Fantasy adoptioner

.113

Swashbuckler
Som förälder med en hel del insikt i människor och vård och allt annat så vill jag påstå att det inte är helt korrekt att påstå att det är en social konstruktion, då skulle det inte påverka djur i det vilda eller liknande heller vilket det gör.

Sen finns det människor som fungerar olika.

Med det sagt finns inte Kentaurer och med andra ord så spelar det ingen roll. Det är fantasy. Det relevanta torde väl inte vara att diskutera hur vi fungerar eller inte och ha en diskussion om det utan hur det skulle fungera i denna fantasy värld.

Med andra ord: premissen är satt, vad har det för konsekvenser? Det går inte fuska så det är som det är.
Finns det elitskolor för alver eller dvärgar? Hur blir samhället uppbyggt, är alla lika värda ändå?
Är det en utopi?

Lever alla olika länge? Då borde ju tex alver som lever längre kunna bli nån sorts kärnfamiljsexempel med enorma storfamiljer för överhuvudet har levt i 2000 år och adopterat 800 barn.
Vad händer när överhuvudet dör i en olycka?

När det gäller familjerna, rättvist eller ej, några skulle leva väldigt länge och undra vad som hänt. En del skulle behandla barnen dåligt (iaf om det inte är en utopi).
Hur väljer änglarna? Får bara passande familjer barn? Vad händer med knarkarna i slummen, änglarna tar barnen men de får ingen tillbaka? Vad har det för motreaktion? Kidnappas barn och säljs?
Och om de oxå får tillbaka random barn, hur gör man socialt då? Accepterar man att jaha, ok, det kanske är bebisen vi just födde men man vet ju inte.. Den kommer växa upp i slummen..

Det finns massor med frågor och svar på saker som har med fantasy världen att göra
??

Arrikir

Venator
Väldigt intressant tråd, jag kan inte hjälpa utan att fina hela konceptet ganska dystopiskt(oavsett om det var grundtanken eller inte), det känns som ett hårt trauma att inte få välja utan att beslutet tas över ditt huvud.
Att liksom få sitt barn och sen bara nope, här är en annan unge och du får inte uppsöka ditt barn utan nu får du vara nöjd med det du får. Det känns ... rätt hårt?

Det vore ju intressant med en "underground movement" som försöker motarbeta och återförena barn med deras biologiska föräldrar. kanske med hjälp av Änglarnas motsatser? skulle nog kunna skapa en hel del sociala och etiska dilemman, helt klart.

Jag vill nog ändå hävda att man i grunden vill ta hand om sitt gent barn, vill också påpeka att ta hand om vårt barn inte är så enkelt som hormoner, utan det är en rätt komplicerad grej och vi människor är "promgramerade" för att ta hand om barn som vi vet är våra egna, (föra våra gener vidare) men efter som vi är sociala djur finns ju även sociala arv och liknande.

Känns som att många problem hade kunna lösas genom att sätta upp hela konceptet på ett litet annat sätt, typ som att vissa gör de som inte kan få barn, kan välja att få en adoption från de som inte kan ta hand om sina. typ

God45

#PrayersForBahakan
.113;n341628 said:
Som förälder med en hel del insikt i människor och vård och allt annat så vill jag påstå att det inte är helt korrekt att påstå att det är en social konstruktion, då skulle det inte påverka djur i det vilda eller liknande heller vilket det gör.

Med det sagt finns inte Kentaurer och med andra ord så spelar det ingen roll. Det är fantasy. Det relevanta torde väl inte vara att diskutera hur vi fungerar eller inte och ha en diskussion om det utan hur det skulle fungera i denna fantasy värld.

Med andra ord: premissen är satt, vad har det för konsekvenser? Det går inte fuska så det är som det är.
Finns det elitskolor för alver eller dvärgar? Hur blir samhället uppbyggt, är alla lika värda ändå?
Är det en utopi?

Lever alla olika länge? Då borde ju tex alver som lever längre kunna bli nån sorts kärnfamiljsexempel med enorma storfamiljer för överhuvudet har levt i 2000 år och adopterat 800 barn.
Vad händer när överhuvudet dör i en olycka?

