Nekromanti Fallande Stjärnor - Hur man ser till att skriva

Stjärnskott

Veteran
Hej,
hur är det med er? Bra hoppas jag :gremwink:
Jag har bestämt mig för att publicera hur många ord jag skriver per dag på Fallande stjärnor i den här tråden och alla som vill göra samma sak med sina egna spel är väldigt välkommna att göra så även här.

Syftet är att pressa mig själv till att skriva mer, och i och med det här så lovar jag att skriva minst 25 ord per dag, eller ungefär en tiondels sida.

Så, igår skrev jag 590 ord.

Finns det någon här som har erfarenhet av att arbeta på det här sättet?

Mogger

Hipsteranka
För egen del blir det bättre om jag får skriva så mycket som möjligt på en och samma gång. Jag kan sitta och pilla med regelmekaniker i månader men när jag väl skriver ner det brukar jag i allmänhet göra det under några få dagar, beroende på hur omfattande spelet är naturligtvis. Men det är oftast den biten jag drar mig för. Jag skriver ner stolpar, gör rollformulär och sedan om spelet funkar tycker jag att jag är klar. :gremsmile:

Så jag skulle gärna hitta en metod för att skriva som inte är "när jag har lust" som faktiskt funkar för mig.

Rickard

Urverk speldesign
Japp. :gremsmile:

/Han som ser till att ha speltestat färdigt innan han sätter sig och börjar skriva och kan säga om spelet i länken att han skrev 50 sidor på två veckor, inklusive korrekturläsning från andra och layout

Stjärnskott

Veteran
Han said:
Japp. :gremsmile:

/Han som ser till att ha speltestat färdigt innan han sätter sig och börjar skriva och kan säga om spelet i länken att han skrev 50 sidor på två veckor, inklusive korrekturläsning från andra och layout
Sweet, tackar.

Stjärnskott

Veteran
Måns said:
Så jag skulle gärna hitta en metod för att skriva som inte är "när jag har lust" som faktiskt funkar för mig.
Vad har du provat för metoder?

Vad har du för plan?
Har du avsatt tid för att skriva?
Använder du deadlines?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det som funkat bäst för mig är mina eviga attgöralistor kombinerat med ett iterativt skrivande där jag går igenom massor av iterationer med texten.

Först bygger jag ett skelett; rubriker och underrubriker, och korta beskrivningar under varje där det står en sammanfattning av ungefär vad jag vill säga.

För att få detta gjort stoppar jag in rubrikerna i min attgöralista. Jag har nämligen en enorm attgöralista som i praktiken styr mitt liv. Där står precis allting jag vill, måste eller tänkt göra. Där delar jag upp saker i "sub-tasks" också, så att större grejer benas ner till saker som kan klaras av på max nån timme.

Och varje dag ser jag över vilka 3-5 saker jag vill bli klar med imorgon.

Så, när jag har en dag då det bara finns 3 viktiga andra saker i listan, så stoppar jag in 1-2 grejer från rollspelets lista också.

Nästa steg är att fylla ut med första generationens text. Den kommer att bli babblig upprepande, dålig, men är första steget till komplett text. Sammanfattningarna under varje rubrik fylls ut.

Jag gör samma sak igen; stoppar in sakerna i attgöralistan. "Imorgon: Rätta fråga 3-4 av mekanikprovet, städa vardagsrummet, skriva text till underrubriken 'Superhjältar internationellt'".

Ytterligare nästa steg är att korrigera och snygga till texten inför en första vända hos korrläsare. Här blir jag av med en del fula meningar och syftningar etc, jag dubbelkollar så att jag fått med allt jag vill få med. Arbetar återigen via attgöralistorna.

Sedan skickas texten till korrläsare, och när jag fått tillbaks texten från dem så kör jag ytterligare en iteration; går igenom texten och tar ställning till korrläsares kommentarer. Återigen uppdelat via attgöralistor; "Imorgon: gå igenom kommenterarna på kapitel 3".

Och så vidare, 1-2 iterationer till.

Så, en kombination av iterativt skrivande och ett ordentligt användande av strukturerade attgöralistor (t.ex via Checkvist eller Todoist) är det som funkat bäst för mig.

