Nekromanti Fantasier runt en stad (systertråd)

Quadrante

Grisbonde
Tyvärr börjar många med en karta, eller genom att beskriva områdernas bakgrundshistoria o.dyl. Den sortens information tycker jag har rätt låg prioritet, faktiskt. Det är punkt 4-information; till för att få friheten och bollplankandet att fungera strömlinjeformat och trovärdigt; men det är inte alls lika viktigt som det omedelbara. Jag behöver inte veta var Snåriga Skogen ligger innan jag vet varför jag öht skall bry mig.
Det här är en av anledningarna att jag hatar kartor, särskilt sista meningen.

Nu gillar jag att rita kartor, men jag gillar inte att använda kartor i spel. Just för att det gör att man svävar ovanför världen och inte deltar i den. Som om man kan Beema/ploppa från punkt till punkt...

Sen att det för det mesta skälper mer än hjälper..

Quadrante

Grisbonde
Re: kärnan! (OT)

Att sakna stadskärna kan vara bra ibland. Stadskärnor kräver ju städer! :gremgrin:
Ha ha :gremwink:

Well jag behövde bara hinka under hundra liter inomhus och ungefär desamma utomhus. Mitt bibliotek (i källren) klarade sig och min dator (phu!)... men vi kommer att måsta dränera om och torka ut källaren...

Nightowl

Champion
Kartor och rumsförståelse

Nu gillar jag att rita kartor, men jag gillar inte att använda kartor i spel.
Jag är precis tvärtom; jag älskar att ha med kartor, men hatar att göra dem.

Däremot kan det ju vara ytterst ifrågasatt om man ska ha en karta att titta på i spelet; rollpersonerna har ju sällan eller aldrig den överblicken över staden...

Personlig notis: i samband med min psykologiska undersökning har det konstaterats att förutom allmänt nedsatt exekutiv förmåga har jag allmänt svårt att relatera till/föreställa mig saker i ett tredimensionellt rum; jag har helt enkelt kliniskt uselt lokalsinne. Jag tror mitt schizofrena förhållande till kartor har något med detta att göra. Det borde faktiskt kunna bli en annan, kanhända intressant tråd: folk har ju olika sätt att lära sig och tillägna sig saker, vilket man allt för ofta inte riktigt tar hänsyn till t.ex. i skolan. Kan man applicera detta på spelskapande på något sätt, månne?

Erik, får se om jag lyckas göra en tråd

PS: Det finns ingen karta över Madenburg. En anledning är att jag inte klarade av att rita en, så vi sket i det.

thark

Hero
Re: Kartor och rumsförståelse

Tja, en bra karta—dvs en som förmedlar stilen och atmosfären på staden—tycker jag kan vara bra även om rollpersonerna egentligen inte får den överblicken. Den vanliga klyschan med en bild, tusen ord och så vidare. (Givetvis kan "snapshots" av staden ge samma grej ännu starkare, men jag undrar om inte en bra karta ändå kan vara enklare att ordna.)

En enkel streckkarta tillför förstås inte så mycket—så jäkla intressant är det inte att veta om det är ett eller två kvarter från värdshuset till vapenbutiken—och givet att mina personliga artistiska talanger är ytterst begränsade blir det därmed inte så mycket i den vägen härifrån heller. :)

Quadrante

Grisbonde
Re: Kartor och rumsförståelse

Däremot kan det ju vara ytterst ifrågasatt om man ska ha en karta att titta på i spelet; rollpersonerna har ju sällan eller aldrig den överblicken över staden...
Det är mitt andra argument :gremsmile:

Jag har inga problem att beskriva eller rita rumslighet, men däremot brukar de faktiska avstånden i cm och m bli lite konstiga... så jag brukar skippa sånt och beskriva utifrån andra mätsätt (armläng, fotlängd, manshöjd, inom synhåll, trettio steg osv)..

Quadrante

Grisbonde
Kartor och känsla

Jag däremot ser hellre teckningar av fasader och interiörer samt "överblicksbilder" (tex staden från en höjd i närheten, alltså typ landskaps och gengre bilder).. Där kan man säga att en bild säger mer än tusen fötter, en karta säger hur långt det är, men inte hur långt det känns...

Nightowl

Champion
Re: Kartor och känsla

Jag däremot ser hellre teckningar av fasader och interiörer...
Jag måste erkänna att jag sällan eller aldrig använder sådana! jag tänker helt enkelt inte i bilder... eller det gör jag nog, men inte i spelsammanhang! :gremooo:

Jag behöver göra det där inlägget...

Erik

Pom

Swashbuckler
Re: kärnan! (OT)

Well jag behövde bara hinka under hundra liter inomhus och ungefär desamma utomhus. Mitt bibliotek (i källren) klarade sig och min dator (phu!)... men vi kommer att måsta dränera om och torka ut källaren...
Elände! Möjligen tur i oturen, men ändå elände. Skönt att vår hovavantgardist klarade sig helskinnad ur syndafloden. :gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
Re: Kartor och känsla

Jag måste erkänna att jag sällan eller aldrig använder sådana!
Använder inte det så mycket själv heller, men om jag skulle göra en stadsmodul, så skulle jag ha med interiörbilder och fasadbilder. Just för att det är oftare man behöver beskriva sådant, än hur staden ser ut från luften...

jag tänker helt enkelt inte i bilder...
Vi är helt enkelt olika :gremwink:

Jag behöver göra det där inlägget...
polis 1: Gör, göör, gööör då!

Polis 2: Jag göör ju!

(ett "nästan-pippi" citat)