Nekromanti Facklor - hur funkar de?

Morgath

Warrior
Tja! Jag har lite frågor, som kanske de flesta spelare och spelledare kanske ställt. Ämne : facklor.

I de flesta rollspel, och särskilt i rollspel med fantastisk bas, förekommer det facklor. Föreställ er ett äventyrargäng i en "standardfantasymedeltidavärld". De går runt och provianterar i en stad i kanten av vildmarken. De vet att de skall ut och undersöka "onde skurkens grottillhåll". Vad köper de? Garanterat ett gäng facklor (om de inte, mot förmodan, ser i mörker). Var (hos vilken typ av hantverkare) köps facklor i en medeltida stad? Finnns det en marknad för sådana, eller i "realismens namn", måste de specialbeställas?

Fråga två (eller egentligen ett antal delfrågor) på ämnet facklor rör facklornas framställning, funktion och fysiska utseende (fff). Hur ser en fackla ut? Vad består den av för ämnen? Hur fjuttar man eld på en dylik och tål den vatten och i vilka mängder? Hur lång tid tar det att tända en fackla? Hur länge brinner de "egentligen"? Om man har en fackla i ryggsäcken. Kan andra prylar i den sistnämnda ta skada eller fläckas av den förstnämndas fysiska komposition? Med andra ord. Hur förvarar man bäst en fackla när man är på äventyr?

Kan nån svara på en eller flera av mina frågor, eller dirigera mig till en annan källa vore jag evinnerligt (nåja) tacksam!

MrG

Swashbuckler
När jag lajvade förekom det två typer av faklor;
Oljefylda som kan köpas på typ konsum, påfyllningsbara och förhållandevis jämt sken, mer bökiga att flytta runt och lite klenare.
Stearin och trasor på pinne som man lätt kan göra själv, smält helt enkelt stearin, doppa tygstycke och linda runt en lagom tjock träpinne. Mer flackande sken, kan droppa lite lätt, kortare brinntid, men förhållandevis enklare att packa och tåligare.

Lärdomen från lajvandet blev rätt mycket att karaktärerna fick lyktor istället :gremlaugh:

Härolden

Warrior
Troligen består en fackla av en träpinne som splittats upp i ena änden och kådiga träbitar, typ törved från stubbar har stuckits in i sprickorna. De brinner rätt länge och håller sej också brinnande utan större problem i blåst. Inga större problem att förvara - om man är brydd om kådfläckar på kläder kan man svepa in dem i tyg så är problemet löst. Törved är dock inte så värst lätt att framställa i större skala, så det kan nog kosta en slant.

En annan variant är tygtrasor indränkta i exvis talg. Detta är lättare att skaffa, men brinner sämre, luktar illa, kladdar av sej nåt fanatiskt osv osv. Talgen lär också fläcka ner saker om man slarvar med att svepa in dem med flera lager tyg. Det går kanske med tjära som är dyrare men brinner bättre och kladdar mindre (efter att det har torkat dvs). Det lär dock fortfarande vara rätt lätt att blåsa ut.

Jag skulle gissa att törvedsfacklor brinner så länge det inte blir alltför mycket dusch utomhus, medan tygtrasefacklan slocknar ganska snart om det börjar regna. Ingen av dem är någon napalm, så har man simmat med dem får man vänta tills de torkar innan man kan tända. _Möjligen_ går det med törvedsfacklorna, men det finns inga garantier.

Att tända är inte så där jätteenkelt - man behöver en redan brinnande låga för att få fyr på kådfacklorna, medan talgfacklor troligen går att tända bara med flinta och stål. Räkna med en minut att tända med elddon, och det halva om man har en låga redan (man behöver vara säker på att det har tagit fyr ordentligt).

Obs dock är att de enda facklor jag _egentligen_ har tänt har kommit från Konsum. Har visserligen knatat runt en del i mysko kläder (medeltida, och såna där med scouthalsduk...), men strängt taget är detta bara mer eller mindre okvalificerade gissningar.