När det gäller familjerna, rättvist eller ej, några skulle leva väldigt länge och undra vad som hänt. En del skulle behandla barnen dåligt (iaf om det inte är en utopi).
Hur väljer änglarna? Får bara passande familjer barn? Vad händer med knarkarna i slummen, änglarna tar barnen men de får ingen tillbaka? Vad har det för motreaktion? Kidnappas barn och säljs?
Och om de oxå får tillbaka random barn, hur gör man socialt då? Accepterar man att jaha, ok, det kanske är bebisen vi just födde men man vet ju inte.. Den kommer växa upp i slummen..

Det finns massor med frågor och svar på saker som har med fantasy världen att göra
??
Jag tänker att skolorna är gillesbaserade och beror på vem adoptivföräldrarna är och om barnet är särskilt begåvat.

Det är inte en utopi för jag ska D&D äventyr här. Men jag tänker att det är ett okej Lawful goodish ställe.

Alla föräldrar får ett annat barn oavsett hur opassande det är och vem som får vilket barn är helt slumpat. Efter att ha läst tråden tänker jag att det nog inte finns ett riktigt slumområde eftersom folk tänker att deras biologiska barn kan bo där?

God45

#PrayersForBahakan
Diskussionen ni har i den här tråden är bäst och ni är bäst :D

Jag väntade mig inte att så många föräldrar skulle svara. Men era erfarenheten och åsikter är jätteintressanta! Tack för att ni delar med er :)

RasmusL

Champion
.113;n341628 said:

Helt klart fungerar vi olika, men du menar alltså att det finns en kemisk/fysisk koppling mellan mig och min 12-åring som aldrig kan finnas till ett adopterat barn? Jag kan köpa att det skulle vara jobbigt för mig att lämna bort ett nyfött barn ty världen fungerar inte så men om det finns en helt annan social förväntan där jag med stolthet kan känna att barnet kommer att ges den bästa av liv utifrån sina förutsättningar? Konstruktionen mamma-pappa-barn är ju inte en helt genetiskt betingad konstellation.

Arrikir said:
Väldigt intressant tråd, jag kan inte hjälpa utan att fina hela konceptet ganska dystopiskt(oavsett om det var grundtanken eller inte), det känns som ett hårt trauma att inte få välja utan att beslutet tas över ditt huvud.
Att liksom få sitt barn och sen bara nope, här är en annan unge och du får inte uppsöka ditt barn utan nu får du vara nöjd med det du får. Det känns ... rätt hårt?
Kanske! Men det är ju i ett sådant samhälle lika självklart att det inte är ditt barn som föds som det idag är att självklart att det är det. Jag har svårt att hitta på bra incitament till barnafödande om barnet tas ifrån en utifrån vår världs normer men i en så radikalt annorlunda kultur så finns de säkert där! Kanske är det en prestigegrej att föda barn, kanske är det lukrativt, kanske religiöst betingar, kanske är det en evolutionärt styrd drift att föda barn och sedan lämna bort dem! Hur som helst så är det bara dystopiskt ur ett vår-värld-västerländsk-norm-kulturellt perspektiv, det är subjektivt och vår världs perspektiv finns troligen inte ens att tillgå i den världen :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte riktigt var jag ska börja med den här biologi-mysticismen som givits uttryck för här; jag har erfarenhet sedan tidigare av att försöka diskutera barn med föräldrar och vet att det sällan går speciellt bra… Men here goes.

Jag tänker i vart fall att om det här pågått tillräckligt länge och det inte längre finns någon kulturell förväntan på att det barn man håller i sina armar efter födseln nödvändigtvis är det man hade i magen på förhand, så bör det inte finnas alltför stora problem egentligen. Jag tror att föräldrars anekdoter i det här fallet väger ganska lätt eftersom föräldrar ofta saknar distans till den egna upplevelsen. Och att själv försöka särskilja vad som är biologi och vad som är kultur i ens eget agerande är… tja, jag skulle säga att det är omöjligt. Människan är helt enkelt inte förmögen till den sortens självanalys. Det krävs bredare forskning, med mer distans och mer ordentliga tester än "hur det känns" för att kunna svara på sådana frågor.

