Re: Familiari
Jag betraktar helt enkelt dina frågor som om de vore riktade åt mig. Här går inget:
men vad hjälper den magikern med?
Alla familarii kan memorera formler, sanna namn, effekter, alkemiska recept och liknande för senare bruk. De har ofta mycket gott minne, och kan hjälpa till med att hålla ordning på böcker, laboratorieutrustning, likdelar, eller vad det nu är. Beroende på vilka förmågor har dessutom individuella familarii olika användningsområden. Vissa har övernaturliga perceptionsförmågor och kan fungera som vakthundar, andra kan lära sig offensiva eller defensiva besvärjelser och bistå sin mästare med lite magisk kraft, med flera. Deras unika semi-materialla uppbyggnad gör dessutom att det går att installera vissa alkemiska komponenter i dem, något som kan vara mycket användbart.
"ob1t6 lättare på slaget mot psyke när man får en okontrolerad disipation kanske?"
Bara om familiarin har förmågan Energikatalysator.
"och hur märkbart blir bandet?"
Inte alls. Magikern får bara en ständig känsla av kontakt i bakhuvudet.
"delade känslor?"
Kontaktkänslan är svagt färgad av vilket humör familiarin är på.
"en förmåga att förstå varandra,
altså förstå vad den andre säger inte nödvändigtvis förmågan att tala så att andra förstår?"
Genom att anstränga sig kan magikern 'väcka' bandet, och förmedla/mottaga information. Ju närmare de befinner sig varandra desto mer detaljerad kan informationen vara. Exakta order är möjliga, men allt informationsutbyte sker
genom telepatisk förståelse, och det växlas alltså inga ord. Familiarii har ingen förståelse för 'vanliga' språk
Är avståndet mer än höravstånd kommer det dock bli svårt att förmedla mer än vaga känsloantydningar. Om inte familiarin har förmågan Klar Sinneslänk, det vill säga.
"bör en familarii ha egna färdigheter, i så fall vilka?"
Jag bifogar en exempelfamiliari.
"hur lik är en familarii en annan familarii?"
De kan se ut lite hur som helst, men deras fysiska utseende skapas undermedvetet av själen, och därmed finns det olika typer av vagt definierade familiarii. Det mest typiska är att deras ganska låga quadosh gör att de alltid har ganska små manifestationer.
Det är ur Kabaordens system för defininition jag tagit nedanstående exempel.
-
Familiari Profanis
En vanlig typ av familiari hos de som inte vill väcka uppseende. Den tar formen av ett vanligt djur, och är ofta ganska bra på att spela sin roll. På grund av magins mystiska uppförande får de dock alltid en liten skönhetsfläck. Olikfärgade ögon, vit päls eller mänskliga händer istället för framtassar är alla attribut som påträffats flera gånger.
De blir inte särskilt stora, vikten sällan överstigit fyra kilo, däremot kan de bli ganska små, möss och mindre fåglar är inte helt sällsynt.
Däggdjur är vanligast, med fåglar på en god andraplats, reptiler är ovanligare, och fiskar finns det bara ett fåtal exempel av.
Familari Draconis
Dragonette i vanligt tal. Dessa små kritter är till förväxling påminnande om Familarii Profundis i ödleform, men Familiarii Draconis är inte ödlor. Framförallt har de vingar (även om de inte kan flyga), och kan ofta spruta lite eld (mer rök än eld), vilket särskiljer dem från alla kända ödlor på Mundana.
De brukar mäta kring en halvmeter från nos till svansbas, och väga mellan tre och sex kilo.
Familiarii Draconis används oftast av magiker med hävdelsebehov, då deras utseende ofta väcker förundran och uppmärksamhet. Den är inte särskilt bra på något speciellt, men är ofta lättlärd i några färdigheter (speciellt pyrotropi), och kan bli mycket tillgiven sin mästare.
Familiari Insolitus
Den ovanligaste formen av familiari, vad jag förstått (min ebhron är lite rostig) har den bara påträffats en antal gånger, och de olika exemplaren har varit så snarlika varandra att det spekulerats kring om de kan vara resterna av en och samma gudafamilj som förlorat sina dyrkare och blivit pyttesmå.
Familiari Insolitus är intelligentare än de andra familiarii, och kan faktiskt lära sig mänskliga språk och uttala orden någorlunda korrekt med sina små pipiga röster. De är humanoida, med något barnsliga proportioner, och har lila hy med vita ansikten. på ryggen sitter ett par fladdermusvingar, vilka ger dem en begränsad flygförmåga. Fyra decimeter är standardlängden.
