Nekromanti Fable

AEGIS PRIME

Swordsman
Vill bara säga att Fable är underbart och väl värt för vilket rollspelare som är ägare till en X-BOX att spela. Den valfriheten och spelkontrollen som finns är det bästa jag har sett

Johan K

Gammal & dryg
Ja, det låter ju bra..
Skulle dock vara skoj ifall du unde berätta mer om konceptet, vad det går ut på & sådant...

/ Johan K, som bara har 1½ timme kvar att jobba.

Troberg

Sinister eater
Vill bara säga att Fable är underbart och väl värt för vilket rollspelare som är ägare till en X-BOX att spela. Den valfriheten och spelkontrollen som finns är det bästa jag har sett
Låter lovande. Hade nu bara de där tomtarna som håller på att modda min XBox (och modda om min PS2) kunnat få tummen ur så hade det varit ännu bättre. Spelet ligger på min server och vänter, så det är bara konsollen jag behöver få tillbaka (ska det behöva ta två veckor att klämma i ett jäkla modchip...).

entomophobiac

Low Prep High Play
Say what?

Spelet ligger på min server och vänter, så det är bara konsollen jag behöver få tillbaka (ska det behöva ta två veckor att klämma i ett jäkla modchip...).

Chippandet klagar jag inte på, för det är helt lagligt - bara det att garantin försvinner. Men att tanka spel... det... det... det är faktiskt olagligt :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Say what?

"Spelet ligger på min server och vänter, så det är bara konsollen jag behöver få tillbaka (ska det behöva ta två veckor att klämma i ett jäkla modchip...)."

Chippandet klagar jag inte på, för det är helt lagligt - bara det att garantin försvinner. Men att tanka spel... det... det... det är faktiskt olagligt
"På" kan innebära "ovanpå". Chippad eller ochippad, så länge konsollen står hos en datorhandlare i Sala så lär jag inte kunna spela det. Du läser kanske lite väl mycket mellan raderna...

AEGIS PRIME

Swordsman
I Fable börjar man som barn och det första man skall göra är att få tag på lite pengar (3 guld) för att kunna köpa lite choklad till sin syster. Nu gäller det att fixa pengar och det finns hederliga och betydligt mer hederliga sätt. Man styr det hela ungefär som KOTOR men grafiken är LÅNGT mycket bättre och ljudet helt underbart. Som recentionerna säger så kan jag inte säga för mycket utan att berätta om storyn.
Jag anser dock att Fable precis som KOTOR är väl värt de 599 SEK jag betalde för det. Alla får dock ha sitt samvete om saken.

Isletbranch

Veteran
Nu har jag ju inte spelat Fable, utan bara tittat och jag måste säga att det inte är var det säger sig vara.

Kort sagt hade jag stora förhoppningar om det men nu vill jag inte ta i det med polisens bombrobot.

Det är snyggt och avancerat och flashigt och man dödar allt i äkta hack-n-slash-stil. Det är inte rollspel tycker inte jag. Det är inte ett kul spel tycker jag.

Om man vill provocera kan man ju kalla det för konsolrollspelens koboldspel nr ett.

Nu är jag ju visserligen känslig vad gäller röstskådespelare men dom sög järnet!

Var är valmöjligheten?

entomophobiac

Low Prep High Play
Tja. Jag vet inte vad jag ska säga. Visst är det ett hack-n-slash spel, men inte på långa vägar enligt samma linje som exempelvis Diablo.

Jag ska inte försvara spelet, egentligen. Bara en sak;

Nu är jag ju visserligen känslig vad gäller röstskådespelare men dom sög järnet!

De var alltså inte bra... Ok. Tror att din bild av "bra" i detta fall antagligen mynnar ut i att du inte gillade spelets stil. För i min mening går det verkligen inte att klaga på ljud, musik eller egentligen något av spelets designelement. Möjligen den lite disney-aktiga grafiken. Men det handlar i så fall helt om vad man föredrar.

Isletbranch

Veteran
För i min mening går det verkligen inte att klaga på ljud, musik eller egentligen något av spelets designelement.

Ljudet och musiken är säkerligen bra, men det jag menade när jag lite klantigt skrev "att dom sög" är att röstskådespelarna inte hade någon inlevelse.

Jag tycker tyvärr inte alls att det var bra...visst, snyggt spel, bra kontroller, bra hack-n-slash. Men det var inte det jag köpte det för...då hade jag kunnat fortsätta spela diablo II..förutom grafiken så är det ungefär samma mängd valmöjligheter...(ok, nu överdrev jag en del...)

NPC'erna är helt fantasilösa, röstskådespelarna ingen höjdare och de "moraliska val" man har sträcker sig i princip till att skona eller ha ihjäl tre "slutbossar". Däremot så är hornen man får när man är elak häftiga...:) Döda bybor blir också tråkigt efter tio minuter.

