Nekromanti familarius?

Tearlach

Warrior
en familarius.

säg den spelare som har sett den lilla draken på omslaget till M&M och inte velat ha den som familarius till sin magiker?

jag saknar faktiskt familarius i eon.
jag tror nämligen att det skulle kunna fungera mycket bra tillsammans med eons system.

den klassiska familariusen är på något sätt sammanlänkad med sin magiker eller häxa.

fungerar som förtrogen kompanjon,sälskap och rådgivare.

och kan oftast hjälpa sin mästare med hans magi.

den kan ofta även fungera som spion eller spejare.

ett exempel på familarius kan vara
den gamla häxan vars katt håller ett öga på vad som händer i byn.

är det någon som har några funderingar eller tips om hur familarius skulle kunna fungera i eon?

förlsag på regler för bindning och användande av familarius?

fördelar och nackdelar?

hur det skulle kunna fungera rent magiteoretiskt?

Tearlach - som undrar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Familiari

Tja...schamaner har ju inga problem att besätta djur. Så...säg att vi tar ett djur med en besjälad varelses själ. Ta-daa! En familiari! (Tror det kallas så i grundreglerna, tom).

Den kommer ju givetvis inte kunna prata eller så, men med Eons magisystem vore det svårt att motivera magitekniskt, och jag vill inte göra teoretiska övertrampa a'la Vandöda och Nekromanti. Så...familiarin får helt enkelt uttrycka sig medelst kroppsspråk, men varför skulle inte det vara nog?

- Ymir, med självklara förslag

Lycan

Hero
Jag kan tänka mig några olika sätt att gestalta familiarii.

Familarii är ju besjälade varelser, så de måste få sina själar någonstans ifrån. Antingen hade man ju kunnat tänka sig att det finns varelser på Mundana som är intelligenta nog att använda som familarii, och uppfostras som sådana. De talande gråsparvarna i Mithera, eller något.

Alternativt (och aningen mer trovärdigt) hade väl varit om familarii är ett samlingsnamn på en ras ganska svaga andeplansinvånare. Dessa hade ju då antingen manifesterat sig som den typiska impen eller dragonetten, eller helt enkelt besatt djur och använt dessa som värdkroppar.

Kanske trivs familiarii i den fysiska verkligheten, där de inte riskerar att bli uppätna av demoner och gudar, och finner sig därför i att tjäna magiker. Antagligen behöver familiarii hjälp med att manifestera/besätta (eftersom de inte gör det själv), och blir bundna till magikern som gör dem den tjänsten. Ganska gulligt om jag får säga det själv.

- Lycan

Musashi

Veteran

Det finns de i Mundana som kan tala med djur, även då med djur utan själ, fast frågan är vad man kan få ut av sådana djur.

Tearlach

Warrior

mja mjo

men vad hjälper den magikern med?

ob1t6 lättare på slaget mot psyke när man får en okontrolerad disipation kanske?

och hur märkbart blir bandet?
delade känslor?
en förmåga att förstå varandra,
altså förstå vad den andre säger inte nödvändigtvis förmågan att tala så att andra förstår?

bör en familarii ha egna färdigheter,
i så fall vilka?

hur lik är en familarii en annan familarii?

jag gillar lycans ide om svaga andeplansinvånare det kanske vore något för SCHAMANER & DRÖMVANDRARE?

Tearlach - som skulle skriva fler fråger om han skrev bättre

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Djur som talar

Ser ingen anledning till varför kroppspråk inte skulle vara nog, men för den besvärjare som har speciella behov (exempelvis blindhet) eller preferenser (ensam och ingen annan att tala med) så borde en besjälad ande ehuru bunden i ett djur rimligen ha förmågan att lära sig färdigheter (däribland arkana sådana) som alla andra besjälade varelser. Så skulle en familiar med tillräcklig greppförmåga och "öga hand"-koordination (exempelvis en liten apa) kunna lära sig att läsa & skriva (företrädesvis blindskrift med en hammare).

Ett annat sätt vore att lära den ett visst mått av magi inklusive effekten 'telepati'.

