Stjärnskott
Veteran
- Joined
- 3 Nov 2011
- Messages
- 84
Jag har funderat lite runt hur rollpersoner skall fungera, och min tanke är följande:
Alla roller får en grupp händelser kopplade till sig (uppväxt och karriär). Alla dessa händelser har ett eller flera ord kopplat till sig, och när man vandrar mellan dessa så kostar det någon form av uppväxtpoäng minus ord man har gemensamt.
Exempel:
Natasha väljer startuppväxten barnhem.
Barnhem (ord: Staten, stad, fattigt)
Hon väljer sedan mellan en adoptivfamilj (aristrokatfamilj: staden, akademia, rik) eller sin första karriär (soldat: militär, staten, stad). I det första fallet så kostar det henne tre poäng att byta, i det andra två (en grundpoäng, en för militär).
Så, vad är då poängen?
Jo, jag vill ha ett flexibelt system där man under karaktärsskapandet också skapar bakgrunden till karaktären, snarare än att man delar upp dem. Jag funderar också om man ska kunna köpa fördelar där de också har ett ord kopplat till sig och att man därigenom kan få dem billigare.
Vad tror ni?
Alla roller får en grupp händelser kopplade till sig (uppväxt och karriär). Alla dessa händelser har ett eller flera ord kopplat till sig, och när man vandrar mellan dessa så kostar det någon form av uppväxtpoäng minus ord man har gemensamt.
Exempel:
Natasha väljer startuppväxten barnhem.
Barnhem (ord: Staten, stad, fattigt)
Hon väljer sedan mellan en adoptivfamilj (aristrokatfamilj: staden, akademia, rik) eller sin första karriär (soldat: militär, staten, stad). I det första fallet så kostar det henne tre poäng att byta, i det andra två (en grundpoäng, en för militär).
Så, vad är då poängen?
Jo, jag vill ha ett flexibelt system där man under karaktärsskapandet också skapar bakgrunden till karaktären, snarare än att man delar upp dem. Jag funderar också om man ska kunna köpa fördelar där de också har ett ord kopplat till sig och att man därigenom kan få dem billigare.
Vad tror ni?