Re: Framtiden och Fabeljazz
Att Fabeljazz har potential bortom dogmaformatet är väl redan uppenbart, eftersom det numera tar upp runt 4 sidor inkl. illustrationer. Om däremot "normalformat" innebär 200 sidor är jag ganska tveksam till det: åtminstone min inspiration skulle ta slut långt innan. Lite av charmen med spelet ligger (i mitt tycke) i att det klarar sig så bra med så simpla regler, så att lägga in ett stort regelsystem med avancerade stridsregler, fler attribut, sekundära egenskaper och så vidare är inte aktuellt. Men visst, det finns mer att skriva om världen. Ett mer realistiskt mål vore kanske i storleksordningen 32 sidor G5, ungefär
Fördelar med dogmaformatet: Rollspelet är lättillgängligt (lätt att ladda ner från internet, och lätt att få utskrivet), rollspelet är lätt att lära sig (inte lika svårt att sätta sig in i som tidigare nämnda 200-sidiga regelbok, spelare kan få en bra överblick på en väldigt kort stund), reglerna är nerbantade (ger mer utrymme till flytande rollspelande, även om realismen brister, men är realism det man vill uppnå?), ämnet kan vara smalt (Fabeljazz får väll klassas som ganska smalt), världen är outvecklad (spelarnas, inte spelskaparens, kreativitet sätter gränserna, kräver duktiga rollspelare men kan bli tusan så bra). Dessa punkter är det som har gjort att jag valt att spelleda Fabeljazz de gånger jag gjort det. För ett dogmarollspel är det ett långt steg att bli "stort", många av dessa punkter måste lämnas, och spelet slutar vara vad det var en gång. Så länge utökningen består av regler för jazzdueller (väldigt smal regel, som inget annat rollspel skulle kunna använda i någon större utsträckning) och karaktärstips så är jag nöjd.
Det vore intressant att veta vad du, Dimmis, skulle kunna tänka dig utöka Fabeljazz med? En mer beskriven värld? Fler regler? Introtext? Äventyr? Atmosfärbeskrivningar? Hur som helst så hoppas jag att du gör dem för din egen skull, och inte för att mätta något behov hos oss Fabeljazzfantaster, för Fabeljazz är egentligen bra som det är.
Jag låter konservativ, men samtidigt kan jag inte utan lite melankoli konstatera att när du bygger ut Fabeljazz-världen så blir min version second hand. Du vet versionen med Björnbältet, Gråsuggan och fiskrensande måsar...
... kanske är det dock det nästa naturliga steget för Fabeljazz, jag får anpassa mig.