Fantastiska inslag i andra genrer

Lanina

Oneironaut
Kanske "Ett system så magnifikt att det bländar" av Amanda Svensson? Den utger sig inte för att vara fantasy eller science fiction, och handlar främst om vuxna trillingar och hur deras familjeband knakar när de får reda på att en av dem kanske blev förväxlad på BB och inte är biologiskt släkt med resten. ... Samtidigt så har den väldigt knasiga delar (t ex, en mycket moralisk apa), sånt som är på gränsen vad som kan få plats i en "vanlig bok". Jag tyckte om allt det där knasiga, och tyckte den hade en humor som påminde lite om Liftarens guide till galaxen. Resten av bokcirkeln, en massa 50-plussare som främst tycker om seriösa och vanliga romaner, hade väldigt svårt för den.

Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Tycker en del av John Ajvide Lindqvist böcker nog kan stämma in där. Det är ju rätt mycket traditionell skräck men ett par av hans romaner så har det övernaturliga en ganska lågmäld roll. Exempelvis Lilla Stjärna, Vänligheten och X, den sista platsen har mycket mer fokus på det mundana och mänskligt agerande.

verec

Warrior
Antar typ Kafka och Borges etc inte är det du är efter, samt kanske redan läst?

Några jag tänker på spontant är (dock några korta som kanske kan kallas kortromaner eller noveller märker jag):
New Yorktrilogin av Auster
Driv Din Plog Över De Dödas Ben av Tukarczuk (stavning…)
40 år av Tostoj
Dubbelgångaren av Dostojevski
Blodets Meridian av McCarthy
Det okända mästerverket av Balzac
Town With A Tranquil Name av Soren Narnia
Den Gula Tapeten av Charlotte Perkins Gilman
Den färglöse herr Tazaki av Murakami
Between Two Fires av Buehlman (religös historisk fiktion)
Trollkarlens lärling av Ewers (läste precis)
I Avgrunden av Huysmans

Finns är Coelho, men kanske lite bortom efterfrågad stil?

Bubblare är Varulsvalsen av Eklund. Inget sådant inslag vad jag kan se, men nu i efterhand känns det som man dragits in i svallvågorna av en förbannelse.

Gamiel

Myrmidon
Första Alla helgons blodiga natt brukar läggas in i skräck (som du inte bad om) men kan lika gärna ses som en thriller eller en detektivhistoria. O i slutet vet vi inte om det är något övernaturligt eller inte vi har att göra med.

Substrat

Veteran
Trollkarlen och Arken är två fantastiska romaner av Peter Nilson. Båda kan nog kallas magisk realism.

The Buried Giant av Kazuo Ishiguro är fantasy, men fantastiken är så nedtonad att den kanske kan passa in här ändå. Mycket vacker bok i alla fall.

Flera noveller av Ted Chiang är också magisk realism av något slag, t.ex. "Tower of Babylon" och "The Merchant and the Alchemist's Gate".