Jag gnäller inte. Jag bara delar med mig av mina erfarenheter
*hehe* Jag vet, bara blajar lite. Samma här för övrigt.
Det var sent... Skall utveckla mig en aning. Klipper och klistrar för fullt för översiktens skull.
Den kostnaden finns inte hos ett pdf-fanzine, där du i princip kan gödsla hela nätet med "gratisex" om du vill.
Mjae, både ja och nej. Gödslar du nätet får du dåligt rykte och folk blir minst sagt irriterade. Ger du bort en fysisk produkt blir de glada, åtminstone en liten stund, innan de dömmer den. De som gått in på nätet i hopp om att nå en stor grupp läsare genom att bomba forum och jiddra på usenet blir i regel förvånade. Gör man så blir man stämplad och den stämpeln är inte kul att ha.
Hårdare konkurrens: Hur många webfanzines finns det idag som inriktar sig mot hobbyspel/rollspel?
En ganska liten hög faktiskt, inte så överdrivet mycket större än pappersditon. Problemet ligger dock inte i andra nätbaserade fansin utan i att det finns så mycket annat på nätet. Skall du nå ut till folk behöver du en lättförståelig adress, en användarvänlig sida och inte minst någon eller några kanalaler att sprida ditt evangelium på. Vi har nämnt forum, chattar och dylikt vilka fungerar en bit men på intet sätt är specifikt för ett nätfansin. Läser man här på rollspel.nu så verkar en klar majoritet vara mer intresserade av pappersfansinen än någon ny webbdito. Det finns en skepsis mot webbfansinen således, vilken självfallet kommer ur det faktum att 90% (minst!) av allting på nätet är rent skräp. Så jag menar på att du har hårdare konkurrens därför att du måste övertyga surfarna om att du är seriös, har en bra produkt samt inte minst att de skall slösa bort sin "dyra modemtid" på att undersöka om dina löften är sanna. Varje sekund på nätet kostar för den stora majoriteten och även om det är småpengar, verkligen småpengar, så ligger det i folks bakhuvuden som en tickande liten bomb. De jäktar igenom sidor, ofta utan att reflektera vidare mycket. Dessutom är du som sagt begränsad till de som surfar medan ett pappersfansin kan nå såväl surfare som andra. Motsvarande för webbfansin är klart möjligt men då måste de gå över till något form av tryckt medium för att göra så.
Att framställa ett pappersfanzines har därför som jag ser det, betydligt högre produktionströskel.
Stämmer verkligen det? De första nummerna av ett pappersfansin är kopierade på någons jobb, eller hur? Du kan komma runt en hel del genom vardagliga kontakter - har för mig att du nämner det i dina fansinartiklar på zinescene.org rentav, rätta mig om jag har fel. Porto+kuvert kommer man däremot inte undan, det är sant. Men du har kostnader online också. Var skall du lägga ditt fansin? Gratisserver? Kan man göra, men då dräller det av äcklig reklam och annat skräp, och det är förstås väldigt tråkigt. Tänk om Posten lade in reklamblad från HomeShop och Jotex och allt vad de heter i alla pappersfansin? Nej, du vill klart ligga någonstans där det är din produkt som är i fokus, inte någon gul blinkande gif-banner. Med andra ord behöver du antagligen köpa en webbhotellsplats, förvisso en liten sådan men ändå än. Alternativt har du ett reklamfritt utrymme med din uppkoppling, i alla fall om du kör med exempelvis Tele2. Nästa problem är adressen. Du vill förstås att dina läsare skall kunna hitta tillbaka till ditt webbfansin. Följaktligen får du hoppa på någon reklamdriven gratistjänst a.la. come.to eller dylik, alternativt köpa en domän. Inte skulle väl ett pappersfansin döpas till "någondomän.com/members/~kx558t9/mittfansin.html"?
Summan av kardemumman, med en hel del aspekter utelämnade här ovan, är att det kostar pengar om ett webbfansin vill spela med samma regler som ett pappersfansin. Tröskeln du talar om tror jag rentav är högre därför att du i regel måste köpa en massa tjänster och betala dem innan de kan börja användas på nätet, däremot kan månadskostnaden möjligen vara lägre. Å andra sidan kan ett fansin gå runt på billiga annonser - en hemsida kan verkligen inte göra det om man inte når rejäla mägnder besökare, något som knappast görs utan reklam, som är dyrt. Du har med andra ord inte alls samma möjligheter att få tillbaka dina pengar om du gör ett webbfansin.
Sedan är det klart så att du kan ta in på TriPod och bygga din hemsida i Mamuk direkt i webbläsaren, men det är ungefär att jämföra med att skriva pappersfansinet för hand på baksidan av klotterpapper... Jag tror vi måste jämnställa insatsen och motivationen samt framförallt ambitionen nämligen.
e-bok etc.
Håller helt och hållet med, det är oerhört spännande. Dock vill jag nog påstå, och då har jag en del e-boksrelaterade produkter av olika modeller, att det är långt kvar tills vi kan lägga undan böckerna. Det är en annan känsla, vilken även kan finnas med pappersfansin. Piratkopiering är ett annat problem - idag är det nog inte så hemskt många som laddar hem Eon till sin dator, men finns den som e-bok så skulle det helt klart bli tillgängligt på ett helt annat sätt. Ett problem som kan slå mot den lilla rollspelsbranschen betydligt hårdare än det slår mot tv- och datorspelsbranschen.
Och jag som borde jobba...