Nekromanti Fanfiction

krank

Går ondskans ärenden
Fanfiction

Försöker jag publicera så kralliga böcker får jag förr eller senare ge upp.
Du menar alltså att kvalitet är samma sak som popularitet?

Jag har aldrig riktigt köpt det där konceptet att låta majoriteten bestämma vad som är "bra" eller "dåligt"...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Fanfiction

krank said:
Nä, tvi vale!

Det vet väl alla att endast det riktigt smala och obskyra kan vara bra.

Helst ska ingen utom jag tycka om det. Annars är det mainstream, skapat av sell-outs och kapitalismens lakejer.

Det vet väl alla.

Dessutom: Vad jag tror Nightowl menar är att på nätet kan du publicera vad skit som helst, men om du försöker få ett förlag att publicera samma skit är det högst troligt att du får nobben. Vilket inte har med någon »majoritet« att göra, utan med enskilda lektörer och förläggare.

Saxifrage

Hero

I vissa avseenden: definitivt ja. Men det är inte riktigt det som är intressant här. Nightowl är inne på något som jag efterlyste för ett tag sedan i tråden om framtidens bokutgivning: granskningsprocessen som består av att flera läsare frivilligt tycker till om ens alster och ger förslag till förbättring. För face it: VÄLDIGT få berättelser är perfekta från början. Snarare är det en lång förädlingsprocess via redaktörer och recensenter som ger en bra historia. Kan man ersätta den förädlingsprocessen med frivilliga "redaktörer" på nätet?

Jag har aldrig riktigt köpt det där konceptet att låta majoriteten bestämma vad som är "bra" eller "dåligt"...

Det må vara hänt, men hur ska man kunna bli bättre om man aldrig lyssnar på kritik? Om femhundra oberoende läsare är överens om att dina miljöskildringar kan bli bättre, ska man då lyssna på dem eller helt enkelt anta att man vet bäst själv? Och är inte målet att skriva något som folk vill läsa? Då kan det kanske vara vettigt att åtminstone lyssna med ett halvt öra på vad de tänkta läsarna tycker.

krank

Går ondskans ärenden

"Förädlingsprocessen" brukar rätt ofta resultera i verk som i slutänden talar till "minska gemensamma nämnare", dvs alla vassa kanter och liknande har slipats av för att verket ska funka för en så stor publik som möjligt. Det är inget jag associerar med kvalitet.

Men så tror jag inte på objektiva kvalifikationer för kvalitet heller, utan menar att det alltid är subjektivt.

Däremot kan det absolut vara en tanke att låta ett antal personer vars förmåga och smak man har respekt för granska ens verk.

Målet är självklart inte att skriva något folk vill läsa. Målet är att skriva något jag själv är nöjd med. Allt annat är en bonus, på sin höjd.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förutom i rollspelsystem då?

"Förädlingsprocessen" brukar rätt ofta resultera i verk som i slutänden talar till "minska gemensamma nämnare", dvs alla vassa kanter och liknande har slipats av för att verket ska funka för en så stor publik som möjligt. Det är inget jag associerar med kvalitet.
Hur kommer det sig då att du vill att man ska göra just på det sättet i regelsystem till rollspel?

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Målet är självklart inte att skriva något folk vill läsa. Målet är att skriva något jag själv är nöjd med. Allt annat är en bonus, på sin höjd."

Sådan här kompromisslöshet gör det också svårt att livnära sig på någon form av skrivande vilket är den uttalade ambitionen för många hoppfulla skribenter.

Dissandet av recensenter och massans uppfattning känns ofta som en ursäkt för att inte förbättras eller rannsaka sitt eget skrivande. Tro det eller ej, men böcker, rollspelsmoduler och uppsatser blir faktiskt bättre av att andra som inte är hemmablinda läser igenom dem och kommenterar. Att man inser värdet av detta innebär inte att man automatiskt förvandlas till Liza Marklund eller Dan Brown.

