Nekromanti Fallande stjärnor - Vad ska rollpersonerna göra?

Stjärnskott

Veteran
Med bakgrund till en diskussion med Krank i chatten, en annan med Krille och tråden Vad främjar reglerna för typ av spel, egentligen? så har jag börjat tänka mer och mer på vad rollpersonerna ska göra och hur detta främjs av världen och av reglerna.

En annan fråga är också verktyg för spelledaren att skapa äventyr för just denna sorts spel.

Nå, I Fallande Stjärnor är rollpersonerna individer som lever i en totalitär diktatur och är tänkta att kämpa mot systemet, både i form av byråkrati, propaganda och rent fysiskt förtryck.

Så, då har vi tre frågor:

1. Hur främjer reglerna rollpersonernas syfte?
Dels så är det tänkt att det skall finnas en flödeskarta som vissar hur olika fraktioner i världen är ihopkopplade och när man gör saker för och mot en av dessa så informeras andra fraktioner till viss del om detta.

Detta är tänkt att leda till en eskalerings-princip, där man får mer och mer problem desto mer man försöker motarbeta byråkratin, men samtidigt så måste man motarbeta byråkratin för att komma framåt.

2. Hur främjer världen rollpersonernas syfte?
Tanken är att det skall finnas en hel del byråkrati, propaganda och faktiska fysiska hot i form av en regering som i allmänhet gillar förtryck.

3. Vilka verktyg har spelledaren för att främja denna sorts spelande?
Den här sista punkten har jag ingen ide på. Jag har funderat på en del regler och lite hjälpmedel för att hjälpa spelledaren att tracka hur väl denna bör agera puppetmaster gentemot spelarna, men det är också allt...

Någon som har några förslag och tips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Stjärnskott. said:
Nå, I Fallande Stjärnor är rollpersonerna individer som lever i en totalitär diktatur och är tänkta att kämpa mot systemet, både i form av byråkrati, propaganda och rent fysiskt förtryck.
Jamen, hur gör de det då? Gör de militära operationer? Diplomati? Vilken sorts hinder ställs rollspelarna inför? vad gär man i ett vanligt äventyr?

Kort sagt, så konkret som möjligt, vad gör rollpersonerna?

(Exempel: I Null State är rollpersonerna agenter som räddar världen från teknologibaserade katastrofer i nutid. Det gör de genom att skickas ut av organisationen Null State för att lösa specifika öppna problem, som ofta är militära. Fokus ligger på att utnyttja det som finns på plats för att komma förbi de hinder spelledaren ställer ivägen. Hur tar man sig förbi vakterna? vad gör man åt larmsystemet?)

Stjärnskott

Veteran
krank said:
Jamen, hur gör de det då? Gör de militära operationer? Diplomati? Vilken sorts hinder ställs rollspelarna inför? vad gär man i ett vanligt äventyr?
Genom att agera som ett politiskt subversivt element i världen. Jag tänker mig att detta sker genom att rollpersonerna skapar situationer där en organisation måste reagera på ett visst sätt, genom propaganda, våld eller rent intrigerande.

krank

Stjärnskott. said:
Genom att agera som ett politiskt subversivt element i världen. Jag tänker mig att detta sker genom att rollpersonerna skapar situationer där en organisation måste reagera på ett visst sätt, genom propaganda, våld eller rent intrigerande.
Hurdå, till exempel?

Stjärnskott

Veteran
krank said:
Stjärnskott. said:
Hurdå, till exempel?
Låt oss säga att spelarna tillhör en fraktion som vill att mängden poliser runt en byggnad sjunker eller försvinner helt, pga. som en prelude till ett högst olagligt agerande.

Det rollpersonerna då är tänkta att göra är att titta på kommisariatet för folkets säkerhet's manual och den ansvariga chefen för sektorn och sedan försöka fundera ut hur denna kommer att reagera om de exempelvis skickar in ett fejkat bombhot eller skapar ett rykte som antyder att just det inte är någon fara.

krank

Stjärnskott. said:
Låt oss säga att spelarna tillhör en fraktion som vill att mängden poliser runt en byggnad sjunker eller försvinner helt, pga. som en prelude till ett högst olagligt agerande.