Deras intelligens medför dock även en liten riskfaktor, de små gynnarna är nämligen mycket förtjusta i hyss och små elakheter, och om man skulle vara slapp med disciplinen kan det mycket väl hända något dråpligt
Familiari Oculus
Den sista typen av familiari jag går igenom idag. Familiari Oculus har på grund av sina speciella attribut ganska begränsade användningsområden. I storlek påminner de om Familiari Profanis, ganska varierande alltså. I färgen brukar de ligga i gröngula nyanser. Den läderartade kroppen står på ett par krokiga ben med tretåiga fötter, men är i huvudsak dominerad av ett endaste enormt öga. Den kan dessutom flyga väl med ett par ganska stora vingar, placerade uppe på kroppen.
Familiari Oculus ser alltså bra, mycket bra till och med, men saknar helt hörselorgan. De känner dessutom av vibrationer, och har ett svagt sjätte sinne. Tyvärr är de ganska korkade, och har inte heller särskilt starka magiska förmågor, varvid de oftast används som spioner eller vakthundar.
-
Det var några exempel det ja, givetvis finns det en stor fauna familiarii. Avslutningsvis skriver jag lite om Perturbos, en familiari tillhörande Sir Gerodes Créten, Professor Emeritus av hus Coluimn, från Legio Colonan.
Perturbos
STY: -
TÅL: -
RÖR: -
PER: 9
PSY: 16
VIL: 16
BIL: 12
SYN: 9
HÖR: 13
MAG: 16
AND: 12
VÄR: 10
Ras: Familiari Acerbus
Aspekt: Tenebris (skototropi)
Rang: 2
Förmågor: Direkt fokus, Osynlighet, Rökform, Sannsyn.
Färdigheter: Alstra Skototropi 9, Besvärjelse 8, Förhöra 10, Magiförnimmelse 16, Ockultism 10, Skådespel 5, Speja 13, Söka 9, Teoretisk magi 10, Övertala 12
Gerodes är en försiktig man, han ogillar onödig uppmärksamhet, och därför kan man förstå hans val av en familiari som inte väcker någon ny uppmärksamhet, och dessutom kan ta reda på om någon är på väg in i ditt sovrum på natten för att ge dig lite "uppmärksamhet".
Familiari Acerbus beskrevs inte ovan, och inte mycket är känt om dessa enigmatiska dimmvarelser. De är svarta eller grå, suddiga i konturerna, och svävar likt rök som dock aldrig löses upp.
Perturbos är en skum filur, hans förmågor gör att han kan komma och gå lite som han vill, och för det mesta låter han det inte vara känt att han existerar. Han har dessutom ett mystiskt sinne för humor, och Gerodes kan ibland känna något som påminner om ett cyniskt skratt genom länken. Perturbos kommer ofta till användning, han vaktar Gerodes rygg, "samtalar" med honom under sena kvällar, och tar sig ibland en flygtur för att kunskapa lite åt Gerodes.
Jag tror vi behöver en snabb genomgång av exempelförmågorna också.
Direkt fokus
Familiarin har ett direkt band till sin aspekt, och magikern kan genom sinneslänken alstra familiarins Rang filament av samma aspekt som familiarin varje runda. Utan förmågon Förlängd Sinneslänk kan inte alstringen ske på längre avstånd än normalt höravstånd, slag för alstring slås som vanligt.
Osynlighet
Familiarin kan närhelst den vill helt sluta att reflektera ljus, och blir därmed helt omöjlig att identifiera med attributet SYN, förmågan kan kopplas av och på hur som helst.
Rökform
En familiari med förmågan Rökform får sin fysiska kropp upplöst, och existerar därefter bara som en vag dimmliknande gestalt, se Familiari Acerbus för vidare information. Om en Familiari Acerbus väljer Rökform förlorar den dessutom sina fysiska attribut, och kan inte längre bli skadad av fysiska attacker eller få alkemiska komponenter installerade i sig.
Sannsyn
En familiari med sannsyn vet insinktivt om någon ljuger så den uppfattar det, dock bara att personen ljuger, inte vad den ljuger om eller vad sanningen är. Familiarin får dessutom en nivå lättare på att använda Söka för att finna saker som dolts medvetet.
Något sådant?
- Lycan, improviserar hejvilt