Nekromanti Fallande stjärnor - Tankar om rollpersoner

Stjärnskott

Veteran
Jag har funderat lite runt hur rollpersoner skall fungera, och min tanke är följande:

Alla roller får en grupp händelser kopplade till sig (uppväxt och karriär). Alla dessa händelser har ett eller flera ord kopplat till sig, och när man vandrar mellan dessa så kostar det någon form av uppväxtpoäng minus ord man har gemensamt.

Exempel:
Natasha väljer startuppväxten barnhem.

Barnhem (ord: Staten, stad, fattigt)

Hon väljer sedan mellan en adoptivfamilj (aristrokatfamilj: staden, akademia, rik) eller sin första karriär (soldat: militär, staten, stad). I det första fallet så kostar det henne tre poäng att byta, i det andra två (en grundpoäng, en för militär).

Så, vad är då poängen?
Jo, jag vill ha ett flexibelt system där man under karaktärsskapandet också skapar bakgrunden till karaktären, snarare än att man delar upp dem. Jag funderar också om man ska kunna köpa fördelar där de också har ett ord kopplat till sig och att man därigenom kan få dem billigare.

Vad tror ni?

Snabb tanke bara:

Hur många av dessa uppväxtpoäng skall man ha från början, och vad tjänar man på att använda dessa sparsamt? Kanske det är samma poäng man använder för att köpa fördelar, snarare än att man köper dem billigare om de har ord kopplade till sig?

Ögat

Hero
kul,
det gäller att få jämnstora och jämnbra kategorier (alltså att inte stad är bättre än vildmark för att jättemånga människor i framtiden bor i städer och att därför de flesta bakgrunder hänger samman med staden).

kommer orden spela någon roll senare, under spelet? typ som färdigheter, eller liknande?

Stjärnskott

Veteran
Avidyasattva said:
Snabb tanke bara:

Hur många av dessa uppväxtpoäng skall man ha från början, och vad tjänar man på att använda dessa sparsamt? Kanske det är samma poäng man använder för att köpa fördelar, snarare än att man köper dem billigare om de har ord kopplade till sig?
Tja, min tanke var från början att man använde de poängen för att handla allt, grundegenskaper, färdigheter, fördelar osv.

Stjärnskott

Veteran
Olav said:
kul,
det gäller att få jämnstora och jämnbra kategorier (alltså att inte stad är bättre än vildmark för att jättemånga människor i framtiden bor i städer och att därför de flesta bakgrunder hänger samman med staden).

kommer orden spela någon roll senare, under spelet? typ som färdigheter, eller liknande?
Nä, det är klart.

Jo, man kommer att kunna köpa nya kariärer under spel och xp kommer att vara ekvivalent med uppväxtpoäng så det kommer att spela roll vid senare skeeden.