Re: Fantasy! - beta 10 - kort speltest
Nu har jag testspelat Fantasy!. Det var ett enda relativt kort spelmote, med nastan helt nyborjare som spelare. Darav en ganska kort rapport.
Karaktarsskapande gick utmarkt, och mycket fort. Ca 10 min per karaktar. Inga direkta problem, forutom att namnen pa (grund)egenskapernas innebord maste forklaras for spelarna -- sarskilt Narvaro, foljt av Fysik. Val av formagor gick till sa att spelarna fick valja en arketyp (av de fem som finns i haftet). Darefter tog vi gemensamt nagra passande.
Sjalva spelet forlopte sedan utan direkta komplikationer, och det gick snabbt att komma igang med aventyranded (pengar pa krog...).
Dock tillstotte vissa problem nar forsta striden uppstod som jag garna vill namna, och hora om nagon annan har testat strid och kanske har annan syn pa. Kanske har jag missforstatt reglerna i nagot avseende?
- Turordning initiativ. Vi slog sidovis initiativ. Som det forefaller i reglerna, galler utkomsten for alla pa en sida i striden. Det gav ganska avgorande konsekvenser for den sida som vinner. Experimenterade darfor ganska snabbt med att sla motsvarande slag for varje "delstrid". Darefter med att sla for forsta stridsrunda endast, och sedan lata sidorna borja varannan stridsrunda var efter den.
- Samtidighet i attacker och forsvar. Tva stridandes attacker och forsvar ska resolveras samtidigt. Det leder till att fyra tarningspooler om ca 3-4 tarningar ska slas, plus extra slag for sexor. Resultaten ska summeras, och sedan ska de jamforas tva och tva. Detta gav, forefall det for oss, en viss overbelastning av tarningsslag i speltillfallet, sarksilt for newbies som inte ar vana med varken tarningslogistik eller jargong. En bieffekt var att det malande, haftiga beskrivningarna av alla attacker och forsvar som sker helt uteblev. Sammanfattningsvis kommer jag, nar/om jag spelar Fantasy! framover att prova ett annat turordningssystem, som inte bygger pa denna samtidighet. (Har en tanke om det).
- Flera mot en. Vi hade lite svart att hantera strider da det var flera mot en (manga-mot-manga delades in i delstrider). Detta aggreverades av de samtidighetsproblem jag upplevde enligt ovan.
- Vad gor en bra? I de strider som utspelades vann de NPC som hamnade i numerart overlage mot en RP tamligen enkelt. Min korta analys ar att eftersom alla stridande har ungefar samma KP, ungefar (exakt, i detta fall) samma formaga att asamka skada, ungefar samma rustning osv, ar det helt avgorande vem som har storst tarningspol. Ar man da tva mot en far man ett mycket klart overtag. Det kan vara helt onskvart, naturligtvis. Men jag skulle onska en nagot storre spridning av andra faktorer.
Slutsats: vissa problem med strid, men i ovrigt enkelt och trevligt system som for nyborjarna var latttillgangligt.