Jag är lite orolig, men jag börjar faktiskt bli ännu lite mer pepp på Fallout 4 efter att ha gluttat lite på klipp från E3. Normalt sett undviker jag allt sånt där för att jag inte vill spoila saker och sålunda förstöra min upplevelse. Men den här gången är jag rätt glad att jag kollade i alla fall.
Först kände jag mig skeptisk till hela den där "Bygg en bosättning"-grejen. Men efter att ha kollat igenom den snutten och hört vem den än är som pratade försäkra att det bara en en liten del av spelet, och att om man inte gillat sånt så finns det fortfarande handlingen och resten av världen att utforska, så är det en sak som får mig att börja känna mig rätt pepp. Jag tror att den där funktionen kommer att göra spelet väldigt intressent att spela vidare till och från, först för utforskning och äventyrande. Men så småningom när det börjar bli gammalt så för världsbyggande.
Jag hoppas bara att det kommer finnas ett smidigt sätt att exportera sånna här bosättningar så att man kan börja "byta bosättnignar med varandra". Lite som en "in game moding resource" eller vad man ska kalla det. Så jag kan ha roligt och bygga upp en bosättning inne i spelet. Och sen när jag tycker att bosättningen är "färdig" så kan jag bara plocka ut filen för den och slänga upp på nätet för andra att leka vidare med.
Vad jag är riktigt jäkla pepp på är modfunkationera för vapen och rustningar, för där har jag nästan alltid kännt att "den här rustningen är skitcool, så när som på..." eller "det här vapnet är ju rätt häftigt, men jag hade velat ha en avsågad variant". Där tror jag verkligen att jag kommer kunna leka runt precis hur mycket som helst, och kanske äntligen, för första gången sedan Fallout 1 och 2, få en Power Armor som jag faktiskt tycker är riktigt cool!
Ansiktsmodulerandet verkar de dock ha gjort ännu mer avancerad och flexibel. Roligt i och för sig, men det gör det också så mycket mer tidskrävande att sätta ihop sin karaktär. Jag gillade hur skyrim hade delat upp det mer i moduler med begränsade val. Det var ju så klart just väldigt begränsande, men det gjorde också att det gick ganska snabbt. Nåväl, det verkar i alla fall vara en hyfsat lätthanterad interface för det, så det kan säkert bli kul.
Nu hoppas jag bara på att man kan få sig en riktigt jäkla snygg skinpaj att gå runt i. Även detta tycker jag har varit bristande i både Fallout 3 och 4, även om jag gillade "the kings outfit".