Nekromanti Fab-ABS

Pom

Swashbuckler
Läste i underground-blaskan Metro att en österrikisk kemist hävdar att antika gladiatorer i Efesos proppade i sig fet veganmat så att de "utvecklade fettlager för att skydda sina vitala organ från motståndarhugg" (ber om ursäkt för att jag citerar ett citat :gremtongue: )

De speltekniska applikationerna verkar lovande:
"Okej, skatten ser ut att vaktas av troll istället för orcher. Bäst att vi förbereder oss lite extra. Gandolfini, förtrolla våra vapen lite extra, Ringholm, drick osynlighetsdrycken, Conan, sätt igång och käka paj!"

Foggmock

Myrmidon
Jo, det stod om det där i en lokalblaska också. Och i Aftonbladet om jag minns rätt. Rätt intressant, men skydda mot motståndarhugg? Puh-leeze!

Troberg

Sinister eater
Rätt intressant, men skydda mot motståndarhugg? Puh-leeze!
Håller med. Man får inte längre armar för att man är fläskig, man får bara kroppsdelar som borde skyddas som kommer närmare motståndaren. Att det dessutom ger ytterligare vikt att släpa omkring på under solen gör det inte bättre.

Misstänker att "forskaren" får ta och kolla sina resultat en gång till.

Pom

Swashbuckler
Rätt intressant, men skydda mot motståndarhugg? Puh-leeze!
Det är nog ingen slump att forskaren stod angiven som kemist och inte som militärhistoriker eller fäktlärare. Men man frågar sig ju om det ligger något annat bakom fetman än att det var billigt med en viss typ av käk.
Fetma som allmänn statussymbol?
Modenyck för att efterlikna någon smällfet kändis?
Vidskepelse om att det faktiskt hjälper en gnutta att ha ett rejält fettlager som skydd?
Mekanurgs förslag om stridsteknik som gynnar låg och rejäl tyngdpunkt?

Det vore ju kul att veta hur gladiatorernas kroppsbyggnad skilde sig från övriga invånares. 70 gladiatorskelett hade tydligen undersökts, har de jämförts med ett bredare urval från samma plats och tid?

Wyldstorm

Swordsman
Vi avfärdar det nog som sanslöst med ett par sekel av vapenteknologi & annat tekniskt i ryggen...

Men vad säger att de inte trodde på't?
Det enda som behövs är nån med fet ända som överlever ett hugg till synes tack vara späcket, så var ryktena & teorierna nog igång..
Vidskepelse är nog inte nåt så nytt...

Enligt min logik iaf så borde späck skydda (och slöa ner), muskler borde dock skydda ännu mer.
-Men det är väl bara jag..

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
en österrikisk kemist hävdar att antika gladiatorer i Efesos proppade i sig fet veganmat så att de "utvecklade fettlager för att skydda sina vitala organ från motståndarhugg"

Låter synnerligen osannolikt... *S*

Som någon redan skrivit här nedan: muskler skyddar oerhört mycket bättre än fett.