Om nån är intresserad av medeltida belysning i allmänhet skulle jag rekommendera "Jarlens Sekel" av Dick Harrisson - den tar upp rätt mycket intressanta smådetaljer om vardagslivet under medeltiden.

Johan K

Gammal & dryg
Var (hos vilken typ av hantverkare) köps facklor i en medeltida stad?
Skulle nog tänka mig att de finns i vilken handelsbod som hellst faktsitk.. Skulle gissa att det finns handelsbodar som säljer typ mat, diverse utsutning & liknade som säkerligen skulle ha facklor åxå.

Finnns det en marknad för sådana, eller i "realismens namn", måste de specialbeställas?
Skulle faktsik bli mr förvånda om det _inte_ fanns det. Antar att det är lättare att det finns/hittas i större städer eller handelsstaioner längs diverse vandringsrutter.

Hur ser en fackla ut? Vad består den av för ämnen?
En styck pinne som bas, sedan så fins de en "boll" av t. ex tyg som är invaxat elelr har linande matriel som brinner hyfsat sakta.. Sedaqn så har det juh nämts att det finns töre som brämnnbart matriel.. Vilket är ett aldeles utomordentligt bra medel att elda med. :gremlaugh:

Hur fjuttar man eld på en dylik och tål den vatten och i vilka mängder?
Flinta/stål ??

Morgath

Warrior
Skulle faktsik bli mr förvånda om det _inte_ fanns det. Antar att det är lättare att det finns/hittas i större städer eller handelsstaioner längs diverse vandringsrutter.
Är inte så säker på det. Om vi tänker oss en högmedeltida miljö - säg Europas 12-1400-tal. Finns det verkligen en marknad för facklor? Ljuskällorna var troligen oljelampor, öppen eld och ljus och det är dessa som det fanns en marknad för. Inget av oanstående funkar för en äventyrare.

I min kampanj har jag bestämt att man bara kan specialbeställa facklor hos ljusstöpare eller hos folk som håller på med träprodukter - såsom kolare, timmermän, etc. Ett alternativ återstår och det är att tillverka facklan själv. Det var nog ganska vanligt att det var en allmän kunskap. Man tog en cirka en meter lång pinne och klöv toppen. Stoppade in töre. Vipps, så har man en fackla! Jag tror inte på 'handelsbodar'. Vad skulle skråna säga om sådant!?

Johan K

Gammal & dryg
Är inte så säker på det. Om vi tänker oss en högmedeltida miljö - säg Europas 12-1400-tal. Finns det verkligen en marknad för facklor?
Naee, kanske inte.. Skulle nog tro att just oljelampor skulle nog konkurera ut facklan isåfall. Eventuellt att att facklan kund hänga med som backupp isåfall.

Ett alternativ återstår och det är att tillverka facklan själv. Det var nog ganska vanligt att det var en allmän kunskap. Man tog en cirka en meter lång pinne och klöv toppen. Stoppade in töre.
Humm, det är nog inte helt fel nä.. har man varit ute & äventyrat så borde det vaäll nog vara basic att kunna fixa sin egen fackla ja. Det har du nog rätt i ja.

Jag tror inte på 'handelsbodar'. Vad skulle skråna säga om sådant!?
Inte så mycket skulle jag tro, jag menar. En fackla är väll inte så farlgit. Skulle nog tro att de skulle reagera mer om det var fråga om nått fiffel eller liknande.

/ Johan K, som är småseg..

Morgath

Warrior
Alltså jag menar att handelsbodar som koncept överhuvudtaget är ett hot mot skråna. Det finns inga snabbköp i en medeltida värld. Skråna skulle se dem som hot mot "deras" monopol om handelsbodarna började sälja "deras" varor. Månde det vara facklor, spadar, kläde, vapen, etc. Den medeltida ekonomin utgår från skrånas monopol. Eller?

Johan K

Gammal & dryg
Jaha, du menar så. Då har jag tyvärr mindre bra koll på det hela.. Men jag antar du säkerligen har rätt, skråna har/hade väll ganska mycket makt på den tiden. antar jag iaf..