Nekromanti Fantasy brottsfurstar

God45

#PrayersForBahakan
Swedish Chef skrev lite om fantasy brottsfurstar och jag svarade i Antagonist tråden. Det kan läsas här: https://www.rollspel.nu/threads/69057/post-868389

Men jag tycker det är ett kul med brottsfurstar och jag tycker det är kul med fantasy! Så jag tänker att vi gör en tråd där vi pratar om vad vi vill ha från den här typen av karaktärer och så ser vi om vi inte kan skriva upp några roliga brottsfurstar! :)

RasmusL

Champion
Jag tycker att det behövs en bra plan för att göra dem levande. Kanske är det tvådimensionellt av mig, men den där ta-över-världen-planen blir liksom en del av brottsfurstens person. Är planen rimlig och smart så känner jag mig som hemma!

.113

Swashbuckler
Hamnbossen som gärna själv går med och knäcker lite ben ibland, styr över hamnarbetarna och sjökrogarna, ser till att lagom mängd varor försvinner genom tullen.

Lånehajen. Rikast av bossarna, åtminstone när det gäller fysiskt med cash. Lånar gärna ut pengar och ser till att få tillbaka dem, gärna med ränta och tjänsten du är skyldig får du betala tillbaka resten av ditt liv.

Slaktaren. Jobbar deltid på slakteri. För att hen gillar att hugga i kött med en yxa. Styr och ställer över maten i staden, vill du ha bra kött gäller det att ligga bra till.

.113

Swashbuckler
Det är de fyra jag använder mig av i en stad med 4 rivaliserande kungar av underjorden.

Cybot

Mest spelbar
Känns lite väl modernt.
Jag är mer en fan av "Ledaren för det hemliga sällskapet", Organsation som existerar någon stans mellan Religös sekt, brottsorganisation, gräsrotsrörelse och frihetskämpar. Den Gamle på berget, Hökmästaren, Drakhuvudet

Här är vad det blev i min kampanj. Tagit direkt från mina anteckningar.
Undre världen:
Amras undre värld har länge varit uppdelad i två läger där Bardicus liga styrt i övre Amra och Mor Aronas tjuvgille styrt i undre Amra. Sedan tre år har en den ”Damariska ligan” etablerat sig i Amra, dess intåg i den undre världen har rört upp en massa känslor, då de vägrar att anpassa sig efter de Gamla reglerna som styrt Amras undre värld. Som en följd av detta har gamla överenskommelser brutits och alla de tre stora brottsfurstarna ligger nu i ett slags lågintensivt krig med varandra.

Bardicus Gäng
Bardicus liga ger beskydd åt affärsverksamheter och kontrollerar smugglingen längs floden, han äger ett glädjehus i stadens finare delar och hans spelhus drar diverse av stadens elit. Bardicus vill komma upp sig, men Damariska ligans verksamheter stör honom.
Resurser: Bardicus kontrollerar den rikare delen av Amra, han har goda kontakter med myndigheterna och många inflytelserika personer står i skuld till honom.
Gäng:De gäng som lyder direkt under Bardicus sysslar i första hand med utpressning, pengautlåning, insamling, bedrägerier av skulder men även en del som sysslar med inbrott betalar skatt till Bardicus.

Damariska ligan
Efter att ha blivit fördrivna av Thamas har dessa Vargriddare slagit sig in på brottsbanan för att finansiera en framtida revolution .Lever på smuggelgods från Damarien, detta förs i huvudsak in via fedaker som färdas längs med skymmningsvägen men även båtvägen från Mirron via Eranen. Fedakerna är inte alltid medvetna om vad de smugglar, ligan använder dem ofta som ovilliga medhjälpare. Även om Bardicus kontrollerar den rika delen av staden styr Damariska ligan stora delar av de fattigare kvarteren.
Resurser: Damariska ligans kärna består av fem Vargriddare, dessa krigare är överlägsna alla andra stridsmän i undre världen.De kontrollerar också ett par hälare och en och annan legal köpman gör affärer med dem, samt goda kontakter med Jukons pirater.
Gäng: De gäng som kontrolleras av ligan är inriktade smuggling men även lönnmördargillet står dem nära.2 rövarligor som terroriserar det Lacrimska höglandet står under Ligans befäl där det ena tränas av Riddar Robhar av Helm i taktik. Även piratkaptenen Gaius och hans skepp ”Sjöhästen” är under ligans kontroll.

Mor Aronas Tjuvgille
Både Bardicus och Damariska har försökt få tag på tjuvgillet och styra det, men gillet vägrar att ge sig, stora delar av fattigkvarteren kontrolleras av gillet, Eftersom Khar och Rövarna betalar skatt till gillet går dessa säkra i fattigkvarteren. Tjuvgillet styrs av MorArona sommed hjälp av sina två söner (Tubruk och Largus) styr hon gillet med järnhand.
Resurser: Tjuvgillet har goda kontakter med Amra´s korrupta stadsvakt, man har även ett avtal med Åklare Zenira där man säljer ut hälare och tjuvar som inte följer gillets regler. Detta tillsammans med Tubruk och Largus hårdföra gäng kontrollerar stora delar av Amras undre värld.
Gäng: De flesta gäng i undre Amra betalar någon slags skatt till mor Arona. Här finns allt fri rena tjuvligor till tiggare och Khar och hans rövarband.

Khan

Kondottiär
Jag är väldigt förtjust i de som är inne i världen utan att riktigt ha en anledning, utan det är bara så deras liv ser ut och accepterat det. De kanske har en förälder som drog in dem, en chans för karriär där de inte får någon annanstans, eller bara hamnade där av en slump. Det är inga stora drag om att bli störst, eller bygga imperium, eller någon annan hemsk plan utan bara... Så här är det, ett 9-5 jobb som alla andra.

Ram

Skev
Jag har en förkärlek för den manipulativa bossen. Ett mycket litet men extremt hårt och välorganiserat gäng vars ledare är ute efter att försvara andra grupperingar genom att skapa stridigheter mellan dem eller inom dem. Om man tittar noga ser man hantlangarna i skuggorna och zoomar man ut så ser man mönster av händelser som stör och skavet i omgivningen. Det bästa sättet att finna bossen är att se vem som drar nytta av att det som sker sker.

Sedan älskar jag också den ofrivillige bossen. Den där personen som tvingas in i ledarskap därför att ingen annan kan göra jobbet och som över tid har gått från att vara en förhållandevis godhjärtad person till att via behovet att göra mer och mer hemska handlingar för att hålla den ordning som måste hållas härdats till att vara kall och skoningslös.