Stjärnskott

Veteran
krank said:
Först bygger jag ett skelett; rubriker och underrubriker, och korta beskrivningar under varje där det står en sammanfattning av ungefär vad jag vill säga.
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut, skulle du kunna ge ett par exempel?

Stjärnskott

Veteran
Igår var tyvärr ett misslyckande då 0 ord skrevs :gremfrown:

Jag undrar lite hur jag ska hantera det, är jag då skyldig migsjälv 50 ord idag?

Kommer det att göra mig mer eller mindre benägen att skriva... hmm...

Max Raven

T12-kultist
Stjärnskott. said:
Igår var tyvärr ett misslyckande då 0 ord skrevs :gremfrown:

Jag undrar lite hur jag ska hantera det, är jag då skyldig migsjälv 50 ord idag?

Kommer det att göra mig mer eller mindre benägen att skriva... hmm...
Nej, ha inte några "rester" - det gör bara att du får en negativ spiral där du skriver mindre och mindre och kraven ställs på hög tills de blir omöjliga.

Om du strikt taget vill räkna skulder så kan du påminna dig själv om att du skrivit mer än kravet innan. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Stjärnskott. said:
Nej. För om du börjar med det så kommer det att kännas som en börda. Vad berodde det på? Ingen inspiration eller att du inte hade lust eller tid? Det första kan du råda bot på. Det andra ... möjligt att det går att fixa. Brist på tid är däremot en godkänd ursäkt. :gremsmile:

Jag har testat lite olika sätt att få ur mig text. Det mest effektiva för mig har varit att skriva två rubriker per dag. När jag gjorde detta så hade jag redan spaltat upp alla rubriker i förväg. Jag har också testat att uppdatera en hemsida med mer material en gång per månad. Under tre år bröt jag det löftet tre gånger, så för mig var båda metoderna lyckade. Det gäller bara att hitta en metod som man trivs med.

Kvalitet på text är inte viktigt. Det viktiga är att du skriver. Att redigera medan du skriver bryter flödet. Spara redigering tills allting är klart istället.

/Han som brukar hoppa över ord om han tappar dem och i efterhand gå tillbaka när han har skrivit klart hela stycket eller rubriken och fundera på vad för ord som han borde ha använt

Stjärnskott

Veteran
Tack så mycket Han och Max Raven,
igår så fick jag inte ur mig något heller, men idag så blev det 42 ord, alltid något.

Stjärnskott

Veteran
En liten status-updatering.

300 ord hittills idag,
en äventyrskrok klar, en halvklar och en short-story klar.

Det går framåt.

Stjärnskott

Veteran
312 ord.

En fråga, jag har börjat skriva på grunderna till systemet, när är det tillräckligt klart för att man ska kunna speltesta det?

När man kan göra ett färdighetsslag i systemet? När man kan slåss? När?

Mogger

Hipsteranka
Stjärnskott. said:
312 ord.

En fråga, jag har börjat skriva på grunderna till systemet, när är det tillräckligt klart för att man ska kunna speltesta det?

Låta andra speltesta eller speltesta själv? Om det senare bör texten vara så klar och tydlig som möjligt eftersom de flesta speltestare faktiskt bara kommer att läsa spelet, inte spela det. Om det förra så tycker jag inte att du ska skriva ner mer än stolpar så att du kommer ihåg systemet. För du kommer att vilja ändra grejer när du speltestar.

Rickard

Urverk speldesign
Använd dig av fluency play och introducera element allteftersom du speltestar. Ett spelmöte kan handla om att skapa rollpersoner, nästa att hantera handlingsresolution med färdigheter, gången efter det är det strid som testas etc. Vad är det primära man gör i ditt rollspel? Systemet som hanterar det ska komma först. Sedan kan du bygga ut med sekundära saker som systemet ska hantera.

/Han som har planerna att skriva ett rollspel baserat på fluency play

Stjärnskott

Veteran
Måns said:
Låta andra speltesta eller speltesta själv? Om det senare bör texten vara så klar och tydlig som möjligt eftersom de flesta speltestare faktiskt bara kommer att läsa spelet, inte spela det. Om det förra så tycker jag inte att du ska skriva ner mer än stolpar så att du kommer ihåg systemet. För du kommer att vilja ändra grejer när du speltestar.
Jo, fast frågan är snarare när spelet är tillräckligt klart för att speltestas?