Det rollpersonerna då är tänkta att göra är att titta på kommisariatet för folkets säkerhet's manual och den ansvariga chefen för sektorn och sedan försöka fundera ut hur denna kommer att reagera om de exempelvis skickar in ett fejkat bombhot eller skapar ett rykte som antyder att just det inte är någon fara.
Får spelarna bestämma själva vilken lösning de ska välja, eller har SL bestämt att det är precis sådär det ska gå till? Fejkat bombhot eller rykten, är det idéer som kommer från spelarna? Finns det andra sätt att få information om "vad som funkar" än att kolla manualen etc? Finns det flera sätt att kolla upp sektorchefen?

Hur får rollpersonerna uppdraget? Av organisationen, eller hittar de på det själva? Eller kommer det nån till dem och ber om hjälp? Eller får de anonyma uppdrag via nätet? Eller stöter de på skumma främlingar på värdshus?

Stjärnskott

Veteran
krank said:
Får spelarna bestämma själva vilken lösning de ska välja, eller har SL bestämt att det är precis sådär det ska gå till?
Det är tänkt att lösningsmodelen skall vara driven av spelarna och denna skall i sin tur man i första hand bestå av utredningar och strategiskt tänkande men det är såklart möjligt att lösa sina problem via våld och intrigerande om än inte rekommenderat.

krank said:
Fejkat bombhot eller rykten, är det idéer som kommer från spelarna? Finns det andra sätt att få information om "vad som funkar" än att kolla manualen etc?
Jag var nog lite otydlig, med manual så menar jag deras standardförfarande och det skall då vara en grupp regler som är ambiguöst skrivna (i korthet så har varje grupp en trave med standardreaktioner där dessa uttrycks exempelvis: spärra av området, och där detta kan tolkas som att sätta upp tejp runt stället alt. sätta upp trettio vägspärrar och muddra alla alltid).

Lösningarna är tänkta att komma från spelarna, så de får fundera ut något rimligt, problemet blir att få dessa att spela i samklang. Jag funderar på om alla måste förra något till bordet för att det skall fungera, typ att leken är stackad mot att alla förutom x spelare är med i lösningen?

krank said:
Finns det flera sätt att kolla upp sektorchefen?
Utan spaning, ingen aning. Som det ser ut nu så finns det en hög med källor, dels arkiven, dels tidningar, dels privat spaning och slutligen infiltration.

krank said:
Hur får rollpersonerna uppdraget? Av organisationen, eller hittar de på det själva?
Av sin organisation primärt hade jag tänkt.

krank

Okej, då har vi (typ) nått det jag menar med "vad rollpersonerna gör". Egentligen vill jag gå ännu djupare in, på "vilken typ av hinder hamnar i rollpersonernas väg rent konkret", men vi kan nöja oss såhär för tillfället.

För att stödja det du beskriver behöver SL:

1. Ett sätt att generera uppdrag.
2. Ett sätt att generera hinder i uppdragen.

Hur gör du det?

I Null State (som exempel, då) ger jag SL en färdig struktur att stoppa in egna idéer i. SL får en checklista: Börja med något teknologiskt framsteg, fundera ut hur det kan gå fel, hitta på uppdragets huvudproblem, välj miljö, hitta på delproblem, hitta på specifika hinder. SL får i varje steg ett hyfsat stort antal exempel på t.ex delproblem, hinder, miljöer etc. En SL utan fantasi kan generera ett uppdrag med hjälp av en Illustrerad Vetenskap och att välja saker ur tabellerna.

Det är en lösning; starkt formaliserad äventyrsgenerering. Det finns säkert andra sätt att ge SL bra verktyg; i Mutant City Blues ska spelledaren generera ett brottsfall, och har till sin hjälp dels en serie polisprocedurer, som är kopplade till antingen superkrafter (hur ser man att nån använt en kraftstråle?) eller till annat (finns det borttorkat blod här?), och dels en massa superkrafter utplacerade på en "karta" som visar vilka krafter som oftast här ihop. Allt SL behöver göra för att generera grundmysteriet är att välja två krafter på måfå, som varit inblandade i brottet. Om de två ligger ganska nära varandra så kan det vara en brottsling, ligger de långt ifrån varandra så är det minst två. Och krafterna i sig brukar sedan kunna inspirera till brottets natur.