upp det du nämner - samhällets syn på pubertet, föräktenskapeligt sex, kastrering, och dylika trevligheter. Särskilt sexuella differenser mellan raser vore intressant att läsa mer om.

(som en liten fotnot kan jag meddela att jag tycker att svenska rollspel verkar mycket öppnare för de senare förteelsen än alla överdräktiga utländska rollspel jag har spanat in med fokus på sex och erotik)

Mogz, PSQ

Rising

Vila i frid
Cut n Paste-faktorn i spelet är ju bedövande.

De vältrar sig ju i långa Klipp&klistra-orgier där en och samma sak skrivs flera gånger med ett eller två ord utbytta. "Zoophilia, den bla bla bla med djur, och bla bla bla bla inträffar när han/hon konfronteras med djur." Sedan kommer "Zuluphilia, den bla bla bla med zulufolk, och bla bla bla bla inträffar när han/hon konfronteras med zulufolk" tätt följt av "Zylofonophilia, den bla bla bla med felstavningar på namnet till idiotinstrument, och bla bla bla bla inträffar när han/hon konfronteras med ljudet av plinkiplonk" osv i långa, långa rader. I ett gammal nummer av SKY hade de en kul sexspecial med ABC över böjelser, och det såg faktiskt ut som om man hade använt sig av en sådan och bara nött på Ctrl+V efter att ha bytt ut rubrikerna och de enstaka nyckelorden.

När det gällde lagarna så har alverna typ ett och samma straff för varje brott, det kan visserligen tolkas som att alverna skulle ha en primitiv lagstiftning, men jag såg det som ren slapphet. "Hey, kan inte alverna ha ett straff som säger att unga inte får ha sex på typ några år?" "Ja, ha ha ha! Kul, okej, typ, ju grövre straff, desto fler år utan sex!" "Ja... Ähh... Skit i det, skriv 1T10 år bara, tills vidare, det tog så djäkla lång tid att hitta på olika straff för de svarta dvärgarna. Det här kapitlet är roligt nog som det är."

Osv, osv, osv. De enda långa textstycken som finns är ju sånt som är saxat ur olika böcker, tabellerna är nödtorftigt ihopslängda utan egentlig eftertanke. De har bara brainstormat och på så vis pumpat sidorna färdiga på hur kort tid som helst.

Kolla hur många variationer det finns på ett och samma tema bland besvärjelserna, sedan: Förutom syra ur snoppen kunde man spruta blod och något annat, har jag för mig. De bara klipper och klistrar och byter enstaka ord.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Bland det första jag skrev till Fagins Hand...

Det är pinsamt att skriva om sex, såklart.
Det är bara en fråga om träning. Skriv några inlägg i den här tråden så vänjer du dig... :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Re: Bland det första jag skrev till Fagins Hand...

Det är bara en fråga om träning. Skriv några inlägg i den här tråden så vänjer du dig...

Tja, egentligen har jag inga problem med det, men det tycks råda en viss rädsla för ämnet i... uh... vissa kretsar.

Fast avromantiserande mundanitet i samband med sex kan också vara lite tröttsamt, särskilt när man verkligen kan tänka sig författaren sitter sammanbiten bakom sitt skrivbord och pressar fram haderanger som "hennes byst var stor och förträfflig att beskåda", samt "hans maskulinitet fick det att vattnas något utomordentligt i hennes mun". (och så allt det här tjatet om kurvor hit och kurvor dit)

Mogfasa - Oracle!