Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,094
Denna post rör Fafnir, min långsamt puttrande järnålderssetting.
I Fafnir vill jag lyfta in ett enkelt och överskådligt system för mat, resor och svält - starkt "inspirerat" (stulet) från Ensamma Vargen och Svavelvinter (Tack Dever och Ligan).
Hur det fungerar med utrustningssystemet:
På karaktärsbladet har man en lista med åtta punkter, en för var och ett av de åtta föremål man kan bära. Varje punkt/linje har en box med tolv rutor. Dessa används för mat, men även för koger och andra föremål med förbrukningsvaror. Varje nedpackad "mat" (lammbog, bröd etc) är 1 föremål och består av ett antal måltider. Varje gång man äter en måltid tickar man av en av rutorna.
Hur det fungerar med Fatigue och resor:
Varje dag måste du äta. Att äta kostar en "måltid" enl. ovan. Varje dag du inte äter tar du 1 Fatigue i skada (4 el. 5 fatigue är medvetslöshet). Du kan välja att fasta, och gå utan mat i fyra-fem dagar för bara 1 Fatigue, men sedan börjar nedräkningen. Varje dag utslagen/medvetslös utan mat gör en skarp skada (dvs Wound) och du dör därmed efter 4-5 dagar utslagen.
Är detta för mycket bokföring? Går det att göra enklare?
Jag vill ge möjligheten att fasta eftersom det annars blir väldigt abrupt att man har slut på mat, och RP börjar trilla ur sadeln väldigt snabbt.
Vatten tänker jag mig mer som i Talisman. Reser du genom öknen utan ett vattenskinn tar du Fatigue. Snabbt.
P.s Och återhämntning? Enkelt - genom bankett, fest och frossa! För vatten räcker det med en källa eller fontän.
Vanlig gastfrihet ar att erbjuda 1 maltid - alltsa inte nog for aterhamtning. Banketter och fester erbjuds av furstar till dennes trogna kampar, bybor till deras hjaltar/befriar etc. Poangen ar att - idealt skall det har systemet gora att RP forsoker bevisa sitt varde for en furste, eller begynner aventyr, bara for att fa mat!
I Fafnir vill jag lyfta in ett enkelt och överskådligt system för mat, resor och svält - starkt "inspirerat" (stulet) från Ensamma Vargen och Svavelvinter (Tack Dever och Ligan).
Hur det fungerar med utrustningssystemet:
På karaktärsbladet har man en lista med åtta punkter, en för var och ett av de åtta föremål man kan bära. Varje punkt/linje har en box med tolv rutor. Dessa används för mat, men även för koger och andra föremål med förbrukningsvaror. Varje nedpackad "mat" (lammbog, bröd etc) är 1 föremål och består av ett antal måltider. Varje gång man äter en måltid tickar man av en av rutorna.
Hur det fungerar med Fatigue och resor:
Varje dag måste du äta. Att äta kostar en "måltid" enl. ovan. Varje dag du inte äter tar du 1 Fatigue i skada (4 el. 5 fatigue är medvetslöshet). Du kan välja att fasta, och gå utan mat i fyra-fem dagar för bara 1 Fatigue, men sedan börjar nedräkningen. Varje dag utslagen/medvetslös utan mat gör en skarp skada (dvs Wound) och du dör därmed efter 4-5 dagar utslagen.
Är detta för mycket bokföring? Går det att göra enklare?
Jag vill ge möjligheten att fasta eftersom det annars blir väldigt abrupt att man har slut på mat, och RP börjar trilla ur sadeln väldigt snabbt.
Vatten tänker jag mig mer som i Talisman. Reser du genom öknen utan ett vattenskinn tar du Fatigue. Snabbt.
P.s Och återhämntning? Enkelt - genom bankett, fest och frossa! För vatten räcker det med en källa eller fontän.
Vanlig gastfrihet ar att erbjuda 1 maltid - alltsa inte nog for aterhamtning. Banketter och fester erbjuds av furstar till dennes trogna kampar, bybor till deras hjaltar/befriar etc. Poangen ar att - idealt skall det har systemet gora att RP forsoker bevisa sitt varde for en furste, eller begynner aventyr, bara for att fa mat!