Jag nämnde ett system för att slumpa fram en rollpersons familj tidigare på det här forumet, och nu vill jag ta upp detta igen. Principen i systemet är att även om man inte orkar skriva en detaljerad bakgrund, så skall man kunna slumpa fram en rätt bra bakgrund (Se EON.)
Och vad gäller familj så ville jag veta idéer och synpunkter på hur man slumpar fram dom.
Detta är vad jag kommit fram till, ett system som är rätt löst, och som spelaren får fylla ut en del själv:
Antal syskon:
1T10___Antal syskon
1-2____Ensambarn
3-4____Få syskon
5-7____En del syskon
8-9____Många syskon
10_____Massor av syskon!
Syskonens ålder
1T10_Ålder
1____Mycket yngre
2-3__Yngre
4-5__Aningen yngre
6-7__Samma ålder
8-9__Äldre
10___Mycket äldre
Systemet är snabbt, enkelt, och anpassas till alla raserna. (En människa med massor av syskon har typ 10 syskon, en svartnisse har typ 20 /images/icons/laugh.gif)
Vad jag nu vill veta är: Hur avgör man föräldrars ålder, och om dom överhuvudtaget lever? Det skall vara ett snabbt och bra system, som passar dom syskonsystemet. (Eller om du har en ännu bättre idé för syskonsystemet så går det ju att byta ut bägge två...)
/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
Och vad gäller familj så ville jag veta idéer och synpunkter på hur man slumpar fram dom.
Detta är vad jag kommit fram till, ett system som är rätt löst, och som spelaren får fylla ut en del själv:
Antal syskon:
1T10___Antal syskon
1-2____Ensambarn
3-4____Få syskon
5-7____En del syskon
8-9____Många syskon
10_____Massor av syskon!
Syskonens ålder
1T10_Ålder
1____Mycket yngre
2-3__Yngre
4-5__Aningen yngre
6-7__Samma ålder
8-9__Äldre
10___Mycket äldre
Systemet är snabbt, enkelt, och anpassas till alla raserna. (En människa med massor av syskon har typ 10 syskon, en svartnisse har typ 20 /images/icons/laugh.gif)
Vad jag nu vill veta är: Hur avgör man föräldrars ålder, och om dom överhuvudtaget lever? Det skall vara ett snabbt och bra system, som passar dom syskonsystemet. (Eller om du har en ännu bättre idé för syskonsystemet så går det ju att byta ut bägge två...)
/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.