Nekromanti Fabeljazz borde bli större

L337

Warrior
Efter att ha läst fabeljazz har jag kommit fram till att fabeljazz borde kunna bli och borde bli ett rollspel i normalstorlek.
Jag tror faktiskt att det skulle kunna bli riktigt populärt.
Det är ju rätt populärt redan

Dimfrost

Special Circumstances
Framtiden och Fabeljazz

Att Fabeljazz har potential bortom dogmaformatet är väl redan uppenbart, eftersom det numera tar upp runt 4 sidor inkl. illustrationer. Om däremot "normalformat" innebär 200 sidor är jag ganska tveksam till det: åtminstone min inspiration skulle ta slut långt innan. Lite av charmen med spelet ligger (i mitt tycke) i att det klarar sig så bra med så simpla regler, så att lägga in ett stort regelsystem med avancerade stridsregler, fler attribut, sekundära egenskaper och så vidare är inte aktuellt. Men visst, det finns mer att skriva om världen. Ett mer realistiskt mål vore kanske i storleksordningen 32 sidor G5, ungefär. :gremgrin:

Jag tror knappast det finns någon möjlighet för Fabeljaz att nå kommersiella framgångar; spelet är alldeles för smalt och skruvat för det. Men det var kanske inte det du menade med att spelet kunde bli riktigt populärt? Nåja, hur som helst ska jag ha ett större Fabeljazz i åtanke. Min tid är inte obegränsad, och jag är mer intresserad av Terone egentligen. Men vi får se vad som händer. :gremlaugh:

/Dimfrost, diggar att folk diggar Fabeljazz

Bunny

Crazy like a fool
Re: Framtiden och Fabeljazz

Att Fabeljazz har potential bortom dogmaformatet är väl redan uppenbart, eftersom det numera tar upp runt 4 sidor inkl. illustrationer. Om däremot "normalformat" innebär 200 sidor är jag ganska tveksam till det: åtminstone min inspiration skulle ta slut långt innan. Lite av charmen med spelet ligger (i mitt tycke) i att det klarar sig så bra med så simpla regler, så att lägga in ett stort regelsystem med avancerade stridsregler, fler attribut, sekundära egenskaper och så vidare är inte aktuellt. Men visst, det finns mer att skriva om världen. Ett mer realistiskt mål vore kanske i storleksordningen 32 sidor G5, ungefär
Fördelar med dogmaformatet: Rollspelet är lättillgängligt (lätt att ladda ner från internet, och lätt att få utskrivet), rollspelet är lätt att lära sig (inte lika svårt att sätta sig in i som tidigare nämnda 200-sidiga regelbok, spelare kan få en bra överblick på en väldigt kort stund), reglerna är nerbantade (ger mer utrymme till flytande rollspelande, även om realismen brister, men är realism det man vill uppnå?), ämnet kan vara smalt (Fabeljazz får väll klassas som ganska smalt), världen är outvecklad (spelarnas, inte spelskaparens, kreativitet sätter gränserna, kräver duktiga rollspelare men kan bli tusan så bra). Dessa punkter är det som har gjort att jag valt att spelleda Fabeljazz de gånger jag gjort det. För ett dogmarollspel är det ett långt steg att bli "stort", många av dessa punkter måste lämnas, och spelet slutar vara vad det var en gång. Så länge utökningen består av regler för jazzdueller (väldigt smal regel, som inget annat rollspel skulle kunna använda i någon större utsträckning) och karaktärstips så är jag nöjd.
Det vore intressant att veta vad du, Dimmis, skulle kunna tänka dig utöka Fabeljazz med? En mer beskriven värld? Fler regler? Introtext? Äventyr? Atmosfärbeskrivningar? Hur som helst så hoppas jag att du gör dem för din egen skull, och inte för att mätta något behov hos oss Fabeljazzfantaster, för Fabeljazz är egentligen bra som det är.

Jag låter konservativ, men samtidigt kan jag inte utan lite melankoli konstatera att när du bygger ut Fabeljazz-världen så blir min version second hand. Du vet versionen med Björnbältet, Gråsuggan och fiskrensande måsar... :gremfrown:

... kanske är det dock det nästa naturliga steget för Fabeljazz, jag får anpassa mig. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag låter konservativ, men samtidigt kan jag inte utan lite melankoli konstatera att när du bygger ut Fabeljazz-världen så blir min version second hand. Du vet versionen med Björnbältet, Gråsuggan och fiskrensande måsar... "

Ni kan väl arbeta vidare på Fabeljazz tillsammans? Jag tror inte Dimfrost skulle tacka nej till att få lite hjälp.

Dimfrost

Special Circumstances

Det vore intressant att veta vad du, Dimmis, skulle kunna tänka dig utöka Fabeljazz med? En mer beskriven värld? Fler regler? Introtext? Äventyr? Atmosfärbeskrivningar? Hur som helst så hoppas jag att du gör dem för din egen skull, och inte för att mätta något behov hos oss Fabeljazzfantaster, för Fabeljazz är egentligen bra som det är.

