Stjärnskott
Veteran
- Joined
- 3 Nov 2011
- Messages
- 84
Med bakgrund till en diskussion med Krank i chatten, en annan med Krille och tråden Vad främjar reglerna för typ av spel, egentligen? så har jag börjat tänka mer och mer på vad rollpersonerna ska göra och hur detta främjs av världen och av reglerna.
En annan fråga är också verktyg för spelledaren att skapa äventyr för just denna sorts spel.
Nå, I Fallande Stjärnor är rollpersonerna individer som lever i en totalitär diktatur och är tänkta att kämpa mot systemet, både i form av byråkrati, propaganda och rent fysiskt förtryck.
Så, då har vi tre frågor:
1. Hur främjer reglerna rollpersonernas syfte?
Dels så är det tänkt att det skall finnas en flödeskarta som vissar hur olika fraktioner i världen är ihopkopplade och när man gör saker för och mot en av dessa så informeras andra fraktioner till viss del om detta.
Detta är tänkt att leda till en eskalerings-princip, där man får mer och mer problem desto mer man försöker motarbeta byråkratin, men samtidigt så måste man motarbeta byråkratin för att komma framåt.
2. Hur främjer världen rollpersonernas syfte?
Tanken är att det skall finnas en hel del byråkrati, propaganda och faktiska fysiska hot i form av en regering som i allmänhet gillar förtryck.
3. Vilka verktyg har spelledaren för att främja denna sorts spelande?
Den här sista punkten har jag ingen ide på. Jag har funderat på en del regler och lite hjälpmedel för att hjälpa spelledaren att tracka hur väl denna bör agera puppetmaster gentemot spelarna, men det är också allt...
Någon som har några förslag och tips?
En annan fråga är också verktyg för spelledaren att skapa äventyr för just denna sorts spel.
Nå, I Fallande Stjärnor är rollpersonerna individer som lever i en totalitär diktatur och är tänkta att kämpa mot systemet, både i form av byråkrati, propaganda och rent fysiskt förtryck.
Så, då har vi tre frågor:
1. Hur främjer reglerna rollpersonernas syfte?
Dels så är det tänkt att det skall finnas en flödeskarta som vissar hur olika fraktioner i världen är ihopkopplade och när man gör saker för och mot en av dessa så informeras andra fraktioner till viss del om detta.
Detta är tänkt att leda till en eskalerings-princip, där man får mer och mer problem desto mer man försöker motarbeta byråkratin, men samtidigt så måste man motarbeta byråkratin för att komma framåt.
2. Hur främjer världen rollpersonernas syfte?
Tanken är att det skall finnas en hel del byråkrati, propaganda och faktiska fysiska hot i form av en regering som i allmänhet gillar förtryck.
3. Vilka verktyg har spelledaren för att främja denna sorts spelande?
Den här sista punkten har jag ingen ide på. Jag har funderat på en del regler och lite hjälpmedel för att hjälpa spelledaren att tracka hur väl denna bör agera puppetmaster gentemot spelarna, men det är också allt...
Någon som har några förslag och tips?