Eller varför inte (Daak skydda oss alla) låta binda ett lämpligt demoniskt väsen (företrädesvis med någon form av elegant komunikationsförmåga) snarare än en besjälad ande i djuret.

Eller formulera någon lämplig effekt för 'tankeutbyte', kan psykotropi användas för att 'dela smärta' så torde den kunna öppna någon form av tvåvägskommunikation mellan two consenting adu... besjälade varelser.

DAKRilla

Hero

"men vad hjälper den magikern med?"

Det man ber den att göra och som är inom dess förmåga. Typ spionera, agera kurir, hämta något eller klia ens rygg.

"ob1t6 lättare på slaget mot psyke när man får en okontrolerad disipation kanske?"

Om man på något underligt sätt skulle kunna motivera det, men annars aldrig. Logiskt är det ju inte, tycker jag.

En tanke som slog mig är att inget djur i grund inte har någon själ, vilket kan vara ett ganska stort problem då de bara har relativ psyke och knappt ens är självmedvetna. Däremot borde man ju kunna lösa det genom att ta någon vilsen själ från andeplanet och binda den till ett djurs kropp och på så sätt få en mänsklig (eller dvärgisk, tirakisk, demonisk, whatever) medhjälpare i djurhamn. Det tycker jag skulle vara lite halvorginellt, helt i Eons anda. Plus att det redan finns regler för det.

Visserligen är det ju inget som hindrar magikeren (eller snarare schamanen) från att binda själen i en människokropp vilket skulle vara ganska mycket mer praktiskt i många sammanhang jämför med en djurkropp (även om den kan ha sina fördelar den med). En mänsklig Igor-familiarii, någon?

"bör en familarii ha egna färdigheter,
i så fall vilka?"

Enligt ovanstående modell skulle den behålla, tappa och få nya färdigheter precis som en schaman som tar över en ny kropp. Så, det skulle vara ganska beroende både på vad det är för själ man fått tag på och vilken kropp den har.

Lycan

Hero

Jag betraktar helt enkelt dina frågor som om de vore riktade åt mig. Här går inget:

men vad hjälper den magikern med?

Alla familarii kan memorera formler, sanna namn, effekter, alkemiska recept och liknande för senare bruk. De har ofta mycket gott minne, och kan hjälpa till med att hålla ordning på böcker, laboratorieutrustning, likdelar, eller vad det nu är. Beroende på vilka förmågor har dessutom individuella familarii olika användningsområden. Vissa har övernaturliga perceptionsförmågor och kan fungera som vakthundar, andra kan lära sig offensiva eller defensiva besvärjelser och bistå sin mästare med lite magisk kraft, med flera. Deras unika semi-materialla uppbyggnad gör dessutom att det går att installera vissa alkemiska komponenter i dem, något som kan vara mycket användbart.

"ob1t6 lättare på slaget mot psyke när man får en okontrolerad disipation kanske?"

Bara om familiarin har förmågan Energikatalysator.

"och hur märkbart blir bandet?"

Inte alls. Magikern får bara en ständig känsla av kontakt i bakhuvudet.

"delade känslor?"

Kontaktkänslan är svagt färgad av vilket humör familiarin är på.

"en förmåga att förstå varandra,
altså förstå vad den andre säger inte nödvändigtvis förmågan att tala så att andra förstår?
"

Genom att anstränga sig kan magikern 'väcka' bandet, och förmedla/mottaga information. Ju närmare de befinner sig varandra desto mer detaljerad kan informationen vara. Exakta order är möjliga, men allt informationsutbyte sker
genom telepatisk förståelse, och det växlas alltså inga ord. Familiarii har ingen förståelse för 'vanliga' språk
Är avståndet mer än höravstånd kommer det dock bli svårt att förmedla mer än vaga känsloantydningar. Om inte familiarin har förmågan Klar Sinneslänk, det vill säga.

"bör en familarii ha egna färdigheter, i så fall vilka?"

Jag bifogar en exempelfamiliari.

"hur lik är en familarii en annan familarii?"

