Nekromanti Fantasy! - beta 10

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Beta 10 finns att ladda ner HÄR.

Skillnaden från nian att en hel del stavfel och konstigheter har blivit fixxade, och att den har nya loggan. Men inga större skillnader på reglerna, så har ni nian är den inte helt nödvändig.

Sitter och skriver på introäventyret Guden i berget nu...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Jag får knepiga associationer av förmågan "Knivman". Lite kriminalnotis så där :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag gillar det, men har du en bättre idé, som inte låter torrt akademiskt och ligger bra i munnen, så är jag idel öra. Ska vara lite generiskt också, inte kännas för knutet till en viss setting.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
toppen! dela gärna med dig av erfarenheten efter spelmötet ska oxå försöka spela snart
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Det heter Knivman och Yxman, men ocksa Faktning. I konsekvensens namn kanske det da borde vara Svardsman?

Egentligen ar jag dock inte heller helt fortjust i -man-namnen. Vad sags om Knivmästare, Yxmästare, Svärdsmästare?

(Tycker även att Faktning later lite val mycket som en fardighet, snarare an en formaga, vilket det ju faktiskt ska vara har)

/Hakan (ursakta att jag inte orkar klippa-klistra a, a och o hela tiden (dator i utland))
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
eller kanske "konst" yxkonst, svärdskonst, knivkonst
eller "kunnig" typ yxkunnig mm
fast "mästare" låter helt klart bäst som fantasybegrepp :gremsmile:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,868
Hakanlo said:
Det heter Knivman och Yxman, men ocksa Faktning. I konsekvensens namn kanske det da borde vara Svardsman?

Egentligen ar jag dock inte heller helt fortjust i -man-namnen. Vad sags om Knivmästare, Yxmästare, Svärdsmästare?
Japp, mästare är bättre tycker jag. Inte bara att "knivman" och "yxman" låter som krimnotisgrejer, utan dessutom slår ju genuspolisen till på dem också :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
(Tycker även att Faktning later lite val mycket som en fardighet, snarare an en formaga, vilket det ju faktiskt ska vara har)
En Förmåga kan vara något som är en Färdighet i andra rollspel. Begreppet är dock bredare än så, det innefattar också "medfödda" saker, som att vara mer skydd mot förgiftningar, eller snabbare reflexer, så man är bättre på att ducka. Saker som kallas Fördelar eller liknade i andra rollspel.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Necross said:
Jag får knepiga associationer av förmågan "Knivman". Lite kriminalnotis så där :gremsmile:
Måste säga att jag riktigt gillar knivman. Det säger så mycket mer än knivkonst, eller knivmästare fokuserar förmycket på hur bra man är på färdigheten. Men "knivman" det är ju en livsstil. Så mycket koolare :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bertil Gåsmor said:
Necross said:
Jag får knepiga associationer av förmågan "Knivman". Lite kriminalnotis så där :gremsmile:
Måste säga att jag riktigt gillar knivman. Det säger så mycket mer än knivkonst, eller knivmästare fokuserar förmycket på hur bra man är på färdigheten. Men "knivman" det är ju en livsstil. Så mycket koolare :gremsmile:
Tack! Var den känslan jag ville åt.. samma sak med Yxman... Folk som håller på med svärd är mer "fina i kanten", där passar Fäktning bättre (än Svärdsman)... ville få fram det lite mer råa med kniv och yxa.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Det tråkiga är förstås att du exkluderar alla knivkvinnor och yxkvinnor från förmågorna genom att namnge dem på det viset.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför skulle inte en kvinna kunna vara en knivman? Lika väl som en man kan vara sjuksköterska?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Dante said:
Det tråkiga är förstås att du exkluderar alla knivkvinnor och yxkvinnor från förmågorna genom att namnge dem på det viset.
Jo det är ju trist faktiskt. Finns det inget annat ord man skulle kunna använda då som har lite svung i sig. Kanske något gammeldax?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Arfert said:
Varför skulle inte en kvinna kunna vara en knivman? Lika väl som en man kan vara sjuksköterska?
För att sköterska och skötare har kommit att bli könsneutrala yrkesbenämningar.

Men du kan inte inbilla mig att ordet »man« på något vis skulle vara könsneutralt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag kommer gå på det förslag som låter coolast...

...Knivtränad låter trist och Knivmästare är inte det jag är ute efter i känsla; låter som det är nån jävla budo-sport.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
»Kämpe«? …

Knivkämpe? Yxkämpe?

E-ändelsen indikerar visserligen maskulinum, men med en avsevärt svagare konnotation än efterledet »man«.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Re: »Kämpe«? …

– KNIV-JUNKARE. (i Finl., vard., mindre br.) person som gärna drager kniv (vid slagsmål); slagskämpe. FoU 15: 54 1902. jfr BERGROTH FinlSv. 298 (1917).

:gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: »Kämpe«? …

Dante said:
Knivkämpe? Yxkämpe?

E-ändelsen indikerar visserligen maskulinum, men med en avsevärt svagare konnotation än efterledet »man«.
Ja det ligger bättre i linje med spelet...
 
Top