Nekromanti Fafnir: Måltidsdags

Leon

Leo carcion
Denna post rör Fafnir, min långsamt puttrande järnålderssetting.

I Fafnir vill jag lyfta in ett enkelt och överskådligt system för mat, resor och svält - starkt "inspirerat" (stulet) från Ensamma Vargen och Svavelvinter (Tack Dever och Ligan).

Hur det fungerar med utrustningssystemet:
På karaktärsbladet har man en lista med åtta punkter, en för var och ett av de åtta föremål man kan bära. Varje punkt/linje har en box med tolv rutor. Dessa används för mat, men även för koger och andra föremål med förbrukningsvaror. Varje nedpackad "mat" (lammbog, bröd etc) är 1 föremål och består av ett antal måltider. Varje gång man äter en måltid tickar man av en av rutorna.

Hur det fungerar med Fatigue och resor:
Varje dag måste du äta. Att äta kostar en "måltid" enl. ovan. Varje dag du inte äter tar du 1 Fatigue i skada (4 el. 5 fatigue är medvetslöshet). Du kan välja att fasta, och gå utan mat i fyra-fem dagar för bara 1 Fatigue, men sedan börjar nedräkningen. Varje dag utslagen/medvetslös utan mat gör en skarp skada (dvs Wound) och du dör därmed efter 4-5 dagar utslagen.

Är detta för mycket bokföring? Går det att göra enklare?

Jag vill ge möjligheten att fasta eftersom det annars blir väldigt abrupt att man har slut på mat, och RP börjar trilla ur sadeln väldigt snabbt.

Vatten tänker jag mig mer som i Talisman. Reser du genom öknen utan ett vattenskinn tar du Fatigue. Snabbt.

P.s Och återhämntning? Enkelt - genom bankett, fest och frossa! För vatten räcker det med en källa eller fontän.

Vanlig gastfrihet ar att erbjuda 1 maltid - alltsa inte nog for aterhamtning. Banketter och fester erbjuds av furstar till dennes trogna kampar, bybor till deras hjaltar/befriar etc. Poangen ar att - idealt skall det har systemet gora att RP forsoker bevisa sitt varde for en furste, eller begynner aventyr, bara for att fa mat!

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det låter hyfsat bra. Hyfsat verklighetstroget. Två frågor:

Måste man bota sin hunger genom en fest? Det går inte att jaga/fiska eller så?
Varför väljer någon att inte fasta?

Leon

Leo carcion
Måns said:
Jag tycker att det låter hyfsat bra. Hyfsat verklighetstroget. Två frågor:

Måste man bota sin hunger genom en fest? Det går inte att jaga/fiska eller så?
Varför väljer någon att inte fasta?
Gift of Survival ger lite tweaks till de har reglerna, inkl. formagan att jaga och fiska. Jakt och fiska ger helt enkelt fler maltider.

Jag tanker mig nog att man kan atervinna en Fatigue/dag genom att ata en extra maltid. En Fest atervinner alla i ett svep.

Ang. att inte Fasta - som det ar tankt nu sa ar det narmast automatiskt att fasta. Det kanske kanns lite konstigt, men regelmassigt tycker jag inte att det ar nagot problem att det ar nastan automatiskt.

Kräkla

Veteran
Jag skullenog skippa att fastan fördet är ju samma somattman bara behöver äta en dutt varje fem dagar, detär när det kommer in sånt somdet blir jobbig bokförningen. Bättre då att bara ge fler duttar till varje mat. Ellerockså så kan man ju bara säga att ett mål mat per dagen är fasta redan, detär ju sant (fastan för kristna och muslimer tillexempel gårju inte ut på attman vägrar äta i 40 dagar heltochhållet). Alltså räcker det för att inte bli utmattad men inte bli bättre.

Däremot dock festregeln är tycker jag, kanon! Perfekt känsla idet, dom måste tjäna ihop till banketter :gremlaugh:
Därför såskulle nog jag också skippa det med återhämtning en om dagen ifallatt man äter mer helst, fast om man testar det i spelet såkanske det blir för elakt? Iallafall så, prova utan först tyckerjag.

Tillägg förresten: bäst ärnog tror jag ifall utmattningen bara kan återhämtas av fest menden spelar bara roll för ifall man reser, inte när man slåss mot ett farligt monster, för när man tampas meddraken förstås så ger man hundra och kanske iochförsig dör av utmattningen efteråt men den borde inte ge minus istriden. Då så slipper man den sånhär dödsspiralen som man lätt kan råka skriva in i en regel annars.

Leon

Leo carcion
Tack båda för grym feedback.

Kräkla: Ang. fastan - det är jag som är otydlig - man kan bara fasta en gång under en resa. Tänker mig att regellydelsen kan vara "You must fully satisfy your hunger before enduring another fast. This could be through a banquett at a Lords hall, or a period of rest and regular meals." Anledningen att jag vill ha en fasteperiod är egentligen hur Fatigue funkar, som jag tror även täcker dina 2:a poäng.

I spelet har alla karaktärer Toughness 4 (eller 5 om de har Gift of Rage eller Survival). Detta mäter både hur många Wounds de kan ta innan de dör, och hur mycket Fatigue de tål innan de svimmar. Fatigue är hunger, blodförlust, sjukdom etc. Som reglerna är skrivna nu SKULLE karaktären få en nackdel mot en drake då Wounds + Fatigue räknas mot T för medvetslöshet. Men den främsta dödligheten ligger i allvarliga skador som uppstår när stridsslaget klockar successiva multiplar av Toughness. Och Fatigue ger inget minus till färdighetsslag. Tror du det funkar?

SÅ - om man inte har en fastaregel svimmar RP efter 4-5 dar. Lite väl snabbt, tycker jag.

Ang. återhämtningen om man äter mer än en måltid - man kan ju även sänka tröskeln för vad som är en fest. Är en nedlag älg, eller en givmild bondes dukade bord en fest, eller är det bara furstens bord s.a.s.

EDIT: Stuvade om i texten, och tog bort en formulering som såg ut som kannibalism!

Kräkla

Veteran
Kannibalism :gremlaugh:

Lätt människokött ska räknas som fest jämt, såfort spelarna blir lite trötta såfår dom sjuka och depraverade ideer om att äta opp varann :gremlaugh: Eller okej, inte till vikingar kanske men för post apoc såhade det vart grymt :gremcool:

Man påallvar så, allt detdär låter skitbra tyckerjag. Det somär det viktiga tror jag, det är att man inte får minus på färdighetslagen, för detär då som det blir dödsspiral. Typ som när folk gör egna skadesystem för D&D och man får minusar för att bli skadad, börjar man förlora såfortsätter bara det. Detär mycket roligare då även fast det inteär verkligt att man får slåss likabra tills man har 0 HP och hardött.

Leon

Leo carcion
Nej, kannibalism lämnar jag nog som framtida husregel isf. Det är en fråga om god... smak