""Förädlingsprocessen" brukar rätt ofta resultera i verk som i slutänden talar till "minska gemensamma nämnare", dvs alla vassa kanter och liknande har slipats av för att verket ska funka för en så stor publik som möjligt. Det är inget jag associerar med kvalitet."

Detta är något som du själv har upplevt i din omfattande kontakt med förlag och redaktörer förstår jag? För det rör väl sig inte om ett slentrianmässigt fördömande av populärkultur av gammalt uttjatat märke? Det är annars rätt klassiskt att försöka gömma sig bakom att man åtminstone har god smak när man själv saknar framgång och begåvning.

Troberg

Sinister eater

Det är därför det är så viktigt att man har en bra redaktör som faktiskt klarar av att balansera verkets integritet med läsarens intresse. Målet ska ju vara att höja kvaliteten för båda.

Rosen

Myrmidon

Däremot kan det absolut vara en tanke att låta ett antal personer vars förmåga och smak man har respekt för granska ens verk.

Förutom att det brukar betyda "samma smak (och referensramar) som mig", så låter det som ett givet recept på en klubb för inbördes beundran.

--
Åke

krank

Går ondskans ärenden

Sådan här kompromisslöshet gör det också svårt att livnära sig på någon form av skrivande vilket är den uttalade ambitionen för många hoppfulla skribenter.
Jag tillhör då dem som tycker att det egentligen är bättre om folk skriver, spelar teater och gör film på sin fritid och har ett riktigt jobb vid sidan av. brukar bli intressantare resultat då.

Dissandet av recensenter och massans uppfattning känns ofta som en ursäkt för att inte förbättras eller rannsaka sitt eget skrivande.
Självklart ska man rannsaka sitt eget skrivande. Självklart ska man ständigt strävas efter att förbättras. På sina egna villkor. Jag ser inget egenvärde i att världen får mer tugummipop, till exempel. Lättsmält kultur är ofta väldigt ointressant kultur - men den säljer.

Detta är något som du själv har upplevt i din omfattande kontakt med förlag och redaktörer förstår jag? För det rör väl sig inte om ett slentrianmässigt fördömande av populärkultur av gammalt uttjatat märke? Det är annars rätt klassiskt att försöka gömma sig bakom att man åtminstone har god smak när man själv saknar framgång och begåvning.
Jodå, "avundsjukeargumentet" brukar dyka upp när andra tryter. Det är jag bekant med. Jag tycker inte heller den här gången att det har någon som helst giltighet.

Det är skitsimpelt: Den typ av kultur jag uppskattar trycks konstant undan av massproducerad dynga där alla kanter slipats ner. Ett strålande exempel kan t.ex vara den strålande serien "V for vendetta" som blev en skitmesig, nerslipad och blaskig söndagsaction när den skulle anpassas för större publik.

Kvalitet kan inte mötas objektivt. Och definitivt inte med hjälp av marknadskrafterna.

krank

Går ondskans ärenden

Det beror väl på vad man har för mål med sitt skrivande?

krank

Går ondskans ärenden

Förutom att det brukar betyda "samma smak (och referensramar) som mig", så låter det som ett givet recept på en klubb för inbördes beundran.
Må så vara, men jag är absolut inte beredd att låta vilket Britney Spears-fan eller vilken Pokemonspelare som helst bedöma mina kulturella prestationer.

Men så har jag ingen ambition att sälja till några stora massor heller. Det viktigaste är att jag är nöjd med mina verk. Skulle aldrig drömma om att vilja leva på kulturproduktion.

Troberg

Sinister eater

Det beror väl på vad man har för mål med sitt skrivande?
Har man inte kvalitet som mål så förstår jag inte varför man skriver. Man kunde lika gärna fylla munnen med färg och snyta ut den på ett papper och kvalitet inte spelar någon roll.

