Nekromanti Fakta om Misslor.

Khiram

Veteran
Hejsan! Nu är det så att jag håller på och skapar mig en Missla. Då jag inte har boken om Misslor så undrar jag om det finns några snälla människor som kan skriva lite intressant fakta om Misslor som gör rollspelandet enklare. :)) Det lilla jag vet av Misslor som jag läst är att dem inte förstår ironi, idén med pengar och att dem klassas som vuxna först när dem får barn. Så skriv gärna saker som är bra att veta när man ska skapa en Missla och ungeför hur man ska rollspela en. tackar! :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Lite extra info som broderas ut lite i Misslor, och kan vara intressant:

Misslor kommunicerar till mycket stor del instinktivt sin sinnesstämning med öronen, vilket gör att de har svårt att tolka andra folks känslor förstå nyanser som lögner, ironi och dylikt när icke-misslor pratar, eftersom de är vana att kolla på öronen. Det är inget som inte går att träna upp, men misslor håller sig ofta för sig själva.

Då deras minnesdelningsförmåga gör att påståenden och sinnesstämning kan kontrolleras är det nästan omöjligt för misslor att ljuga ordentligt och komma undan med det (förutom att öronen gärna avslöjar dem), vilket gör att lögner i princip aldrig fungerar i misslesamhällen. Detta tillsammans med faktumen ovan är en stor anledning att misslor uppfattas som mycket naiva.

EDIT: Just det, tankedelningen fungerar i lägre grad också på andra varelser, genom att till en viss dell låta misslorna ta del av och dela med sig av känslor till andra varelser. Ytterligare en anledning till varför de är väldigt bra barnvakter.

Misslor är dessutom permanent omyndiga i de flesta av Mundanas länder (där man alls ha brytt sig om att lagfästa något om dem, vill säga).

Misslor i övrigt gillar i regel att festa, sjunga, dansa, ha trevligt och löser konflikter genom diskussion (gärna i kombination med festandet, sjungandet och dansandet).

Behöver du slåss som missla bör du satsa på att välta stolar, smyga omkring i undervegetation/under bord, knyta ihop skosnören, sticka folk i knävecken, hänga dig i deras anklar medan kompisarna hugger/tacklar dem, anfalla bakifrån och kasta peppar i fiendernas ögon (jag ska någon gång spela en krigisk missla enligt den här modellen...).

Har du mer specifika frågor om Misslor är det fritt fram att komma med dem!

duncan_UBBT

Swordsman
'Vanliga' misslor som då inte är menade att slåss med brukar vanligtvis vara väldigt praktiska till sättet. Man man lösa något på ett enkelt sätt eller på ett svårt sätt så är det självklart att du ska göra det på det enklaste sättet. Om två personer bråkar om huruvida de ska gå över eller runt bergen, med argumenten att 'bergen är farliga' och 'vi har inte proviant nog att gå runt' så kommer nog en missla med förslaget att be om mer proviant. Problem solved.

Detta är förstås bara en variant, och alla skall spela misslor så som de tycker att de bör spelas. Jag som SL ser helst att alla misslor är annorlunda, ungefär som människor.

G

Guest

Guest
Just a note,

är hela din spelgrupp införlivade i att du ska spela en missla, vissa eonspelares karaktärer i vårt avlånga land är nämligen dödligt allergiska mot olika mängder av misslor och trillar av pinn direkt, detta kan hos vissa märkas vid minsta anstymmelse till misslor medans andra kan klara nästan allt upp till upprepad kontakt utan att avlida.
För att vara på den säkra sidan kan du fråga spelarkaraktärernas ägare då karaktärer själva sällan vet att de är allergiska...

Jag tillhör skaran som tycker att boken gjorde om något, misslorna mer påfrestande, trots att det var en mycket välskriven bok, jag lät trots allt boken gå runt i gruppen och det visade sig att jag inte var ensam...

/Zorbeltuss som hellre hade velat att herr Sundelin bidragit med djursvansade folkslag