Yes, sorry att det blev pladdrigt och för situationsberoende.
Det första jag hade tänkt skriva var faktiskt något enkelt: Jag tänkte att man kunde skickas som en mindre liten vakpatrull till en stor och välbefolkad värld för att ställa några soldater inför krigsrätt. Men på vägen dit så skulle en kraftig signalvåg slungas mot skeppet varpå piloten skulle börja bete sig vansinnigt och muteras inför rollpersonernas ögon för att sedan angripa dem helt besinningslöst, och därefter skulle man vara tvingade att kraschlanda. Och när man kom ut ur skeppet för att söka efter hjälp så skulle man inte hitta några människor på planeten, utan bara en massa fruktansvärda mutanter som tittade hånfullt och blodtörstigt mot dem. Och efter att rollpersonerna öppnat eld mot dem så skulle mutanterna besvara eldgivningen efter förmåga, men det skulle visa sig vara på tok för många mutanter. Det verkar inte finnas några människor kvar, bara monster - och det anländer snart monster med bättre beväpning. Man måste retirera till skeppet, anropa basen och be om förstärkningar, samt släppa ut krigsfångarna och säga att alla måste hjälpas åt för att stå ut mot monsterna. Fullt krig utlöses.
Med tiden så börjar dock konstiga saker hända, eftersom monsterna börjar ta sig allt mänskligare drag. Även liken av monster man redan dödat - såsom piloten - börjar snart se helt mänskliga ut. Den hemska insikten man slås av är att singalvågen ändrar om i ens hjärna på något sätt - rebootar den så att man endast litar på personerna omkring en när signalvågen träffar en, men kommer att betraka allt annat som en hallucinatorisk mardröm. Och på skeppets datorer kan man se att signalvågorna kommer från en kvasar en bit bort i rymden som nyligen ändrat sin pumpande rytm. Nya signalstormar skickas fortfarande, och några sådana vågor är på väg att träffa förstärkningarna som är på väg! Snart kommer alltså en riktigt stor angreppsstyrka och landar på planeten, och även de börjar gå bärsärk på allt omkring sig.
---
Men när jag började tänka på det så slogs jag av att:
1. Det var intressant att det riktiga hotet kom senare, i form av marines, medan man själv fick ty sig till brottslingarna. Men det vore bättre om man från början var en liten del av av brottslingarna snarare än att basa över dem. Och det borde inte bara vara personer som står inför krigsrätt, utan det borde verkligen vara sociopater och galningar - för att det verkligen skulle bli kraftfull symbolik när galningarna blir ens vänner och de som ser saker klart - medan kavalleriet som man anropat istället visar sig vara det verkligt farliga hotet.
2. Hela grejen med personer som plötsligt blir vansinniga och angriper dem omkring sig blir effektfullare om det faktiskt rör sig om kamrater som man har skaffat sig relationer till. Alltså om det faktiskt betyder något för en att man har mördat dem för att man trodde de var monster när man hallucinerade, eller för att de var nära att mörda en av samma anledning. Så jag tänkte att backstoryn skulle behöva vara viktig, och att det krävdes tid och påfrestande erfarenheter som sammanfogade en.
---
Så utifrån punkt 2. tänkte jag att man skulle behöva börja med att berätta om rollpersonernas första tid som rekryter, plågade av två stycken grymma och småsinta tyranner innan dessa vändes mot varandra och förgjorde varann - som för att varsla om att sessionen skulle handla om just män som vändes emot män. Så jag hittade på gorillan Hank och den kallblodige Kunzlieb och började skriva om dem, och för att få lite färg på det hela så broderade jag ut de delar som jag kände behövdes, och plötsligt blev det hela långt och pladdrigt och jag kunde inte sluta.
Du kan bygga om Akt 1 hur du än vill. Om du redan har en massa spelledarpersoner som rollpersonerna skaffat sig relationer till så behövs den kanske inte alls.
I Akt:2 så tänkte jag iaf att soldaterna skulle avresa i flera olika stycken landsättningsfordon, och att signalstormen skulle få män ur olika fordon att börja gå bonkers mot varandra efter att de landat. Rollpersonerna skulle dock inte ha skäl att tro sig vara galna till en början, utan de skulle tro att andra landsättningsfordon på något sätt blivit bordade av monster som slaktat alla män innuti och sedan började hoppa ut för att angripa rollpersonerna och deras kamrater. I mitten av akten anropas högkvarteret och man berättar vad man vet. Vad som behövs är mer män och mer eldkraft, förklarar man, och basen svarar att de tackar för scoutningen och att de kommer skicka massiva förstärkningar inom kort. Den senare halvan handlar om att man börjar se klart och förstår vad det är som har hänt, men då är det redan för sent att kalla tillbaka förstärkningarna. Ens enda chans är alltså att gömma sig och hålla ut tills de nya soldaterna väl har kommit till insikt om att de bara varit galna.
I Akt:3 så börjar förstås katastrofen i stor skala, där rollpersonernas rag-tag-trupp av överlevande galningar, våldtäktsmän och sociopater måste stå emot imperiets finaste soldater när de har landat och blästrat skiten ur varandra. Jag skulle gärna vilja att det kom någon extra payoff på slutet, och hade idéer i stil med att signalstormen skulle visa sig vara sprunget ur ett supervapen från imperiet, och att dess skapare skulle vara den mystiske Euro's fader. Jag vet inte, förmodligen får jag rätsida på det om jag fortsätter brodera ut mer i längre beskrivningar senare.