Nekromanti Familj, släkt och vänner

Illern

koppariller
Här kommer en stor och bred fråga:

Till Terra Draconis har jag ett litet regelsystem för dignitas och auctoritas där värdet på dem kan påverka rolleprsonernas etiketts/seder & bruk-slag och liknande (retorik t.ex.) beroende på rollpersonens helt enkelt.
Jag har också ett litet system för att ge rollpersonen ett antal klienter och patroner/matroner beroende på ålder. En bonus fråga som nu kom upp är skall utvecklingen av dett sociala nätverk vara linjärt med åldern?

Den stora frågan är då; familjen och släkten då? Hur kommer de in i reglerna. De finns med på så vis att de ''smittar av'' sig på rollpersonens dignitas & auctoritas och att det ger bra status att hjälpa dem men det finns säkert fler faktorer beträffande familjen/släkten som borde finnas med. Har ni några idéer om vad som borde finnas emd och påverka i ämnet familjen och släkten?

<ul style="list-style-type: disc">[*]dignitas; ungefär personens personliga status och heder, överlappar med auctoritas, har gett oss ordet dignitet.[*]auctoritas; ungefär personens yrkesstatus och yrkesheder, överlappar med dignitas, har gett oss ordet auktoritet.[*]klient; en person i beroendeställning till en annan p.g.a. av en tjänst av något slag.[*]patron; en person som har gjort någon (klienten) en tjänst och därmed har gentjänst(er) att återkräva.[*]matron; en kvinnlig patron.
[/list]

Tarill

Warrior
Menar du saker som: Pappsen har en klient som är väldigt beroende av hans välvilja och klienten blir därför benägen att verkligen vilja stå på god fot med honom. Så då är det inte helt omöjligt att han mer än gärna hjälper personen...och tvärtom naturligtvis: en av pappsens patroner/matroner kräver gentjänster av personen...

Annars så brukar det vara så att föräldrars stauts smittar av sig till barnen...auktoritas är däremot inte beroende av familj utom genom överlappningen med dignitas...som jag ser på
saken i alla fall...

Fast folk kan nog tänka saker som: "Hans far var en pålitlig en, då måste han också vara det."
Men det är mer en förutfattad mening som bara är gilltig första gången någon träffar rollpersonen (om de känner till hans far det vill säga)

Rising

Vila i frid
Tjocka släkten

Först: kan en person ha hög dignitas och samtidigt ha låg auctoritas? Är det vanligt? Annars tycker jag du kan baka ihop dem i ett enda begrepp. Så där resonerar jag alltid med speltermer. I rollspel där det är typiskt att rollpersoner kan vara "snygga fast otrevliga" eller "fula, men med ett hjärta av guld" så tycker jag att Utseende skall hållas isär från Karisma, medan de kan bakas ihop i ett enda begrepp i de rollspel där det inte är så viktigt att markera denna skillnad.

Då frågar jag mig alltså; kommer det vara vanligt att rollpersoner har en hög skillnad på dignitas och auctoritas, och kommer denna skillnad kunna vara viktig i äventyren? Annars; baka ihop dem.

---

När det gäller familjens sociala ställning så tror jag dels att den färgar av sig på rollpersonen, medan den också ställer krav på en. I en fin familj krävs det mer av en och det är nog svårare att vara en klient där än vad det är i en familj av lägre rang.

Jag tror att förhållandet klienter/patroner inom den egna familjen färgas särskilt starkt av hur ens egen dignitas förhåller sig till familjens. I en looserfamilj där man själv är en av de mest betydande personerna så har man säkert flera klienter inom de egna leden. Däremot så bör den personen ha svårt för att be utomstående om tjänster, eftersom hans släktdignitas drar ner hans anseende i andras ögon.

Så ett högt värde på släktdignitas blir både bra och dåligt. Det tycker jag låter som en rolig spelmekanism. Jag har dock förstås ingen aning om hur det har gått till i verkligheten.