Nightowl

Champion

Vad jag tror Nightowl menar är att på nätet kan du publicera vad skit som helst, men om du försöker få ett förlag att publicera samma skit är det högst troligt att du får nobben. Vilket inte har med någon »majoritet« att göra, utan med enskilda lektörer och förläggare.
Precis. Skönt att Dante förklarar, så att jag slipper. :gremgrin: Och smaken är liksom baken delad, men man kan vara överens om att kall mannagrynsgröt med gällen mjök smakar pyton. Med andra ord, vissa saker är skit. Redaktörer kan se sådant. Det är deras jobb. Vissa saker är tyvärr så smala, utan att vara skit, att man inte kan publicera dem kommersiellt. Men det är två olika saker - även om förlag sållar av bägge orsakerna.

Erik

Nightowl

Champion
Inbilskhet =/= Integritet

Tro det eller ej, men böcker, rollspelsmoduler och uppsatser blir faktiskt bättre av att andra som inte är hemmablinda läser igenom dem och kommenterar.
Folk som tror att de skriver enbart för sig själva är mest inbilska. Fast de gillar att tro att de har integritet. Det låter liksom finare.

Den skapelse - konst eller underhållning - som enbart utformas efter mitt eget solipsistiska jag har mycket lite värde, eftersom den ändå är menad att upplevas av andra. Om man ignorerar deras upplevelse för att de minsann ska förstå vad jag, den stora Författaren, insett, är man mest korkad.

Erik

Storuggla

Champion

"Med andra ord, vissa saker är skit. Redaktörer kan se sådant. Det är deras jobb. Vissa saker är tyvärr så smala, utan att vara skit, att man inte kan publicera dem kommersiellt. Men det är två olika saker - även om förlag sållar av bägge orsakerna."

Sen kanske man ser av svaret man får för förlaget vilken kategori man tilhör. Ifall man får ett «Det här är inte vår kopp te, men skicka in detta till något annat förlag, de kanske är intresserade» så är det ju lite bättre än ett «OMGSTFUN00B! Skriver du till oss igen så säljer vi dig som gödsel till de svältande bönderna i Nordkorea, din ordblinde fan! Din familj är ful!».

Storuggla, läser annars inte fanfics

Nightowl

Champion

Sen kanske man ser av svaret man får för förlaget vilken kategori man tilhör.
Jo. Jag känner folk som faktiskt försökt sälja till förlag, och det stämmer. Och säger förlaget saker som "Och du måste lägga in en annons för Volvo!" kan man ju låta bli att bli en sell-out.

Erik

Organ

Out of time, out of mind

Jag tillhör då dem som tycker att det egentligen är bättre om folk skriver, spelar teater och gör film på sin fritid och har ett riktigt jobb vid sidan av. brukar bli intressantare resultat då.
Varför blir det bättre? Många kulturarbetare tror jag snarare ser framgång som en väg till friare händer och mer möjligheter att göra precis vad denne har lust med. Tror du att det sitter folk bakom Steven Spielberg och Madonna och talar om för dem vad de ska och inte ska göra? Anledningen till att de sysslar med vad som kan kallas mainstream är att det valt att göra det. Om de ville skulle de kunna ägna resten av sina liv åt avantgardistexperiment som endast ett handfull personer skulle vara intresserade av.

Det skulle även vara intressant att höra vad de som jobbar med film/litteratur/teater tycker om att du kallar det de gör för ett "ickejobb". :gremcrazy:

/Anders

Troberg

Sinister eater

Sen kanske man ser av svaret man får för förlaget vilken kategori man tilhör. Ifall man får ett «Det här är inte vår kopp te, men skicka in detta till något annat förlag, de kanske är intresserade» så är det ju lite bättre än ett «OMGSTFUN00B! Skriver du till oss igen så säljer vi dig som gödsel till de svältande bönderna i Nordkorea, din ordblinde fan! Din familj är ful!».
Om jag någonsin startar ett förlag så ska jag anställa dig för att skriva refuseringsbrev. Du har talang för det!

Illern

koppariller

Det ska du inte heller låta dem göra men det är nyttigt att lyssna på ''De Andra'' och om man sedan inte vill göra som de säger kan man göra annorlunda men som ett medvetet val i stället för att omedvetet göra rätt eller fel. Någon som ''tycker fel'' om ditt alster, novell, roman, rollspel, vad som, testar ju trots allt ditt designval.