Nekromanti Fantasia

Pokefan

Veteran
Xhakhal: Det är ett play-by-post-forum och att man får poäng för att skriva på forumet är i första hand för att uppmuntra rollspelet.
Angående bilder förlitar jag mig på mina medlemmars sunda förnuft och hoppas att ingen laddar upp bilder utan att ha tillstånd från skaparen. Är det nu så att detta skulle ske är det tyvärr inget som jag kan göra så mycket åt.. Om du tycker att det låter som om jag uppmuntrar till att stjäla bilder kommer jag att ändra texten.

Jaggernaut: Gästkontot kommer ligga kvar så att man kan gå in och kika på sidan när helst man vill.
Själv tycker jag inte att inte kunna använda sig av PP försämrar rollspelet. Jag har aldrig använt PP och jag tycker det fungerat utmärkt. Men PP är självfallet tillåtet på sidan om båda parter är överens om det.
Att man återanvänder platser och händelser är ganska vanligt, iallafall från de rollspel jag är van vid. Det brukar fungera bra i längden : )

mvh/ Pokefan

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Om du tycker att det låter som om jag uppmuntrar till att stjäla bilder kommer jag att ändra texten.
Det låter definitivt som om du uppmuntrar till stöld genom att tillåta bilder uppladdade från tv-spel, serier och liknande, och du formulerar dessutom stycket om att använda andras bilder som att man bör fråga först 'för att vara säker', som om det vore något slags specialfall att tillåtelse inte ska ges!

Utgångsläget vad gäller bilder är alltid att det ligger på användaren att bevisa att tillåtelse -finns- att använda bilden. Dvs, om du laddar upp en bild från senaste batman-serien för att någon brud i bakgrunden ser ut som din rollperson, då SKA du ha skriftligt tillstånd från DC Comics för att ens få lägga upp den!
Ska du lägga upp en bild från senaste Avatar-avsnittet är det Nickelodeon du bör be om tillåtelse, är det en bild du tyckte var snygg som hittade på Deviantart är det ägarens tillåtelse som -ska- visas upp.
Att inte ens skriva att tillstånd -ska- has till att ladda upp bilder, utan använda den formulering du har ('du borde kanske fråga först utifallat det möjligtvis är någon du känner(dvs någon på sidan) som kanske utifalatt skulle kunna bli lite ledsen') är direkt att uppmuntra till stöld.

Jag citerar igen, med emfas:
Annars är det väldigt fritt vad för bilder man använder, om du vill måla själv eller plocka figurer ur någon tidning, manga, spel, tv-serie osv.
Om bilderna dessutom ska laddas upp på din sida är det i förlängningen du som är ansvarig för dem, och då bör det väl också rimligtvis vara du som kan göra något åt dem också, kan man ju tycka.

Om det låter som om jag är lite upprörd kan det bero på att det är sant. Det är saker som de här som helt enkelt gör mig ledsen - när folk ges rättighet, nej, uppmuntras, till att inte bara passivt ta del av någon annans arbete (jmfr att ladda ned något upphovsrättsskyddat och bara titta på det, typ spara en bild på din dator) utan att aktivt använda det till sina egna ändamål, utan rätt eller tillåtelse.

Och åh, jo, det är ju något av ett milt lagbrott också (eller fett grovt om man ska tro vissa domslut från tidigare i år...), men jag vet inte, det känns lite sekundärt.

Pokefan

Veteran
Xhakhal: Okej, men det är enkelt fixat att redigera om den texten och kanske ta bort funktionen att ladda upp bilder till sidan. Jag tackar för din upplysning och hoppas såklart att jag ska kunna göra Fantasia bättre med den information du gett mig.
Kommer fixa till detta så snart Fantasia bestämt sig för att fungera igen : )

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Åh, att ta bort bilduppladdningsfunktionen är nog lite onödigt, om den finns där är det bara bra - däremot kan det helt enkelt vara bra att ändra texten till att påpeka att bilder som läggs upp bör vara sådana man har rätt till.

tull

Hero
Vi som laddat upp massa olagliga bilder får väll inte poängavdrag? Vi följde ju reglerna innan ändringen :gremsmile:

Pokefan

Veteran
Bilduppladdningsfunktionen är bra att ha för medlemmar som har svårt att hitta bilder till sina karaktärer. Dock kommer det vara i stort sett omöjligt för mig som admin att hålla koll på alla bilder som laddas upp. Men med nya regler för bilduppladdning och folks sunda förnuft ska väl inga bilder behöva kontrolleras heller : )

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Vad kommer du att göra om du upptäcker illegalt material på din sida?
Om en stulen bild rapporteras till dig, tex?

Pokefan

Veteran
Jag kommer att ta bort bilden och meddela den användare som laddat upp bilden.

Säkert en skitkul grej; tyvärr bemöttes jag av en vit sida med ett lakoniskt "could not connect" när jag försökte titta närmare.

Pokefan

Veteran
Jag vet, Jinity, gratis programmet som Fantasia är skapat genom har haft ovanligt mycket problem nu de senaste dagarna och envisas med att inte fungera. Men det brukar ordna sig efter några timmar : )

Sodivra

Champion
Xhakhal said:
Vad kommer du att göra om du upptäcker illegalt material på din sida?
Om en stulen bild rapporteras till dig, tex?
Fast... ärligt talat, är inte det norm på forum att använda copyrightade bilder? Kolla bara på det här inlägget, till exempel. Organ har en avatar från Hamlet och publicerar två bilder från Clash of the Titans, och det är ju ingen som höjer på ögonbrynet över det. (Med reservation för att jag inte riktigt vet vad som gäller inom upphovsrätt)

Med rapportera menar du verkligen rapportera va?

Alltså att någon uttryckligen säger "Ta ner bilden, annars blir det rättsliga åtgärder!" eller "Ta ner bilden! Jag har inte gett dig tillåtelse att använda min bild!" :gremsmile:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det är en diskussion som är intressant, och av vad jag förstått så är bilduppladdningssystemet på fantasia något annorlunda än att uppvisa bilder från en film och referera till den på ett forum. Vi kan däremot diskutera saken i PM om du tycker att det är en intressant fråga, just den här tråden handlar ju specifikt om Fantasia.

Sodivra

Champion
Diskutera vet jag inte, men du kan ju förklara det för mig i ett PM om du vill. Om du vill, alltså. :gremsmile: