Nekromanti Falun Gong

Bjorn

Hero
Dessa dyker lite grann då och då upp i den offentliga debatten med avseende på Kina i olika sammanhang.

Har på senare tid blivit lite nyfiken på vad det egentligen är frågan om? Det som oftast tas upp är ju hur de som är Falun Gong anhängare förföljs eller i varje fall diskrimineras av den kinesiska regimen.

För mig är det rätt obegripligt att det är så, för min ytterst ytliga och begränsade förståelse av vad Falun Gong är så ter det sig ungefär som en vagt asiatisk/budistisk motsvarighet till scientologerna. Inte så att de har något "släktskap" eller så men jag ser dom som lika mycket "hattifnattar" som dom.

Men som sagt jag är väldigt okunnig, vore tacksam för att bli upplyst och få höra vad övriga forumiter har att säga i frågan både i form av fakta och åsikter...

/Bjorn

Ymir

Liten kantbaron
Falun Gong är pretty much något åt scientolog-hållet jo. Jag säger inte att det är rätt att diskriminera dem, men jag vågar påstå att frågan är oförtjänt uppförstorad. Jag gillar hur allt tjat man hör om kinesiskt förtryck handlar om Tibet och Falung Gong, som båda har rätt mycket eget skit i garderoben, men ingen nämner någonsin betydligt värre fall som Östturkestan. Fast det är klart, de är ju muslimer i Östturkestan, så det är väl bara bra att kineserna går in med vapenmakt och civiliserar dem...*sarkasm*

Jag har en teori om det här. Den går ut på att det finns en mytbildning runt buddhismen i västvärlden, som har bidragit till att skapa en onyanserat positiv bild av buddhistisk religion i alla dess former. Samtidigt finns en motsvarande, negativ, mytbildning om islam. Detta gör att man gärna blundar för tex vilket groteskt hemskt samhälle Tibet var innan kineserna annekterade det, och skriver oräkneliga spaltmeter om hur kineserna förtrycker snälla lamamunkar och mysiga falun gong-demagoger. Hur kineserna river tusenåriga moskéer i Kashgar och Shache med bulldozer och sakta men säkert utrotat den muslimska kulturen i regionen, kunde man däremot inte bry sig mindre om; islam är ju ändå bara en glorifierad förtrycksmekanism.

Notera tex hur Tibet på alla svenska kartor heter just 'Tibet', inte Xizang, som i bästa fall står inom parentes, medan Östturkestan alltid heter 'Xinjiang' - 'Östturkestan', 'Kashgariet', eller något sådant står inte ens inom parentes. Notera på samma vis hur Kashgar på -alla- svenska kartor heter 'Kashi', hur Yarkand heter 'Shache', etc, medan Lhasa heter..well, Lhasa. Fråga er sedan: var har den kinesiska imperialismen gjort det bästa jobbet - i Tibet eller i Östtur...jag menar Xinjiang. Dalai Lama är i exil i norra Indien, ett stenkast från sitt hemland. Emiren av Hotan är i exil i Istanbul...

Så jag skulle säga att Falun Gong-frågan i själva verket är ganska ointressant och uppblåst. Det finns hundratals mer angelägna problem vad gäller mänskliga rättigheter i Kina.

- Ymir, teoretiserar

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tibet vs Östturkestan

Jag har en annan teori. Tibet har funnits på Västerlandets mentala karta sedan hundra år, medan Östturkestan aldrig har gjort det. Detta har varken med buddhism eller islam att göra, utan med det faktum att Tibet har gränsat till Indien och den vägen nått in i Västerlandets populärkultur genom euro-amerikansk förmedling (Shangri-La, Biggles i Tibet, Sju år i Tibet, Silvermannen etc), medan Östturkestan har varit "alltför långt bort". Inga filmer eller äventyrsböcker utspelar sig där. Sven Hedin, Gunnar Jarring m fl må ha studerat regionen ingående, men det har inte räckt för att nå utanför den akademiska sfären.

