Nekromanti Fallout 3, Mass Effect och konsol

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är ruskigt sugen på att spela både Fallout 3 och Mass Effect. Problemet är bara att ingen av mina datorer är kraftfulla nog att klara av spelen. Att uppgradera dem skulle dessutom kosta mer än att köpa en spelkonsoll som klarar av de aktuella spelen. I alla fall om jag köper en Xbox 360.

Har ni några råd? Vad är egentligen skillnaden mellan alla Xbox-versioner?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Frågan är väl mest om man fixar att köra FPS på konsoll... I allmänhet är det ju som berkant bajs, och om det gällde ett spel jag visste kunde spelas med den överlägsna kombon mus + tangentbord så skulle åtminstone jag ha helt sjukt svårt att vänja mig.

Fast vem vet.

Undertecknad har ingen vidare koll på 360' utom att den är ful som mögligt bajs, att det ryktas att den är lite instabil, och att den inte går att chippa lika ordentligt som originalet (dvs byta ut hela dashboarden mot nåt vettigt, slänga in en kompetent mediaspelare, etc).

//Krank, som lagt 360'n längst ner på den korta listan spelkonsoller han kan tänka sig att köpa

Eksem

Champion
Skaffa mellanvarianten, Pro. Arcade är för dålig, Elite ger ingenting du behöver.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Frågan är väl mest om man fixar att köra FPS på konsoll... I allmänhet är det ju som berkant bajs, och om det gällde ett spel jag visste kunde spelas med den överlägsna kombon mus + tangentbord så skulle åtminstone jag ha helt sjukt svårt att vänja mig."

Fast just Fallout 3 och Mass Effect är rollspel och utvecklade med konsoller i åtanke, så de borde vara anpassade för till exempel Xbox. När jag spanat runt lite så har jag även hittat spelet Bioschock som verkar rätt intressant. Dessutom finns det en hel del begagnade XBoxar på Blocket och Tradera.

Men visst, kan du bygga ihop en bra stationär dator som klarar av båda spelen för runt 4000 så får du gärna ge mig lite input. Jag vet att det går och har övervägt det, men samtidigt så kan man få tag i en Xbox för halva den summan. I dagsläget har jag en fullt tillräcklig skärm och ett chassi som nog klarar ett tag till.

Det är lite synd att det egentligen bara är de här två spelen som jag så gärna vill spela. I övrigt så har jag inget större intresse eller behov av vare sig en ny dator eller konsoll. Teoretiskt sätt så skulle jag kanske kunna låna någons Xbox och köpa spelen, men om de är så bra som jag hoppas så vill jag kunna spela dem närsomhelst.

krank

walium said:
Fast just Fallout 3 och Mass Effect är rollspel och utvecklade med konsoller i åtanke, så de borde vara anpassade för till exempel Xbox. När jag spanat runt lite så har jag även hittat spelet Bioschock som verkar rätt intressant. Dessutom finns det en hel del begagnade XBoxar på Blocket och Tradera.

Men visst, kan du bygga ihop en bra stationär dator som klarar av båda spelen för runt 4000 så får du gärna ge mig lite input.
Tja, även jag gillar Mass Effect (sjukt bra, inte lika spretigt som jag upplevt Biowares klassiska fantasybajskorvar som), Fallout 3 tror jag inte på men det är mest för att jag inte gillat nåt av Bethesdas tidigare spel det minsta lilla... Jag har samma dilemma själv. Jag kan - typ - köra både Bioshock och Mass Effect, men det hackar lite även på lägsta inställningen ibland.

Min lösning är att chilla lite och vänta tills jag kan skaffa en dualcoreprocessor och ett schysst grafikkort för rimliga priser. Spelen kommer inte att försvinna imorgon, liksom.

Inte en optimal lösning, men den bästa jag kommit på hittills...

Diarmuid

Veteran
Håller med Eksem, en Pro är ett vettigt köp idag (med 60GB disk). Arcade har ingen hårddisk og då gäller det att hålla koll på minneskort, som jag misstänker snabbt fylls på.

Var själv PC-spelare i en lång period, men inhandlade en förste generations X-Box (om Steel Battalion hade kommit till PC hade det nog inte hänt) och har i stort sett bara spelat WoW på PC sen dess. Har i dagsläget en XBOX 360 Pro (köppt på releasedagen och aldrig haft problem med RRoD) och en Nintendo Wii.

Det kräver en justering att gå från tangentbord + mus till en konsoll-kontroll, men å andra sidan att kunde sitta i soffan och njuta av samma 5.1 surround som hemmabion ger är svårslaget (har själv 5.1 högtalare till PCn, men högtalarna är svagare och surroundenheterna kommer inte bakom mig som de bör för den rätta känslan).

Foggmock

Myrmidon
Jag har lite samma "problem", jag har slutat spela PC-spel efter jag började med WoW (jag uppfattar det som ett problem eftersom jag ibland blir sugen på att spela ett odefinierat PC-spel och då är pinsamt oupplyst om hur utbudet ser ut).

Jag tror alltså att det är WoW's fel, inte konsollernas. :gremgrin:

G

Guest

Guest
Jag är verkligen inte konsoll-spelare, men jag är dock väldigt sugen på att eventuellt köpa en PS3 eller Xbox. Men det gär väl att koppla in Mus och Tangentbord till både Xboxen och PS3:an, eller har jag hört fel?