Jag tänker att det antagligen blir lättare om barnet poffas bort innan de biologiska "föräldrarna" får se det.

Jag tänker också att varje gång sådana här frågor diskuteras så hör man bara från de föräldrar som fått en omedelbar, direkt anknytning. Vi lever ju i en kultur där alla andra reaktioner på föräldraskap är helt otroligt stigmatiserade. Tack och lov håller det på att förändras; numera finns det ju faktiskt föräldrar som känner att de vågar uttrycka till exempel att de ibland (eller ofta) ångrar att de blev föräldrar. Det finns också lite, lite bättre stöd att få för till exempel mödrar som får postpartumdepression eller andra helt naturliga och normala psykiska efterverkningar.

Överlag har ju den här sentimentaliteten kring barn sett ganska olika ut genom historien, vad jag vet. Även bland mödrar, men definitivt bland fäder…

Jag tänker att det inte nödvändigtvis är så att det saknas slum för att man tänker att "mitt barn kanske hamnar där". Dels är folk inåthelvete dåliga på att tänka i så långsiktiga banor när det gäller risker, och dels så tänker jag att man i en sådana här värld sannolikt inte ens tänker på det som "sitt barn". Det är ju snarare någon annans barn man har i magen; det är priset man betalar för att få sitt eget barn sedan.

…Jag hoppas också att ingen som är adopterad råkar läsa den här tråden. Jag misstänker att delar av den skulle kännas som ett slag i ansiktet och en fullständig förnekelse av den egna familjeupplevelsen. Hela den här biologismen har ju en baksida, i och med att den i praktiken säger att ett adopterat barn aldrig kan älskas lika instinktivt eller mycket som ett biologiskt. Och det har jag jätte-jättesvårt att tycka är helt OK.

.113

Swashbuckler
God45;n341632 said:
Jag tänker att skolorna är gillesbaserade och beror på vem adoptivföräldrarna är och om barnet är särskilt begåvat.

Det är inte en utopi för jag ska D&D äventyr här. Men jag tänker att det är ett okej Lawful goodish ställe.

Alla föräldrar får ett annat barn oavsett hur opassande det är och vem som får vilket barn är helt slumpat. Efter att ha läst tråden tänker jag att det nog inte finns ett riktigt slumområde eftersom folk tänker att deras biologiska barn kan bo där?
Nä men lite så jag tänkte också att det blir ju ganska stor skillnad om man tror ens eget kanske hamnade i slummen.

I vilket fall tänker jag nog att det borde dels kunna vara en plothook eller något äventyr och även hända då och då att någon försöker ändå att hitta sitt eget barn. Banden borde vara rätt starka och ibland borde det gå fel även om man tänker att det är allmänt accepterat.

Rykten om hur hertiginnan själv, eller kanske självaste lagmannens fru har gett sig ut i staden för att hitta sitt egna barn. (det borde ju gå med lite resurser, typ ok bara 3 halvalver föddes samtidigt, bara en av dem har samma ögonfärg). Kanske en av spelarna blir förföljd och uppsökt av sin mor eller far osv.

Och.. Vad är straffet? Har det hänt förut? Kommer änglarna bli Arga? Ryktet säger kanske att de förstör staden med ett brinnande regn Bible style om någon bryter mot Ordningen? Det kanske inte är så dramatiskt men ingen vet och det man inte vet något om är man ju ofta rädd för så det kan ju bli ett helt stadsskick emot gruppen i jakt på dem för att få bort bevisen.

En tanke kan ju vara att en bra anledning för olika raser att skaffa barn är om någon annan ras är bättre på vissa saker så kan det ju oxå vara incitament att göra egna för chansen att få en sån liten guldklimp.

??????

God45

#PrayersForBahakan
.113;n341646 said:
Nä men lite så jag tänkte också att det blir ju ganska stor skillnad om man tror ens eget kanske hamnade i slummen.