De kan se ut lite hur som helst, men deras fysiska utseende skapas undermedvetet av själen, och därmed finns det olika typer av vagt definierade familiarii. Det mest typiska är att deras ganska låga quadosh gör att de alltid har ganska små manifestationer.

Det är ur Kabaordens system för defininition jag tagit nedanstående exempel.

-

Familiari Profanis
En vanlig typ av familiari hos de som inte vill väcka uppseende. Den tar formen av ett vanligt djur, och är ofta ganska bra på att spela sin roll. På grund av magins mystiska uppförande får de dock alltid en liten skönhetsfläck. Olikfärgade ögon, vit päls eller mänskliga händer istället för framtassar är alla attribut som påträffats flera gånger.
De blir inte särskilt stora, vikten sällan överstigit fyra kilo, däremot kan de bli ganska små, möss och mindre fåglar är inte helt sällsynt.
Däggdjur är vanligast, med fåglar på en god andraplats, reptiler är ovanligare, och fiskar finns det bara ett fåtal exempel av.

Familari Draconis
Dragonette i vanligt tal. Dessa små kritter är till förväxling påminnande om Familarii Profundis i ödleform, men Familiarii Draconis är inte ödlor. Framförallt har de vingar (även om de inte kan flyga), och kan ofta spruta lite eld (mer rök än eld), vilket särskiljer dem från alla kända ödlor på Mundana.
De brukar mäta kring en halvmeter från nos till svansbas, och väga mellan tre och sex kilo.
Familiarii Draconis används oftast av magiker med hävdelsebehov, då deras utseende ofta väcker förundran och uppmärksamhet. Den är inte särskilt bra på något speciellt, men är ofta lättlärd i några färdigheter (speciellt pyrotropi), och kan bli mycket tillgiven sin mästare.

Familiari Insolitus
Den ovanligaste formen av familiari, vad jag förstått (min ebhron är lite rostig) har den bara påträffats en antal gånger, och de olika exemplaren har varit så snarlika varandra att det spekulerats kring om de kan vara resterna av en och samma gudafamilj som förlorat sina dyrkare och blivit pyttesmå.
Familiari Insolitus är intelligentare än de andra familiarii, och kan faktiskt lära sig mänskliga språk och uttala orden någorlunda korrekt med sina små pipiga röster. De är humanoida, med något barnsliga proportioner, och har lila hy med vita ansikten. på ryggen sitter ett par fladdermusvingar, vilka ger dem en begränsad flygförmåga. Fyra decimeter är standardlängden.
Deras intelligens medför dock även en liten riskfaktor, de små gynnarna är nämligen mycket förtjusta i hyss och små elakheter, och om man skulle vara slapp med disciplinen kan det mycket väl hända något dråpligt

Familiari Oculus
Den sista typen av familiari jag går igenom idag. Familiari Oculus har på grund av sina speciella attribut ganska begränsade användningsområden. I storlek påminner de om Familiari Profanis, ganska varierande alltså. I färgen brukar de ligga i gröngula nyanser. Den läderartade kroppen står på ett par krokiga ben med tretåiga fötter, men är i huvudsak dominerad av ett endaste enormt öga. Den kan dessutom flyga väl med ett par ganska stora vingar, placerade uppe på kroppen.
Familiari Oculus ser alltså bra, mycket bra till och med, men saknar helt hörselorgan. De känner dessutom av vibrationer, och har ett svagt sjätte sinne. Tyvärr är de ganska korkade, och har inte heller särskilt starka magiska förmågor, varvid de oftast används som spioner eller vakthundar.

-

Det var några exempel det ja, givetvis finns det en stor fauna familiarii. Avslutningsvis skriver jag lite om Perturbos, en familiari tillhörande Sir Gerodes Créten, Professor Emeritus av hus Coluimn, från Legio Colonan.

Perturbos

STY: -
TÅL: -
RÖR: -
PER: 9
PSY: 16
VIL: 16
BIL: 12

SYN: 9
HÖR: 13
MAG: 16
AND: 12
VÄR: 10

Ras: Familiari Acerbus

Aspekt: Tenebris (skototropi)

Rang: 2

Förmågor: Direkt fokus, Osynlighet, Rökform, Sannsyn.

