Japp, mästare är bättre tycker jag. Inte bara att "knivman" och "yxman" låter som krimnotisgrejer, utan dessutom slår ju genuspolisen till på dem ocksåHakanlo said:Det heter Knivman och Yxman, men ocksa Faktning. I konsekvensens namn kanske det da borde vara Svardsman?
Egentligen ar jag dock inte heller helt fortjust i -man-namnen. Vad sags om Knivmästare, Yxmästare, Svärdsmästare?
En Förmåga kan vara något som är en Färdighet i andra rollspel. Begreppet är dock bredare än så, det innefattar också "medfödda" saker, som att vara mer skydd mot förgiftningar, eller snabbare reflexer, så man är bättre på att ducka. Saker som kallas Fördelar eller liknade i andra rollspel.Hakanlo said:(Tycker även att Faktning later lite val mycket som en fardighet, snarare an en formaga, vilket det ju faktiskt ska vara har)
Måste säga att jag riktigt gillar knivman. Det säger så mycket mer än knivkonst, eller knivmästare fokuserar förmycket på hur bra man är på färdigheten. Men "knivman" det är ju en livsstil. Så mycket koolareNecross said:Jag får knepiga associationer av förmågan "Knivman". Lite kriminalnotis så där
Tack! Var den känslan jag ville åt.. samma sak med Yxman... Folk som håller på med svärd är mer "fina i kanten", där passar Fäktning bättre (än Svärdsman)... ville få fram det lite mer råa med kniv och yxa.Bertil Gåsmor said:Måste säga att jag riktigt gillar knivman. Det säger så mycket mer än knivkonst, eller knivmästare fokuserar förmycket på hur bra man är på färdigheten. Men "knivman" det är ju en livsstil. Så mycket koolareNecross said:Jag får knepiga associationer av förmågan "Knivman". Lite kriminalnotis så där
Jo det är ju trist faktiskt. Finns det inget annat ord man skulle kunna använda då som har lite svung i sig. Kanske något gammeldax?Dante said:Det tråkiga är förstås att du exkluderar alla knivkvinnor och yxkvinnor från förmågorna genom att namnge dem på det viset.
För att sköterska och skötare har kommit att bli könsneutrala yrkesbenämningar.Arfert said:Varför skulle inte en kvinna kunna vara en knivman? Lika väl som en man kan vara sjuksköterska?
Ja det ligger bättre i linje med spelet...Dante said:Knivkämpe? Yxkämpe?
E-ändelsen indikerar visserligen maskulinum, men med en avsevärt svagare konnotation än efterledet »man«.