Diarmuid

Veteran
Båda XBOX 360 och PS3 har jo USB kontakter, så det skall iofs inte vara något problem, och jag har själv ett USB tangentbord som jag använder när jag ska namnge Spells eller Magic Items i Oblivion.
Däremot kan det vara obekvämt att sitta med ett tangentbord och mus på ett lågt soffbord... och oftast sitter man jo längre från TVn än datorn, så då är det risk att man behöver skarva USB-kablerna, och vill man ha 3 meter USB kablar över hela vardagsrumsgolvet?
(hint: svar nej, speciellt om man har hund(ar) :cool: )

Nu finns det trådlösa tangentbord/mus lösningar, men jag vet inte hur de fungerar med konsollerna, om det behövs någon form av drivrutiner.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pah.

Alla man möter spelar ju också med joypad. När man raljerar över konsolernas tillkortakommanden vad gäller FPS-spel så glömmer man ofta bort den aspekten.

Jag spelar med god behållning mina WWII-skjutare på xbox.

Big Marco

Läskig
Diarmuid said:
Nu finns det trådlösa tangentbord/mus lösningar, men jag vet inte hur de fungerar med konsollerna, om det behövs någon form av drivrutiner.
PS3:an har stöd för Bluetooth så ett tgb eller mus med Bluetooth är att föredra. Jag sitter ganska många metrar från min maskin men Logitech har ett bra tangentbord med god räckvidd. För mindre tangentbordsjobb föredrar jag dock påbyggnaden av handkontrollen, där man placerar ett mini-tangentbord "framför" kontrollen. Dock vet jag inte den finns i Sverige - jag köpte min i USA i våras.

G

Guest

Guest
Ok, nice. Men då måste jag fråga hur spelen stödjer Tangentbord och musanvändandet, exempelvis FPS-spel?

krank

Wilper said:
Alla man möter spelar ju också med joypad.
Äh, jag spelar aldrig mot folk. Sånt är aptråkigt. Den enda sortens multiplayer som ger mig något öht är att co-opa sig genom en välkonstruerad singleplayerkampanj. Det var det halo 1 och 2 levde på i mina ögon: Fungerande och bra co-op.

Alla former av deathmatch eller andra kompetativa sätt att sperla multiplayer spolar jag gärna ner i toaletten med en gång. Jag vill spela spelet och uppleva dess miljöer och framförallt dess story, gärna tillsammans med en polare, inte tävla mot folk.

Snow

Swashbuckler
Jag köpte en wii för två år sedan. Den är nu såld eftersom jag aldrig spelade på den. Nu har jag en xbox 360 arcade (köpte den för GTA IV) som jag aldrig spelar på. Funkar bra, bortsett från att jag mycket hellre hade spelat GTA IV på pc, antagligen därför jag inte spelar längre (någon som vill köpa hela klabbet för ett bra pris?)...

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Frågan är väl mest om man fixar att köra FPS på konsoll... I allmänhet är det ju som berkant bajs, och om det gällde ett spel jag visste kunde spelas med den överlägsna kombon mus + tangentbord så skulle åtminstone jag ha helt sjukt svårt att vänja mig.
I allmänhet var det bajs, numera är så många FPS utvecklade just för konsoller främst, och för PC som sekundär marknad. Och i den utvecklingen ser man till att hantera problem som FPS kan ha på konsoll.

Dock är ju Fallout 3 och Mess Effect helt värdelösa som FPS, de är däremot kompetenta rollspel i första person. Jag är tveksam till om de är bättre FPS på PC än vad de är på konsoll, men om du överhuvudtaget spelar de spelen för att du kan skjuta i första person så gör du fel...

Däremot är de faktiskt riktigt bra introduktioner till FPS på konsoll.

chrull

Stockholm Kartell
Snow said:
Jag köpte en wii för två år sedan. Den är nu såld eftersom jag aldrig spelade på den. Nu har jag en xbox 360 arcade (köpte den för GTA IV) som jag aldrig spelar på. Funkar bra, bortsett från att jag mycket hellre hade spelat GTA IV på pc, antagligen därför jag inte spelar längre (någon som vill köpa hela klabbet för ett bra pris?)...
spelet vill jag inte ha men jag funderar på att införskaffa en till 360 enbart för importspel, så kanske om priset är rätt.

krank

chrull said:
I allmänhet var det bajs, numera är så många FPS utvecklade just för konsoller främst, och för PC som sekundär marknad. Och i den utvecklingen ser man till att hantera problem som FPS kan ha på konsoll.
Men alltså, visst, FPS på kosoll nu är bättre än FPS på konsoll förut, men FPS på konsoll är fortfarande underlägset. Innan konsoller ges åtminstone en mus att styra med kommer t.ex siktande att behöva understödjas av en mer eller mindre intelligent autosiktesmekanism.

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Innan konsoller ges åtminstone en mus att styra med kommer t.ex siktande att behöva understödjas av en mer eller mindre intelligent autosiktesmekanism.
Vilket sker så vad är problemet?

krank

chrull said:
Vilket sker så vad är problemet?
Alltså, problemet är att man känner sig helt fucking handikappad. Man mår liksom inte bättre av sina avkapade ben bara för att man fått en fin rullstol.

FPS tycker jag handlar om precision och reaktionsförmåga, och om man då låter spelet ersätta delar av sagda egenskaper för att kompensera för undermåliga kontroller, så försvinner i mina ögon en del av poängen.

För att inte tala om att 99% av all autosiktning jag sett har varit helt kass.