I vilket fall tänker jag nog att det borde dels kunna vara en plothook eller något äventyr och även hända då och då att någon försöker ändå att hitta sitt eget barn. Banden borde vara rätt starka och ibland borde det gå fel även om man tänker att det är allmänt accepterat.

Rykten om hur hertiginnan själv, eller kanske självaste lagmannens fru har gett sig ut i staden för att hitta sitt egna barn. (det borde ju gå med lite resurser, typ ok bara 3 halvalver föddes samtidigt, bara en av dem har samma ögonfärg). Kanske en av spelarna blir förföljd och uppsökt av sin mor eller far osv.

Och.. Vad är straffet? Har det hänt förut? Kommer änglarna bli Arga? Ryktet säger kanske att de förstör staden med ett brinnande regn Bible style om någon bryter mot Ordningen? Det kanske inte är så dramatiskt men ingen vet och det man inte vet något om är man ju ofta rädd för så det kan ju bli ett helt stadsskick emot gruppen i jakt på dem för att få bort bevisen.

En tanke kan ju vara att en bra anledning för olika raser att skaffa barn är om någon annan ras är bättre på vissa saker så kan det ju oxå vara incitament att göra egna för chansen att få en sån liten guldklimp.

??????
Min tanke är att du inte KAN fuska med systemet. Magi gör att du inte kan tänka i banorna som låter dig hitta ditt biologiska barn.

Kampanjen kommer mest handla om att ge sig ut i vildmarken som är en ond skog som lever och försöka rädda den genom att befria Zelda inspirerade tempel...

.113

Swashbuckler
Lite inne på det Rasmus och krank är inne på så kan jag säga att jag har både biologiska barn och icke biologiska barn som bor kvar hos mig. Att det finns en social konstruktion inblandad förnekar jag inte, det märker man ofta när man berättar att de icke biologiska bor kvar trots att jag skiljt mig från modern, många gånger säger man saker som att oj det är ju snällt av dig eller fint osv eller om man pratar om det så säger merparten att de antagligen inte skulle gjort så. Så där finns ju bevis för det.

För mig har det aldrig varit en fråga, de har varit och är och kommer alltid att vara en del av min familj, precis som förut. Jag levde som deras pappa före vi skiljde oss och jag gör det nu.

Rent tekniskt sett är de inte adopterade men jag vill bara belysa det att man absolut kan älska sina barn även om de inte är biologiska, så är någon adopterad behöver de nog inte vara orolig. Det är nog mer procent adopterade barn som är genuint älskade än inte :)

Sen har jag inom både mitt yrke och liv varit i kontakt med många människor som är eller har adopterat, har adopterat bort barn, har svårt att få barn, har svårt FöR barn (även sina egna i fall där de bor med någon som ville ha barn och man gett efter) så jag har nog en hyfsat nyanserad insikt i hur åtminstone väldigt många olika åsikter kan se ut.

När det gäller det där med att vissa inte har samma starka band till sina barn så är det ju egentligen inget nytt i och med att man vet att det finns många många pappor som försvinner märkligt nog vid barnaskapande, sen blir väl mammorna lättare fast med barnen enligt gamla seder... Något som kanske börjat lättas på en del. Till det Rasmus frågar mig så menade jag enbart att det antagligen tar, för en del, mer tid än bara en kemisk kort stund och vissa skulle aldrig sluta leta.

Det var därför jag sa att man är olika, min poäng var mest att det finns alldeles för lite forskning kring det för att kunna säga säkert vissa saker. Man kan se antydningar till saker och det är bra att det diskuteras i samhället pga just stigmatisering osv men jag tror varken att wrnu eller den här tråden är rätt ställe att klura ut precis allt eftersom det är en fantasy värld och vi som människor inte ens klurat ut hur vi själva fungerar ännu. Blanda då in olika alver och dvärgar och Kentaurer(det är fortfarlite roligt).

Men det finns absolut intressanta och roliga frågor att diskutera och nöta och blöta, men man bör vara försiktig med hur man skriver att saker är och inte är då det på detta forum brukar kunna spåra ur ;)
?????

