Ymir
Liten kantbaron
På sistone har diskussioner om så kallat 'överproducerade' rollspelsvärldar, främst Eons 'Mundana', flera gånger dykt upp på forumen. Man har klagat på att 'överproducerade' världar inte lämnar något utrymme för spelledare att göra ändring och att själva hitta på och utveckla saker och ting, och helt enkelt betraktat dem som fantasihämmande i största allmänhet. Jag själv har Mundana och WoD som favoritvärldar och uppskattar den detaljrikedom sådana världar besitter - jag anser att informationsmängden snarare hjälper SL att göra ändringar och utveckla saker och ting än tvärtom, att det förser honom med otaliga trådar att spinna vidare på, och att det ger honom en suverän möjlighet att låta händelser i kampanjerna verkligen påverka saker och ting. I detaljerade världar hänger saker och ting ihop, och kombinerat med detaljrikedomen skapar det en trovärdig värld för rollpersonerna att röra sig i och spelarna att engagera sig i. Varför välbeskrivna rollspelsvärldar skulle vara hämmande och lämna dåligt utrymme för spelledarens egna idéer övergår fullständigt mitt förstånd - han erbjuds ju massvis av trådar att spinna vidare på, och han har ju köpt världen - han får göra vad han vill med den. Skillnaden är att i en välbeskriven värld påverkar ändringar ofta världen, och för min del är det just vad jag eftersträvar. Jag vill ha en levande spelvärld där folk och kulturer rör på sig och påverkar varandra, inte en statisk lapptäckesklump eller en obeskriven trollslaktarurskog.
Med anledning av en liten debatt (snarare gräl) ang. Mundanas vara och icke vara på Eonforumet öppnar jag härmed för en mer generell diskussion. Tyck till: Ska rollspelsvärldar vara detaljerade och noggrant beskrivna, eller ska de vara mer generella, med mer tomma luckor som spelledaren måste fylla i på egen hand? Mer stämning än världsbeskrivning? Massor av ekonomiska fakta? Intrignät tjocka som sumobrottare? Detaljerade beskrivningar av fraktioner eller väldigt öppna fält? Etc.
Min åsikt är som sagt rakt på sak - ju mer beskrivet desto bättre, detaljer är bra, förutsatt jag gillar det - gör jag inte det kan jag alltid ändra och ha en mycket bra grund att bygga vidare på när jag sedan lägger till saker efter eget huvud. Med en välbeskriven värld har jag valet att stryka och skapa eller behålla, med en mindre detaljerad har jag bara valet att skapa, och valet mellan dessa två är självklart för mig.
Nu är bollen er. Förhoppningsvis blir det en lång (och konstruktiv, för de som är på det humöret) debatt och inget forumkrig, men med tendenserna hittils så...
- Ymir, går och fortifierar sig bakom högarna av WoD-moduler, med stalinorgeln i beredskap
Relaterade inlägg från min sida:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...p;o=&fpart=
Med anledning av en liten debatt (snarare gräl) ang. Mundanas vara och icke vara på Eonforumet öppnar jag härmed för en mer generell diskussion. Tyck till: Ska rollspelsvärldar vara detaljerade och noggrant beskrivna, eller ska de vara mer generella, med mer tomma luckor som spelledaren måste fylla i på egen hand? Mer stämning än världsbeskrivning? Massor av ekonomiska fakta? Intrignät tjocka som sumobrottare? Detaljerade beskrivningar av fraktioner eller väldigt öppna fält? Etc.
Min åsikt är som sagt rakt på sak - ju mer beskrivet desto bättre, detaljer är bra, förutsatt jag gillar det - gör jag inte det kan jag alltid ändra och ha en mycket bra grund att bygga vidare på när jag sedan lägger till saker efter eget huvud. Med en välbeskriven värld har jag valet att stryka och skapa eller behålla, med en mindre detaljerad har jag bara valet att skapa, och valet mellan dessa två är självklart för mig.
Nu är bollen er. Förhoppningsvis blir det en lång (och konstruktiv, för de som är på det humöret) debatt och inget forumkrig, men med tendenserna hittils så...
- Ymir, går och fortifierar sig bakom högarna av WoD-moduler, med stalinorgeln i beredskap
Relaterade inlägg från min sida: