Nekromanti familarius?

Drakvrede

Swordsman
Why bother?

När man tröttnat på kroppen byter man till ett djur/ provocerar någon tills denne dödar en (Jag kan se det framför mig ), och tar den nya kroppen...
Eller oxå struntar andebesvärjaren helt enkelt i att vara så omständig, och tar helt enkelt de kroppar som denne önskar. Visst, there is hell to pay (förbannade schamaner och andar), men vadå? Om man e taskig nog "att leva vidare" (som tabuet kallas) på detta sätt, bryr man sig nog inte om dessa konsekvenser...
:gremgrin:

Drakvrede

Swordsman
Familarii-tjuvtitt...

jag saknar faktiskt familarius i eon.
Tja, familarii existerar faktiskt i Eon, men inte i den formen som du tycks mena. Istället utgör familariusen en ande som besatt ett djur. Andens uppgift är att besätta andebesvärjaren när denne faller i trance, så kroppen inte dör av syrebrist.

Jag tänkte bara klargöra ett par saker angående familarii:

1. I princip vilken ande som helst (och ja, även demoner!) kan utgöra en familarius, och familariusens krafter kommer därför starkt variera beroende på vilken ande som ingår familariusöverenskommelsen med andebesvärjaren. Andebesvärjaren bör dock hålla i minnet att ju mäktigare ande, desto bättre tjänare blir anden. Men å andra sidan, blir anden för mäktig, kan det istället bli andebesvärjaren som är andens tjänare!

2. Värddjuret kan oxå i princip utgöra vilken typ av obesjälat djur som helst - ja, t.o.m. monster är möjliga! Sålunda kan allt från en mus till en vrakh eller hyggelmonster utgöra värdkroppen för familariusen. Men man ska komma ihåg att riktigt otrevliga värddjur, t.ex. en vrakh, kan vara både svåra att kontrollera när anden lämnar besten för att besätta andebesvärjaren, och dessutom svåra att hushålla och finna. Sålunda väljs oftast lite mer mundana djur (gärna sådana som andebesvärjaren själv kan tämja och träna), exempelvis fåglar, hund- eller kattdjur, osv.

Det här var lite förhandsinfo om familarii. Mer info kommer i modulen... ja, gissa vilken?
:gremwink:

Doda

Veteran
Because of the pissed-off spirits...

Det finns inget tabu mot att ta över djur, vad jag vet, så på det sättet slipper man undan arga andar. Dessutom är det ju fritt fram att ta kroppen för någon som har dödat dig, och om någon dödar djuret borde man ju kunna få dennes kropp utan att andarna blir sura, och på så sätt kan man leva vidare med mänsklig kropp även om man dött en naturlig död.
...Fast den huvudsakliga anledningen är att det blir roligare att spela om man vill att alla ska döda en! Vet inte hur bra det skulle fungera i en vanlig grupp äventyrare, förstås...

/Doda (som inte var speciellt seriös, vilket jag hoppas att alla förstod...)

Drakvrede

Swordsman
Klargörande angående tabuerna...

Det finns inget tabu mot att ta över djur, vad jag vet, så på det sättet slipper man undan arga andar. Dessutom är det ju fritt fram att ta kroppen för någon som har dödat dig, och om någon dödar djuret borde man ju kunna få dennes kropp utan att andarna blir sura
Nja, hörru, om du tar över en djurkropp, som inte är ett tabu, och om den sedan blir dödad, så är det ju inte fritt fram att ta över mördarens kropp. För övertagandet av djurkroppen var ju inget brott, alltså lär inte dödandet av den heller vara det, och sålunda har inte schamanen rätt att ta över mördarens kropp. Så nej, din idé lyckas inte smita undan tabuet... :gremwink:

Men jag tänkte bara förtydliga en sak angående tabuerna. Jag menar, de tabuer som beskrivs i grundreglerna är inte absoluta och ristade i sten. Inte heller kommer brytandet av dem att innebära att man direkt träffas av blixten! Nej, tabuer påminner snarare om kulturella idéer, som dock är mycket vanliga bland schamaner och andevärldens innevånare. Exempelvis brukar många spiritister anse att de s.k. "tabuerna" inte alls utgör tabuer. Visst, de flesta spiritister skulle säkert stalla upp på att tabuerna beskriver omoraliska företeelser, men inte att de skulle utgöra tabun eller absoluta förbud. Sålunda innebär ett brott mot dem - tabuerna - att schamanen riskerar att jagas av förbannade andar och schamaner! De innebär alltså ingen Qadoshförlust och inte heller några regeltekniska nackdelar. De utgör rollspelsmässiga - inte regelmässiga - faktorer! Bara så att ni vet det, liksom.
:gremcool:

