Nekromanti Fallout 3, Mass Effect och konsol

Big Marco

Läskig
Men krank, du får ju helt enkelt bli bättre på spelen. Och på kontrollen.

(jag delade din uppfattning tills jag lärde mig spela FPS på PS3:an (tack, Fallout3), och nu spelar jag hellre på PS3 än PC. Om du jämför PC med konsol så är det olika upplevelser, men jag skulle inte värdera upplevelserna som bättre/sämre, när man väl har lärt sig respektive plattforms styrkor/svagheter)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Marco Behrmann said:
Men krank, du får ju helt enkelt bli bättre på spelen. Och på kontrollen.
Men alltså, en konsollhandkontroll kan inte ha samma sensitivity och samtidigt samma precision som en datormus. Det går inte. Antingen kan man inte sikta eller så tar det ett halvår att vrida på sig. Även med nån skum motsvarighet till mouse acceleration funkar det helt enkelt inte. En konsollhandkontroll är "objektivt" sämre på precisionen. Den är bättre på movement (eftersom analog spak spöar piltangenter/WASD vilken dag som helst) men det spelar inte lika stor roll som att analog spak för att se sig omkring suuuuuuuuuuuuuuger. Det funkade inte i Golden Eye 64, oavsett vad dess fanbois säger, det funkade egentligen inte i Halo, och det funkar inte i nåt annat heller. Sen säger jag inte att de spelen inte går att spela, men jag säger att jag hellre spelar dem med en kompetent kontroll som låter mig sikta ordentligt.

Det finns en fördel, och bara en, jag ser hos konsoll-FPS. Halo har den fördelen, men inte många andra: Co-op. PC-FPS har nästan ingen coop alls, och det är faktiskt väldigt kul att spela Halo 1 och 2's singleplayerkampanjer tillsammans.

Men det skulle ha varit ännu roligare på två bredvid varandra stående datorer.

Arfert

Facit
Håller med Krank, jag har både zbox 360 och FPS på PC, ibland samma spel på båda plattformarna, och man blir tusen gånger bättre på PCn.. en helt annan precision.

Blasphemy

Swashbuckler
Du bist "berusad" meine freunde Marco... FPS på konsol är som att paddla kanot i skit - det går men är segt och tidskrävande :gremsmile:

Nä det enda en konsol vinner på är Fightingspel och Racingspel... Racingspel funkar på PC men Fighting är en omöjlighet (om du nu inte har nån handkontroll som styr det hela).

Undrar dock - kan man spela MMORPG:s som WoW, Entropia och liknande på Konsoler - eller rättare sagt - finns de till dem. Och om inte... varför?

Kan tänka mig att det är ett sabla meck med guildchat - gå igenom inventory, alla specialkrafter som har shortcuts och det ena med det tredje.

G

Guest

Guest
En detalj bara. Fallout 3 är ju inte en renodlad shooter, för jag antar att du använder VATS.

krank

Blasphemy said:
Nä det enda en konsol vinner på är Fightingspel och Racingspel... Racingspel funkar på PC men Fighting är en omöjlighet (om du nu inte har nån handkontroll som styr det hela).
Japs-rollspel a' Final Fantasy och Crono Triogger funkar också bäst med handkontroll, liksom plattformsspel a' Megaman och liknande klassiker.

Konsoller är bra på vissa spel... Det PC'n vinner på är FPS, RTS, turn-based strategy och MMORPG's. Och, givetvis, avarter som tredjepersons-shooters och sånt.

Blasphemy said:
Undrar dock - kan man spela MMORPG:s som WoW, Entropia och liknande på Konsoler - eller rättare sagt - finns de till dem. Och om inte... varför?
Final Fantasy Online finns ju till kryssboxen iaf, och Phantasy Star Online. Däremot äter ju båda spelen fekalier, bland annat just för att de är så konsollanpassade - hela den sociala aspekten drunknar eftersom man inte kan skriva ordentligt etc. FFO (som ju teoretiskt sett är FFXI, men det vetefan om jag erkänner) är det jag testat mest, även om jag mest körde på PC. Jämfört med PC-mmo's sög det hästpung - inte ens ordentliga waypoints till quests, och om quests uppdaterades fick man glatt komma ihåg det själv... Jävla aprunk. Plus att man får betala per karaktär. Ursch, hästballe.

Simon

Swashbuckler
FPS på dator kör jag inte mycket, WoW kommer väl närmast och det är ju inte samma sak. Men en sak jag tycker är överlägset med konsollen är att den är gjort för att spela i fåtölj/soffa istället för på stol. Väldigt trevligt, tycker jag.

Om det blir konsoll så missa inte att testa The Darkness. Ett av de få spel som jag inte hunnit tröttna på innan jag har spelat klart. Och det är ju en bra sak. :gremsmile:

Minne

Veteran
Elite är ibland tystare. Kan vara ett stort plus att inte ha en "vrållåda".

chrull

Stockholm Kartell
Minne said:
Elite är ibland tystare. Kan vara ett stort plus att inte ha en "vrållåda".
viktigaste nu är man skaffar en med Jasper-chippet och att den har 60gb eller mer HD så man kan installera spelen. Att göra det sänker volymen rejält, elite eller inte.

krank

Har jag fattat rätt om jag säger att det inte finns några europeiska ps3:or som har stöd för ps2-spel ens i emulering längre?

Jag blir mindre och mindre sugen på en ps3:a för varje dag som går...

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Har jag fattat rätt om jag säger att det inte finns några europeiska ps3:or som har stöd för ps2-spel ens i emulering längre?

Jag blir mindre och mindre sugen på en ps3:a för varje dag som går...
Om jag har fattat det hela rätt finns det INGA ps3 som stöder ps2 spel längre. Beggat är enda alternativet tror jag bestämt.