Färdigheter: Alstra Skototropi 9, Besvärjelse 8, Förhöra 10, Magiförnimmelse 16, Ockultism 10, Skådespel 5, Speja 13, Söka 9, Teoretisk magi 10, Övertala 12

Gerodes är en försiktig man, han ogillar onödig uppmärksamhet, och därför kan man förstå hans val av en familiari som inte väcker någon ny uppmärksamhet, och dessutom kan ta reda på om någon är på väg in i ditt sovrum på natten för att ge dig lite "uppmärksamhet".

Familiari Acerbus beskrevs inte ovan, och inte mycket är känt om dessa enigmatiska dimmvarelser. De är svarta eller grå, suddiga i konturerna, och svävar likt rök som dock aldrig löses upp.

Perturbos är en skum filur, hans förmågor gör att han kan komma och gå lite som han vill, och för det mesta låter han det inte vara känt att han existerar. Han har dessutom ett mystiskt sinne för humor, och Gerodes kan ibland känna något som påminner om ett cyniskt skratt genom länken. Perturbos kommer ofta till användning, han vaktar Gerodes rygg, "samtalar" med honom under sena kvällar, och tar sig ibland en flygtur för att kunskapa lite åt Gerodes.

Jag tror vi behöver en snabb genomgång av exempelförmågorna också.

Direkt fokus
Familiarin har ett direkt band till sin aspekt, och magikern kan genom sinneslänken alstra familiarins Rang filament av samma aspekt som familiarin varje runda. Utan förmågon Förlängd Sinneslänk kan inte alstringen ske på längre avstånd än normalt höravstånd, slag för alstring slås som vanligt.

Osynlighet
Familiarin kan närhelst den vill helt sluta att reflektera ljus, och blir därmed helt omöjlig att identifiera med attributet SYN, förmågan kan kopplas av och på hur som helst.

Rökform
En familiari med förmågan Rökform får sin fysiska kropp upplöst, och existerar därefter bara som en vag dimmliknande gestalt, se Familiari Acerbus för vidare information. Om en Familiari Acerbus väljer Rökform förlorar den dessutom sina fysiska attribut, och kan inte längre bli skadad av fysiska attacker eller få alkemiska komponenter installerade i sig.

Sannsyn
En familiari med sannsyn vet insinktivt om någon ljuger så den uppfattar det, dock bara att personen ljuger, inte vad den ljuger om eller vad sanningen är. Familiarin får dessutom en nivå lättare på att använda Söka för att finna saker som dolts medvetet.

Något sådant?

- Lycan, improviserar hejvilt

Pendragon

Swashbuckler
Ach! Excellente!

Kan du häva ur dig sådär hejvilt i 60-80 sidor eller mer, så gör Neogames ett misstag om de inte ber dig skriva en modul...

Jag vet vem jag hade ersatt.

/Joel - hyllandes

Tearlach

Warrior

En tanke som slog mig är att inget djur i grund inte har någon själ, vilket kan vara ett ganska stort problem då de bara har relativ psyke och knappt ens är självmedvetna. Däremot borde man ju kunna lösa det genom att ta någon vilsen själ från andeplanet och binda den till ett djurs kropp och på så sätt få en mänsklig (eller dvärgisk, tirakisk, demonisk, whatever) medhjälpare i djurhamn. Det tycker jag skulle vara lite halvorginellt, helt i Eons anda. Plus att det redan finns regler för det.
ett inte helt ovanligt förfarande är att magikern tar en bit av sin egen själ och ger till ett själlöst djur och därmed får en familaarius.

Om man på något underligt sätt skulle kunna motivera det, men annars aldrig. Logiskt är det ju inte, tycker jag.
det var mest en fundering på varför en magiker skulle vilja ha en familarius.
altså att den skulle fungera som en säkerhetsventil.

Tearlach - yrvaken, virrig och hungrig.