Nej, tacka vet jag KOTOR eller framför allt Gothic II. KOTOR's moraliska val är ganska genomskinliga, men historien i spelet anpassar sig oehört bra efter dem, något den inte gör i Fable. Och NPC'erna i Gothic II är helt fantastiska. Alla har ett eget liv, en egen röst, en egen personlighet.

Det verkar tyvärr som om Fable blev ivägskickat halvfärdigt. När man var klar med bakgrundshistoria (som är ok men lite tunn), stridssytem och grundläggande uppdrag så skickade man ut det genom dörren fortare än kvickt.

Det kan vara så att jag skickar orättvist mycket skit över Fable, men efter att ha läst all hype och alla intervjuer med Peter Mol...whatshisname så hade jag väldigt stora förhoppningar. När de sen störtade brinnandes ner i verklighetens ocean efter att ha spelat det i två timmar så blev jag nog ganska bitter.

Det är som sagt ett snyggt, smidigt och ganska underhållande spel, men det är inte nyskapande eller innovativt för fem öre. Nu borde det kanske vara ok med bra röj och snygg grafik i ett spel och ofta så är det så, men för mig så har Fable blivit själva sinnebilden för "mycket snack men ingen verkstad" vad gäller spel.

/Lars, desillusionerad

entomophobiac

Low Prep High Play
...är att röstskådespelarna inte hade någon inlevelse.

Ha! Tja, jag vet inte hur hysteriska du vill ha dem för att kunna kall det inlevelse. Sak samma. Det jag ville framhäva var att det i min bok inte går att klaga på något som har med ljudet att göra - inklusive dialogen.

Sedan om hobbyaktörer har lust att dissa det så får jag väl helt enkelt acceptera det :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play
...men efter att ha läst all hype och alla intervjuer med Peter Mol[yneux]...

Precis! "Efter att ha läst all hype". Det är så det går om man har en bild av ett spel innan man får det i handen.

Jag håller annars med dig om att KotOR ger ett mycket bättre gensvar på ens handlingar och att det är ganska löjligt att Fable tar nio timmar att plöja igenom, om inte mindre.

Men den som gnäller över spelets de facto innehåll... Tja. Jag förstår det kort och gott inte.

Att inte gilla ett spel för att spelmakarna har hypat det är inte rättvist i min mening. Det är trots allt spelmedia som utlovat det mesta, och flertalet saker har blivit dementerade av BBB själva.

Men, men. Fable bevisar hur farligt det är att lova runt och hålla tunt i alla fall. Även om jag personligen tycker det är ett väldigt underhållande spel, som dock kunnat vara både längre och mer nyanserat.

Stämningen och den enorma dosen detaljer i spelet är otroliga. Handlingen däremot gjorde mig väldigt besviken.

Så, jag kan ta att folk inte gillar spelet. Men bottnar det egentligen i att man jämför det med vad det kunde blivit så är det inte längre en rättvis bedömning, imho.

malmkvist

Warrior
Fable är ett kul spel. Man kan sitta och plocka isär alla spel som släppts och som kommer att släppas och hitta hur mycket fel och brister som helst. Jag tippar på att man till och med i HALO och KOTOR kan hitta fel.
Jag gillar det lilla jag spelat av Fable!

Nu vill jag ha KOTOR 2

Så, jag kan ta att folk inte gillar spelet. Men bottnar det egentligen i att man jämför det med vad det kunde blivit så är det inte längre en rättvis bedömning, imho.
Nepp..det är inte ett dugg rättvist....men så är det.

Lycan

Hero
Om man förväntar sig ett djupt rollspel och får Fable kan man nog bli besviken. Och om man går efter hur spelet har beskrivits i marknadsföring är det faktiskt inte helt omöjligt att få bilden av Fable som varandes något det inte alls är.

Falsk marknadsföring är faktiskt lite trist.

- Lycan

entomophobiac

Low Prep High Play
Och om man går efter hur spelet har beskrivits i marknadsföring är det faktiskt inte helt omöjligt att få bilden av Fable som varandes något det inte alls är.

I detta fall handlar det iofs inte om falsk marknadsföring. Mer falsk mediaåtergivning. Något som inte heller är ovanligt o spelvärlden. Tänk bara på alla konstiga releasedatum. Många av dem är de facto spekulationer från tidningar som PC Gamer etc. Inte spelföretagens egna datum, annat än i kommentarer som "det kommer när det är klart" eller "någon gång i början av nästa år".

Därför gillar jag Bungie, som egentligen aldrig säger något mer än saker de redan har gjort och därför uppenbarligen inte behöver slita för att hålla. De säger heller aldrig ett datum innan de är tvärsäkra på att klara det.

Sånt är bra. Men spelmedia och rykten har lik förbaskat överöst världen med Halo 2 releasedatum, trots att det inte fanns något sådant förrän för någon månad sedan.