Därtill har Tibet-frågan aktualitet gynnats av att landets främste internationelle talesman har varit Dalai Lama. Man kan tycka vad man vill om lamaistisk buddhism (själv tycker jag inget pga stor okunnighet), men Dalai Lama för fram ett positivt budskap och fungerar väl i västerländska sammanhang tack vare sin goda engelska och sitt värdiga sätt.

Bjorn

Hero
Re: Tibet vs Östturkestan

Jag tror vad det gäller Tibetfrågan att det definitivt finns ett uns av här räddar vi "gulliga" utrotningshotade djur effekten. Men vad gäller Falun Gong har jag svårt att köpa det, då den även för en rätt så yttligt insatt person (som mig) framstår som relativt osympatisk och sektlik.

Det konstiga är att om vi nu skall titta på just religiöst förtryck (av alla de mänskliga rättighetsproblem som finns i kina) så finns det ju miljoner kristna av relativt "vanliga" sorter (som baptister och lutheraner och så) vars religionsutövning knappast heller är en dans på rosor. Rimligtvis borde det ju vara lättare för oss som västeuropeer att relatera till dem, så varför hörs inte dessa?!?

/Bjorn

önvidhavet

Veteran
Re: Tibet vs Östturkestan

Tycker själv att Falun Gong varken är sektlikt eller osympatiskt. Det beror förstås på hur man definierar sekt. Men rörelsen är ju faktiskt öppen, man publicerar allt material på internet, det finns inget ekonomiskt vinstintresse, ingen hierarki eller sådant.

Falun Gong är lite av en mysteriereligion och innehåller en mängd uttryck och ideer som kan verka ganska bisarra för en västerländsk läsare men som är relativt vanliga i asiatiska (buddhistiska och taoistiska) religioner (har nyligen börjat studera religion så jag är, iallafall lite, insatt i asiatiska trosuppfattningar).

Grunden i Falun Gong är att sträva efter osjälviskhet och släppa fasthållanden. Det handlar om att följa den princip man anser ligger till grunden för hela universum "sanning, godhet, tålamod". Genom att följa och fördjupa denna princip samt släppa alla begär och fasthållanden anser man sig kunna uppnå upplysning och nirvana.

Detta är grunden och det är det som är ytterst viktigt för utövarna själva. Jag anser det vara sympatiskt. Jag vet inte på vilket sätt Falun Gong skulle ha en massa skit i garderoben, anser snarare att deras motståndskampanj mot den kinesiska kommunistregimen är hedervärd.

Jag tror att det finns tre anledningar till att Falun Gong-frågan uppmärksammas i media lite då och då. Dels så anser jag att den är aktuell. Jag anser definitivt att muslimernas och de kristnas situation borde uppmärksammas mer, men Falun Gong-frågan är aktuell och det pågår en förföljelse av rörelsen.

Den andra är att den kinesiska regimen har en benägenhet att på ett ganska klumpigt sätt terrorisera Falun Gongare utanför Kina. För några år sedan ringde man till lokalradiostationen i Göteborg och ville stoppa Falun Gongare från att sända närradio och senast ringde man kommunalråd i Linköping och Stockholm för att man vill stoppa en nyårsgala som kommer att ha med ett uppträdande som handlar om Falun Gong (http://www.corren.se/archive/2008/1/25/jk8bec9vpgo8duk.xml)

Den tredje anledningen är att Falun Gongare har startat en informationskampanj för att avslöja den förföljelse rörelsen går igenom. Det handlar om att vägra lämna ifrån sig Falun Gong-böcker, dela ut informationsbroschyrer på gatorna mm.

Det att de på stor skala gör motstånd gör att de uppmärksammas. På samma sätt har Dalai Lama blivit en frontfigur för tibetfrågan och det är mycket därför den uppmärksammas (anser jag). De kristna har inte riktigt mobiliserat sig på samma sätt (vad jag vet iallafall).