Tearlach

Warrior
oki doki

efter alla kul svar här så har jag hittat rätt sida i boken att titta på.

men när man tittar på den information om fammilarus som fins i grundboken så blir det problem.
där står att för att få familarusen att tala så kan man använda effekterna spökröst eller talande runor,
samt att om man använder effekten blodsband så kan man till viss del dela erfarenheter.

problemet är att i listan med effekter i M&M så fins varken spökröst eller talande runor.
jag gissar att dessa har ersats med effekten tala.

effekten blodsband å andra sidan är enligt M&M en nekromantisk effekt som gör att när den ena får ökad blödningstakt så får även den andra det.
det är kansge dags för en ny effekt?

för övrigt så kan nog även magiker skaffa sig en familarius med hjälp av effekterna ge liv och sejd.
han ser däremot ut att sakna möjlighet att få andens godtjännande först.

på det hela taget så är ämnet intresant.
jag hoppas att shamaner & drömvandrare ger svaret på mina undringar.

Tearlach - under lååång förväntan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skrupelfria schamaner?

Den mest skrupelfria schaman får alltså automagisk Qadosh-förlust eller något om han bryter mot 'tabu'?. Varför? Typer som Nekkma Andeblidare har alltså seriösa hämningar mot att ta över folks kroppar? Det är väl det du försöker säga?

Isåfall säger jag: I don't think so, och de eventuella "förbannade andar och schamaner" som skulle kunna jaga honom har nog betydligt bättre saker för sig.

Sådant bör fungera som diableri i Vampire. Det finns säkert någon som blir sur för det, och det är belagt med mycket stränga straff på många håll, men det finns ingen universiell lag som hindrar dig. Är du kraftfull nog kan du diablisera så mycket du vill utan att någon kan göra särskilt mycket åt saken.

...att den man diabliserat sedan kan 'finnas kvar' inuti en är förvisso en intressant möjlighet som helt klart skulle kunna appliceras på Eon...

- Ymir, ifrågasätter och föreslår

Drakvrede

Swordsman
Re: oki doki

jag hoppas att shamaner & drömvandrare ger svaret på mina undringar.
Ja, förhoppningvis ska modulen göra det - åtminstone dom schamanistiska! För dom magiska undringarna får du vänta tills M&M2...

om man använder effekten blodsband så kan man till viss del dela erfarenheter.
Tja, det verkar meningslöst att använda magiska effekter för detta. Anden är trots allt en ande, och kan sålunda utnyttja telepati för att tjöta direkt med andebesvärjaren...

för övrigt så kan nog även magiker skaffa sig en familarius med hjälp av effekterna ge liv och sejd.
han ser däremot ut att sakna möjlighet att få andens godtjännande först.
Det låter oxå som en rimlig, icke-schamanistisk lösning. Go with dat.
:gremcool:

på det hela taget så är ämnet intresant.
Givetvis...

Drakvrede

Swordsman
Que???

Den mest skrupelfria schaman får alltså automagisk Qadosh-förlust eller något om han bryter mot 'tabu'?
Öh, va? Jag skrev trots allt:

"Sålunda innebär ett brott mot dem - tabuerna - att schamanen riskerar att jagas av förbannade andar och schamaner! De innebär alltså  ingen Qadoshförlust och inte heller några regeltekniska nackdelar."

Förstår inte riktigt hur du kan tolka det som att ett tabubrott innebär Qadoshförlust?
:gremconfused:

Sådant bör fungera som diableri i Vampire. Det finns säkert någon som blir sur för det, och det är belagt med mycket stränga straff på många håll, men det finns ingen universiell lag som hindrar dig. Är du kraftfull nog kan du diablisera så mycket du vill utan att någon kan göra särskilt mycket åt saken.
Ja, exakt, det är ju precis så som tabuerna för schamaner e tänkta att funka! Och det är ju just därför som en tabubrytare riskerar att jagas av förbannade andar och schamaner, precis som en diablorist-vampyr riskeras att jagas av förbannade vampyrer.

Förstår inte - som sagt - hur du fick fram motsatsen från det jag skrev? Förklara, e du snäll?

Tearlach

Warrior
Re: oki doki

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

om man använder effekten blodsband så kan man till viss del dela erfarenheter.

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, det verkar meningslöst att använda magiska effekter för detta. Anden är trots allt en ande, och kan sålunda utnyttja telepati för att tjöta direkt med andebesvärjaren...
tanken med just den effekten såg ut att vara ett sätt att hålla reda på vad ens familarus höll på med.
om man förlitar sig på familarusens telepati så kan han välja vad du får reda på.

Tearlach - som bör klippa gräset