Nekromanti Fakta om rollspel?

solvebring

Superhero
På tal om böcker, som jag skapat en tråd här under med.
Finns det någon faktabok, eller något liknande, om rollspel egentligen? Man menar, någon borde ju ha gjort det. Det är ju ett väldigt intressant ämne att ta tag i.
Liksom, "Hur började allt, riktigt från början", "vart kommer det och det ifrån", betydelsefulla personer bakom rollspel och annat sådant... Finns det något sådant? :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:

solvebring

Superhero
Hahahaha!
Man får tacka så mycket för länken. Mycket innehållsrikt, intressant och humoristiskt. Har inte läst hela, bara lite delar av det, skall läsa hela någon dag... Då klockan inte är 01:03 som nu... *gäsp* :gremwink:

KLICKA PÅ LÄNKEN DU MED! Detta borde alla ha läst! - Här länkas sidan IGEN!

Brior

Swordsman
Sverok

Kanske inte riktigt vad du letar efter, men Sverok gav för några år sedan ut en liten bok som förklarar vad rollspel är. Den riktar sig till "Mugglare", men var ganska OK vad jag minns. Jag rekvirerade den och delade ut när jag pratade om rollspel på ett bibliotek.

Vad gäller rollspelens historik så skulle jag leta på nätet snarare än i bokhandeln. Jag vet att jag har sett sådant, men minns inte längre var.

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har en bok som heter The Fantasy Roleplaying Gamer's Bible, av Sean Patrick Fannon, 258 sidor, ISBN 0-9674429-0-7.
Baksidestext: "'Everything You Ever Wanted to Know About Gaming... But Thought You'd Be a Geek If You Asked.' Hailed as the best source of information ever created about ROLEPLAYING GAMES, this is the single most important book any gaming fan - or anyone who wants to understand RPGs - could hope to own."
Jag minns att jag tyckte den var informativ, intressant och välskriven när jag köpten den och läste den, runt 1999. Tar upp historia och många av de mer kända rollspelen, från urtid fram till och med 1999.
Jag har ingen aning om hur lätt den är att få tag på idag.

Daniel