Helmgast
Re: Ach! Excellente!

Lycan kan ju skicka ett PM till Drakvrede och dela med sig av sina idéer.

DAKRilla

Hero

"ett inte helt ovanligt förfarande är att magikern tar en bit av sin egen själ och ger till ett själlöst djur och därmed får en familaarius."

Nackdelarna (enligt mig) med detta är:
[*]att man måste bestämma att själar faktiskt går att dela till två delar varav en fungerar ungefär som förr medan den andra "halvfungerar", en tanke som åtminstone jag inte alls gillar.
[*]att uppdelningen skulle innebära otrevligheter för magikern. Minst en massiv förlust av både qadosh och psyke.
[*]att man måste hitta på ytterligare regler för ett specialfall, vilket verkligen bör undvikas särskilt när det redan finns regler som skulle kunna användas.

Fördelen skulle vara att man skulle få det där tydligen obligatoriska sympatetiska bandet (som medför telepati o.s.v.) mellan magiker och familiari förklarat på ett ganska logiskt sätt.

"det var mest en fundering på varför en magiker skulle vilja ha en familarius."

Som en hjälpreda skulle jag tro (även om jag skulle skaffa mig en lärling istället om jag var magikern i fråga - lärlingar, som består av varelser med en hel själ kan ju bara vara bättre). Tidigare nämnda sympatetiska band skulle väl även medföra en hel del andra intressanta användningsområden, kanske att man kan kanalisera besvärjelser genom den, något som skulle få lönnmördarmagikerna att slå igenom på riktigt. Inte för att jag själv gillar tanken. Däremot tycker jag man borde hålla självständig magiförmåga borta från familiarin. Ja, verkligen.

"altså att den skulle fungera som en säkerhetsventil."

Tja, om man nu har det där själsliga bandet med sin familiari skulle man väl kunna låta den ta hela smällen av den okontrollerade dissipationen. Men den borde inte kunna hjälpa till på något sätt, tycker jag.

Man Mountainman

Storsvagåret
Schamaner kan använda sig av a) fetischer, som är döda förmeål med själar bundna till sig, eller b) familiarii, som är djur med själar bundna till sig.

Phelan

Hero

Tja, om man nu har det där själsliga bandet med sin familiari skulle man väl kunna låta den ta hela smällen av den okontrollerade dissipationen. Men den borde inte kunna hjälpa till på något sätt, tycker jag.
Efter en dålig dag i labbet exploderade Hubertus Pyrotaxus hamster? :gremgrin:

Mvh / Phelan

Lord decado

Veteran
när vi spelar är familjarus inget problem en av spelarna klåpade i senaste äventyret och gjorde sig själv till en familjari
(schaman)... just nu har han formen av en iller (eller något liknande)

Doda

Veteran
Resultat av RPgenerering: Rollpersonen har avlidit

Jag fick en ganska kul idé efter att ha läst Lycans inlägg:
Att spela en död RP. Man var schaman/spiritist i livet, och besätter hela tiden olika djur, och försöker hela tiden få någon att döda djuret, så man kan få en ny kropp :gremgrin:. När man tröttnat på kroppen byter man till ett djur/ provocerar någon tills denne dödar en (Jag kan se det framför mig :gremsmirk:), och tar den nya kroppen...
Kanske inte så seriöst, man jag kan tänka mig att det skulle bli hysteriskt roligt

/Doda (...eller en hel spelgrupp med döda RP...)

trinker

Warrior
När vi är ändå inne på Schamanism så har jag en..

fråga (det fick inte plats)

Det finns två effekter som jag inte hittar någonstans och de är Spökröst och Talande Runor var finns de?

/ cozcin, :gremconfused:

Musashi

Veteran
Re: Resultat av RPgenerering: Rollpersonen har avlidit

en intresant tanke, antagligen hade det funkat alldeles utmärkt. kanske är det ett sätt för att få det eviga livet även om jag tror att det bryter mot vissa schamanistiska lagar(fast dessa kanske bara gäller människor, vilket de borde göra då djur ändå är själlösa)