Jag låter konservativ, men samtidigt kan jag inte utan lite melankoli konstatera att när du bygger ut Fabeljazz-världen så blir min version second hand. Du vet versionen med Björnbältet, Gråsuggan och fiskrensande måsar...
Tja, man borde väl kunna skriva lite mer om världen. Mer regler ska det verkligen inte vara, jag trivs bra med de som finns. Äventyre vore trevligt, men jag är kass på att skriva äventyr själv så det låter jag nog bli. Någon som känner för att hjälpa till, kanske? Fabeljazz ska ju fortsätta vara öppet, så din version ska naturligtvis inte krocka med någon annans. Björnbältet var ju jättemysigt. :gremsmile:

Det enda jag egentligen vill göra är lägga upp en pdf med samma text som i THC-artikeln, vettig layout och Kvantes bilder. Det borde väl bli fyra eller fem sidor. För närvarande har jag inga planer på att skriva mer text, min kretivitet kanaliseras genom Terone nu.

/Dimfrost

Bunny

Crazy like a fool

Jag hjälper gärna till på något sätt, men äventyrsskrivning har jag lite svårt med, jag anpassar mig allt för mycket på vilka RP som spelar för att äventyret ska bli gångbart för andra. Vill du ha en infotext om specifika ställen som Björnbältet? Visst det kan jag skriva, det skriver jag gärna, bara meddela hur långt och utförligt det bör vara.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag vet inte riktigt. Hur stort ska spelet vara? Ska jag göra mer än vad jag skrev innan? Det är möjligt att det skulle vara bra med lite mer världsbeskrivning, av Björnbältet, basarerna, hamnen, skumma barer, dunkla maskinhallar och societetsklubbar. Och mer rykten om konspirationer och revolutioner, ganstersyndikat och smugglare. Korta grejer i stil med exempelpersonerna, ungefär. Som sagt, jag kan inte säga när jag tar tag i saken igen och fixar till en snygg version, men det skadar väl inte direkt att ha lite mer text att jobba med då, så kör på! Det känns som om det finns många som är mer entusiastiska när det gäller Fabeljazz än jag just nu... :gremgrin:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Inspirationskälla

Det slog mig plötsligt att något som jag tycker passar bra som inspiration till Fabeljazz (även om det bitvis ligger lite i utkanten) är Canardo-serierna av Benoit Sokal. Samma fabelnoir-känsla, fast kanske inte så mycket jazz.

L337

Warrior

32 A5 är väl ett rätt bra format för fabeljazz + en världskarta på en A4.
Vapen och utrustningstabeller med bilder (på vapnen iallafall) vore bra.

Dimfrost

Special Circumstances

Hum, snackar vi om samma spel nu? Världskarta är inte aktuellet, för staden bör få vara lite flytande och ofärdig. Och vapen? För mig räcker kniv, pistol och (huga!) maskingevär alldeles utmärkt. Hellre skulle jag ha bilder och data för olika instrument, då. Visst, du kan ju spela gangsteraction i Fabeljazz om du vill det, men då kanske något annat spel passar bättre.

/Dimfrost, konfunderad 0_o

Anders Åstrand

Swordsman

Vapentabeller? du menar väl instrumenttabeller?

Hur skulle utrustningslistan se ut? såhär?

Solglasögon:
Gröna
Röda
Gula
Mörka
Svarta
Kolsvarta

Trumpinnar:
Vispar
Tunna
Mellantjocka
Tjocka

osv.

Kan man hitta på själv utan problem.

men instrumentlista skulle vara coolt, men massa data och bilder på instrument, och även förslag vid varje instrument vilka andra instrument det passar med. Näsflöjt, kazoo och mungiga är ju ingen höjdare t.ex.

Foggmock

Myrmidon

Vafan dillaruom, katten? Kazoo är ju det skönaste intstrumentet någonsing, liksom. Man kan ju riva av de grymmaste solon som Metropolis har hört med en kazoo. Den kanske inte har samma tonomfång som en normal sax eller klarinett kanske, men sjujävlarimig vilket ljud!

PS. Du underskattar mungigan också. Tyvärr finns det inga elmungigor och det är svårt att få högt ljud i dem, men det är en skönt instrument det också. Näsflöjt har jag aldrig hört. Hojta till på IRC så skickar jag en låt som iofs inte är jazz, men ändock åt samma håll, där kazoo används. Helgrymt.

Anders Åstrand

Swordsman

Nu lästa ju inte du vad jag skrev, eller iaf inte vad jag menade.

Näsflöjt, kazoo och mungiga är svängiga instument var för sig, tillsammans med andra instrument. Däremot en Trio med de tre tror jag inte skulle svänga, men jag får gärna motsatsen bevisad för mig!