/Riz

Illern

koppariller
Menar du saker som: Pappsen har en klient som är väldigt beroende av hans välvilja och klienten blir därför benägen att verkligen vilja stå på god fot med honom. Så då är det inte helt omöjligt att han mer än gärna hjälper personen...och tvärtom naturligtvis: en av pappsens patroner/matroner kräver gentjänster av personen...

Till exempel, personens anseende smittar därtill på familjen så då bör denne ställa upp om en annan familjemedlems patron vill ha en tjänst som i sista fallet.

Fast folk kan nog tänka saker som: "Hans far var en pålitlig en, då måste han också vara det." Klart falla v dignitassmittning låter det som :gremsmile:

Vad jag nu kom på att jag inte tänkt på att exemplifiera i reglerna är ju att just auctoritas borde smitta från Mäster och omvänt, sedan är ju för all del ofta dessa familj eller släkt men ändå.

Illern

koppariller
Re: Tjocka släkten

Då frågar jag mig alltså; kommer det vara vanligt att rollpersoner har en hög skillnad på dignitas och auctoritas, och kommer denna skillnad kunna vara viktig i äventyren? Annars; baka ihop dem.

Jag tror nog att det kan vara relevant att hålla isär dem. Till exempel för en ung person av en släkt med hög dignitas och som dessutom skött sig. Denna unga persons dignitas ökar nog då mer (på grund av handlingar och smitta) mer än auctoritas som bör ta en del av ett verksamt yrkesliv.

Det där med skillnaderna mellan din egen dignitas och familjens är klart viktigt. Jag har tänkt införa ett släktdignitas som är släktens totala/genomsnitts- anseende så att man kan se skillnader mellan en given person och släktens. Det kan nog bli någon form av exponetiell tillväxt sänkning av ens egen beroende på skillnaden mot släktens. En liten skillnad är väl bara normalt men om man sänker sig tillräckligt lågt så borde man nog få ytterligare lite extra minus för att man släpar familjens namn i smutsen så att säga. Omvänt också, om man häjer sig tillräckligt över familjens anseende får man lite extra plus för att man är en ambitiös en, som strävar mot framgång och ära.

Rickard

Urverk speldesign
Grundegenskaper ärver man till viss del från sina föräldrar och i andra rollspel så slår/köper man ju aldrig föräldrarnas grundegenskaper för att de ska kunna modifiera rollpersonens.. Likaså tycker jag det ska vara här.. Har någon hög auctoritas så kan det bero på flera saker.. En kan vara att denne då kommer från en familj med gott rykte..

Angående kontaktnät så ser jag inga problem med att ha det linjärt.. Dock kan man tänka sig att vissa inte gillar det.. Låt det vara linjärt och sedan avgör den slutliga summan med tärningar.. Exempel: Man tar sin ålder/10. Så många slag med 1T6 slår man. Bosse är 24 år och slår 2T6. Han får 9 personer som står honom relativt nära.

Det är lite svårt att hitta på regler då jag inte vet hur systemet är.. Vill du bara ha fram hur många klienter och patroner rollpersonen har och inte dess hela kontaktnät så tycker jag inte att det ska vara linjärt.. Det känns lite konstigt då man inte precis samlar tjänster på hög utan har säkert utnyttjat/betalat igen en hel hög med tjänster innan spelaren börjar styra rollpersonen.. Dessutom kan man få med familjen som patron/matron om man har en inflytelserik sådan när man ska bestämma vilken sorts klient/patron som rollpersonen har..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur

Illern

koppariller
Re: linjariteten

Vill du bara ha fram hur många klienter och patroner rollpersonen har och inte dess hela kontaktnät så tycker jag inte att det ska vara linjärt.. Det känns lite konstigt då man inte precis samlar tjänster på hög utan har säkert utnyttjat/betalat igen en hel hög med tjänster innan spelaren börjar styra rollpersonen.

Instämmer, det man får fram med den linjära formeln är ett antal klient och patron/matronpoäng. Dessa kan man sedan lägga ut som man vill på stora eller små tjänster.