Nekromanti Familiari

Krille

Super Moderator
"It's a fair cop"

"Så Krille är häxa...hmmm...det är kanske något man ska satsa på..."

Åfan? Det hade jag ingen aaaaning om...

"Jag längtar efter en kokbok som innehåller mat...eh?"

Krögarens Handbok är tänkt att bli en såsbok fylld med matnyttiga saker som sätter krydda på rollspelet. I den ska det stå det mesta som man kan tänka sig behöva veta om värdshus, mat et cetera. Min tanke är att den ska bli tämligen generell och icke bunden till något särskilt spel. Jag har skissat på projektet ett tag, och det börjar bli dags att skriva på den.

Faen vet var jag skulle få tiden ifrån, dock.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Re: its a cooking experinens

Om jag kommer på något recept passande för en Alv/Dvärg/Tirak/Orch/Missla/Mänskligkultur/Drake/Valfrittfantasymonstersomäruniktförvissaspel/demoner/spöken
ska jag sända det till dig/images/icons/cool.gif

bäst vore om några av recepten skulle fungera i verkliga livet man kan altid sätta en liten *notering* över vilka som GÅR att lagga till och vilka som bör undvikas

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Nightowl

Champion
I'm having a good friend for dinner...

Den som kan sin Trollvinter minns att det fanns ett (trolliskt) recept på missla i det spelet...

Nightowl, medlem av FMPM, Fler Misslor På Menyn

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Jagy

Veteran
Vegetarian

Jag respekterar eran mat kultur... Näää.. föresten det gör jag inte. Varför äta kött... jag tycker det är samma sak att äta männisokött som att äta vilket annat kött som hellst. Men jag menar... det är så onödigt att äta kött när det finns vegetariska kopior på allting som smakar likadant. För mig är mat någonting man bara stoppar i sin mun när man måste och då kan man lika gärna äta vegetariskt. Dessutom så tycker ju ingen om att äta kött när någon precis har förklarat äckligt noggrant vad det inehåller så att äta vegetariskt smakar mycket bättre, frächare och man känner sig andligt mycket bättre. (Låter som nån j**la kinesik guru, inge' ont om dom)

Min verkliga uppfattning på kött förhindrar inte mina rollpersoner. Utan dom käkar kött och strövar glad omkring i sina läder byxor... öhh ok oftast inte läderbyxor. Coola pälsar kanske.
Detta är absolut inte min jordsliga uppfattning av det.

Jagy -försöker omvända så många kött ätare som möjligt, rädda de stackars djuren.

WHaLe

Hero
Re: Vegetarian

Dessutom så tycker ju ingen om att äta kött när någon precis har förklarat äckligt noggrant vad det inehåller så att äta vegetariskt smakar mycket bättre, frächare och man känner sig andligt mycket bättre.

Tala för dig själv..
Det e väl inte alls samma sak att äta människokött som annat kött? Människor kan jag diskutera med, spela rollspel med, känna samhörighet med, något som jag inte kan göra med djur.. Fast iofs skulle det vara intressant att smaka på människokött..

Vilka är det egentligen som sätter sig över djuren? Köttätarna som som jagar dem, precis som andra rovdjur och allätare, precis som de gjort i alla tider eller veganer/vegeterianer som fösöker stå som beskyddare eftersom de "vet" bättre?

WHaLe - stolt köttätare

I have never let my schooling interfere with my education.
<A HREF="http://hairwhale.cjb.net" target="_new">http://hairwhale.cjb.net</A>

Vindhand

Myrmidon
hanibal

jag tycker det är samma sak att äta männisokött som att äta vilket annat kött som hellst.

Det kanske är bra att just _du_ är vegetarian... bättre att du mördar gurkor än människor :)

Krille

Super Moderator
Crunchy frog [OT]

"Men jag menar... det är så onödigt att äta kött när det finns vegetariska kopior på allting som smakar likadant."

Bara om man är förkyld.

"För mig är mat någonting man bara stoppar i sin mun när man måste och då kan man lika gärna äta vegetariskt."

Tja, för mig är mat en njutning. Om man nu kan göra något som man måste göra (äta) till något roligare än att bara skyffla in näringsämnen, varför inte göra det? Annars kan man väl lika gärna skaffa näringsdropp och skippa ätandet helt? Jag har liksom inte jobbat i sextifem miljoner år med att hamna på toppen av näringskedjan för att sedan kliva åt sidan.

"Dessutom så tycker ju ingen om att äta kött när någon precis har förklarat äckligt noggrant vad det inehåller"

Jag misstänker att det är därför den kulinariska konsten har sitt fikonspråk. Det låter mer aptitligt att säga att man ska laga en "spaghetti bolognese" än att man ska mala ner en ko och hetta upp resterna tillsammans med söndervispad grädde, mosade tomater, torkade och malda frukter, grönsaker som växer under mark, mögelbesläktade svampar samt avkok av en annan död ko, och servera med kokt stelnad vetemjölsröra och strö över riven koagulerad mjölk över alltihop.

