Man delar in slagfältet i zoner. Zoner definieras inte som avstånd, för då blir de bara en avståndsmätare och kunde lika gärna vara rutor eller meter, utan som en godtycklig hyfsat likartad sammanhängande yta.
Ta ett värdshus där du har veckans barslagsmål, till exempel. Du har ett allrum, ett utrymme bakom bardisken, och en trappa upp till balkongen där rummen för enskilt kuttrasju ligger. Aha! tänker Krille, då har vi följande zoner:
- Allrum
- Bakom bardisk
- Trappan
- Balkongen
- Ett antal rum på övervåningen
Mitt i allrummet står ett långbord, som mer eller mindre delar allrummet i två. Alltså är det inte riktigt sammanhängande, så man kan dela in det i Vänster om långbordet och Höger om långbordet. Dessutom kan man ju slåss På långbordet. Och rummen slåss vi inte i, så vi stryker dem. Så listan med zoner blir nu:
- Allrum till vänster om långbordet
- Allrum till höger om långbordet
- På långbordet
- Bakom bardisk
- Trappan
- Balkongen
Man kan ta sig från Allrummet till höger om långbordet till Trappan och tvärtom, och från Trappan till Balkongen och tvärtom, och man kan hoppa över räcket från Balkongen till valfritt Allrum men inte tvärtom.
Dessutom kan man ta sig från valfritt Allrum till Bakom bardisken, men det är lite meckigt eftersom man måste hoppa över bardisken, så dessa förflyttningar blir Jobbiga.
Man kan också ta sig från valfritt Allrum till Långbordet, och tvärtom. Dessutom kan man ta sig från ena allrummet till det andra.
Och så kan man ju hugga på folk På långbordet från respektive Allrum, så det är Nära de båda allrummen.
Det här går skitfort att rita ut på en bit papper, mycket fortare än att skriva det som text.
Så nu gäller följande:
- I varje zon kan man slåss med vem som helst i samma zon.
- Man kan slåss med någon i en angränsande zon om den andra zonen är Nära (exempelvis Långbordet-något Allrum).
- Vill man flytta sig från en zon till en annan så slår man ett slag. Om slaget misslyckas kan man gå till en angränsande zon. Om slaget lyckas så kan man dessutom flytta sig en zon till, eller anfalla någon i zonen man kom till.
- Vill man slå på någon i en annan zon som inte är Nära får man antingen springa dit (se ovan) eller skjuta/kasta.
- Om man måste skjuta genom så många zoner att avståndet bedöms göra det meckigt att träffa (exempelvis Allrummet längst bort från trappan till Trappan), eller om skiktlinjen bedöms vara hindrad (exempelvis Allrummet till Balkongen), gör det svårare på valfritt sätt.
- Siktlinjen kan också bedömas vara blockad (exempelvis Allrummet till något av Rummen på balkongen), och då kan man inte träffa alls.
- Man kan när som helst lägga till fler zoner om man behöver, exempelvis Köket eller Första rummet på balkongen.
Och det är egentligen det som behövs. Till det har jag i Järn (se ovan för länk) definierat en massa zonegenskaper, som att det är svårt att hålla balansen där (om takkronan blir en zon), eller att den är så tajt att det bara får plats en person i det, eller så trångt att man inte kan få in ryttare i det, eller bara är en "mellanrumszon" som man inte kan gå till som till exempel en klyfta etc. Men det är extra tillägg, och grunden till zontänket är bara ovanstående sju punkter.