.113

Swashbuckler
God45;n341647 said:
Min tanke är att du inte KAN fuska med systemet. Magi gör att du inte kan tänka i banorna som låter dig hitta ditt biologiska barn.

Kampanjen kommer mest handla om att ge sig ut i vildmarken som är en ond skog som lever och försöka rädda den genom att befria Zelda inspirerade tempel...
Aha! Jamen då finns ju inga problem :)

Det är inte ens ok att köra en dispel magic då? :p kan inte nån liten demon bryta på reglerna lite ibland?

Nä men i det fallet så är man ju praktiskt taget hjärntvättad ändå att man har sina egna barn. De största problemen då är väl främst om vissa raser ses som bättre lämpade för bra jobb, typ halvalver är ju charmiga så det är ju nice aatt få en sån, den blir nog inflytelse rik! Score!

Eller typ att fasen vi måste bytta ut stallet igen. Alltså jag vet inte. Sover Kentaurer I stall. Måste de sova utomhus? Det här är ju det riktiga problemet. Hästar kan väl knappt gå i trappor liksom.

.113

Swashbuckler
Alltså nu ser jag bara gruppen slå sig genom djungeln för att ta sig fram till utkanten och kommer fram till det stora templet. Det stora aztek inspirerade templet. Med jättestora trappor. Och Kentauren bara fuck this I'm going home

God45

#PrayersForBahakan
.113;n341650 said:
Alltså nu ser jag bara gruppen slå sig genom djungeln för att ta sig fram till utkanten och kommer fram till det stora templet. Det stora aztek inspirerade templet. Med jättestora trappor. Och Kentauren bara fuck this I'm going home
Ahahhahahahaha

Det här är EXAKT mitt problem med kentauren!!!

För er som vill ha en någorlunda biologisk/psykologi förklaring kring varför folk utvecklar skyddsinstinkter till sina barn när de är små finns det ett ämne som heter oxiticin, vilket utvecklas under graviditeten (många menar att oxiticin är kärlekshormonet). Produktionen förstärks via ögonkontakt, vilket är anledningen till att barn när de ammas/flaskmatas hela tiden lyfter upp blicken och söker förälderns blick eftersom det förstärker bandet. Sen finns det en massa andra social kognitiva processer som är inblandade och inte minst den psykologiska processen anknytning genom vilken ett barn lär sig trygghet och emotionsreglering.

MEN man utvecklar detta genom kontakt med andra också, vilket är att man kanske inte är biologiskt kodad på samma vis att älska ett adopterat barn men utveckling av bandet skapas ändå. Sedan har nog de flesta människor som adopterar en stor längtan efter att skaffa barn vilket gör att de förmodligen redan "älskar" barnet innan det kommer vilket gör att oxitcin produktionen vilken sedan förstärks enligt principen ovan.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om änglarna magiskt bara byter barnen, varför väntar de till efter förlossningen? Gör det under graviditeten, i typ tredje trimestern, när förlossningen närmar sig.

Folk har ju kommit på att det är något skumt, för typ alla missfall som sker tidigare är av samma art som modern (eller blandning av far och mor). Den upptäckten kan säkert tolkas lite olika.

Och kentaurer är allmänt hatade, för deras mödrar dör ofta i barnsäng.

Xyas

Swashbuckler
Björn Wärmedal;n341659 said:
Om änglarna magiskt bara byter barnen, varför väntar de till efter förlossningen? Gör det under graviditeten, i typ tredje trimestern, när förlossningen närmar sig.

Folk har ju kommit på att det är något skumt, för typ alla missfall som sker tidigare är av samma art som modern (eller blandning av far och mor). Den upptäckten kan säkert tolkas lite olika.

Och kentaurer är allmänt hatade, för deras mödrar dör ofta i barnsäng.
I det här scenariot blir nog surrogatgraviditeter big business. Eller är all form av graviditet här surrogat?? Fast du måste själv vara gravid för att betala för det??? Och hemska hatbrott begås mot gravida centaurer av andra gravida personer!