Men så är det väl med allt. Det låter fräckare med "Ferrari" än med "raffinerat och speciellt format stål och aluminium med invändig klädsel tillverkad av huden från en död ko och försedd med hjul klädda av saften från indonesiska träd". Det låter sexigare med "Elle MacPherson" än "välformad medlem av Homo Sapiens Sapiens med XX-kromosomer".

Kort sagt, vissa saker vill man inte veta. Exakt vad som händer med en spaghetti bolognese mellan tallriken och den gröna äng där den en gång i tiden betade är en av dem. Exakt hur man tillverkar en sojabiff är en annan - det är precis lika äckligt.

För övrigt har du, liksom de flesta andra veganer, missat den viktigaste orsaken till varför man bör omvända köttätare till veganer. De flesta drar upp etiska orsaker, dvs högst personliga och subjektiva orsaker, eller säger att det smakar likadant (det gör det inte), men glömmer den objektiva orsaken till att sluta att äta kött.

Fundera på den ett tag och återkom när du insett den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jagy

Veteran
Re: Crunchy frog [OT]

För det första vill jag påpeka att jag är vegetarian och inte vegan, jag dricker mjölk, äter ägg och andvänder de flesta mejeriprodukter.

"Jag har liksom inte jobbat i sextifem miljoner år med att hamna på toppen av näringskedjan för att sedan kliva åt sidan."

För det förta beundrar jag din ålder men jag menar att om vi nu har arbetat så länge så är det väl dags att gå åt sidan, hitler jobbade sin tid med att döda judar men han tog självmord till slut.
Sluta i tid

Men om denna disskution inte leder någon vart så vill jag gärna lägga den åt sidan och så äter vi alla vad vi bäst tycker om och jag hoppas inte att ni ser annourlunda på mig som rollspelare bara för att jag är vegetarian. Låt oss alla vara glada och spela rollspel i resten av våra oändliga liv.

Jagy

hatten

Swashbuckler

De flesta veganer använder idiotiska argument som "moraliskt" "Oetiskt" som orsaker till att folk ska sluta äta kött och det visar att deras bildning är klart bristfällig vad gäller föda....
Sen så kommer de med åsikter om att slakt är grymt och att hålla djur fänslade är oetiskt vilket ÄR idiotiskt.
För det första så brukar slaktare här i Sverige slakta djuret på så smärtfritt sätt som möjligt dessutom kan de djur man har i fångskap inte liknas med vilda djur då de är så sönderavlande att de inte längre kan klara sig i vildmarken.
ÅR tusende av selektiv avel har tagit bort de flesta kor och tjurars instinkter och förmåga att överleva i vildarken.
( se bara på Belgien blue.. Som är ett exempel på SELEKTIV Avel INTE Genmanipulering som idioter påstår )

NÄR allt är sakt och gjort så finns det orsaker till att köttkonsumtionen ska upphöra eller minska ?
JO som vanligt har veganerna totalt missat dom orsakerna och jag som glad köttätare tänker inte hjälpa dom att hitta några som helst argument.....
Men en ledtråd kan de få: Tänk miljö....

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Jagy

Veteran

"När går tiden ut?"

Om jag får lov att göra ett utdrag ur herman hedning:
Ju längre ni pickar och klagar på oss vegetarianer och veganer så blir vi fler och fler. Men till vilken nytta jo tills vi ger igen. haha... vilket troligen inte kommer hända men ändå.

vissa ändringar var gjora från herman hedning.

Föresten håller jag inte med om att sverige har en alltid smärtfri slktning av djur. Det finns slakterier som inte slaktar speciellt trevligt, jag vet att det inte är många men det räker.
Ändå, att se det så är ju som att det skulle vara ok med jude slakten, vilket jag verkligen inte håller med om.
Jag vill också ta tillbaka att jag skrev att äta djurkött är samma sak som att äta människokött.

En annan sak:
Som jag ser det så löser människan problem efter behov och att (oftast är det så) enskilda personer ska få lov att försvara sig så här medans ni är många som kan komma på smarta lösningar. Men om man säger att alla skulle bli vegetarianer, då skulle enn massa djur bara stå där utan nytta, och då säger ni nu "Vad ska vi göra med dessa djur".
Oftast till enskilda vegetarianer som då måste svara på den frågan men om nu alla skulle bli vegetarianer så skulle man nog kunna komma upp med några smarta lösningar.

Jag börjar bli trött på denna disskution för att jag vill helst inte tänka på det utan vill ägna mig åt rollspel, vilket detta forum är till för.
Jag väntar med spänning på krögarens handbok.
Själv ska jag skriva en "grej" om hur man räknar ut hur bra ett rp drivet värdshus klarar sig.

Jagy -öhhh... f*n jag kommer ju aldrig på nått här