Nekromanti [Fantasy!] Det Nya Landet

Arfert

Facit
grottis said:
Arfert said:
Jag gillar att folk gör sina egna kampanjer.. Det är ju meningen med Fantasy!... FD är mer en startpunkt om man behöver inspiration.
En bra startpunkt är det verkligen! Om jag hade kört helt från scratch hade det blivit jädrigt ofokuserat och med alldeles för mycket konstig skit på gång samtidigt :gremlaugh: Fjärran Dalar är lagom mysigt. Just nu är spelarna i Laas-Gala, Mörkret vid stigens slut, spelrapport på detta kommer i sinom tid.
(Det mesta weirdness spar jag för tillfället till ett enkvälls LotFP dungeon-crawl :gremcool: )

Mandrake said:
Nej, jag gillar att börja från scratch så jag skapar en egen värld. Håller på att skriva första äventyret till min kampanj nu.
Gött! Skriv en spelrapport om du hinner, alltid kul :gremlaugh:
Inte ens jag vet var Laas-Gala ligger i förhållande till Morcar. Det är olika lite överallt. :gremwink:

Mandrake

Veteran
grottis said:
Arfert said:
Jag gillar att folk gör sina egna kampanjer.. Det är ju meningen med Fantasy!... FD är mer en startpunkt om man behöver inspiration.
En bra startpunkt är det verkligen! Om jag hade kört helt från scratch hade det blivit jädrigt ofokuserat och med alldeles för mycket konstig skit på gång samtidigt :gremlaugh: Fjärran Dalar är lagom mysigt. Just nu är spelarna i Laas-Gala, Mörkret vid stigens slut, spelrapport på detta kommer i sinom tid.
(Det mesta weirdness spar jag för tillfället till ett enkvälls LotFP dungeon-crawl :gremcool: )

Mandrake said:
Nej, jag gillar att börja från scratch så jag skapar en egen värld. Håller på att skriva första äventyret till min kampanj nu.
Gött! Skriv en spelrapport om du hinner, alltid kul :gremlaugh:
Jag hade nog tänkt att försöka mig på det. Har dock aldrig skrivit någon spelrapport tidigare. Har du några tips? Ska man skriva ner alla händelser när de sker (verkar jobbigt) eller ska man vänta tills efter spelomgången och skriva så utförligt man kan av det man kommer ihåg (verkar också en aning jobbigt)?

grottis

Veteran
OMGÅNG 11 (SPELADES 2012-07-18)
Medverkande spelare: Servius Sempronius Nasica, Jakopf, Ingvald, Dolf Benkross

Dolf och Servius skyndade fram till skelettruppen och började hugga hejvilt! Eftersom de tidigare utsatt sig för diverse exploderande dörrar och dylikt var det med klena hugg och linkande ben som striden fortflöt. Stadsvakten som stred vid deras sida föll direkt vid stridskontakt. Dolf och Servius blev nedstuckna strax därefter och krigarna föll döda ner i kullerstenarna på torget.

Jakopf och Ingvald hade hunnit halvvägs när deras kamrater föll och sprang plötsligt åt andra hållet när detta hände. De bevittnade kaoset som bröt ut i skydd av skuggorna bakom husen. Skelettruppen begav sig till de båda värdshusen i tur och ordning, slaktade och högg isär allt som kom i deras väg. Någonstans i tumultet började ett av husen brinna och gatorna fylldes snabbt med skrikande människor släpandes på ägodelar, barn och avhuggna rester av andra familjemedlemmar som skeletten huggit isär. Ingvald skyndade plötsligt ner till värdshuset Bakbåts-Fingolf för att se om värden Birger fortfarande var vid livet. Synen av högen med kroppar innanför fick honom att helt tappa fattningen och rusa i motsatt riktning mot torgets östra ände. Jakopf hängde snabbt på och de passerade i tumultet kyrkogården där de döda tidigare hade vaknat. Ytterligare två, obeväpnade skelett fortfarande med kött kvar på kroppen stapplade ur kyrkogårdens portar och jagade Jakopf och Ingvald ut ur staden. Efter ett par kilometer och skeletten utom synhåll lugnade Ingvald ned sig och de vilade ut i skogen brevid vägen.

När morgonen anlänt gav de sig tillbaka till Grynsäter för att se vad som fanns kvar. Röklukten hängde tungt i luften när de anlände till torget. Någon hade staplat kroppar och satt dem i brand, medans sex män gick in och ut ur de förkolnade resterna av husen och samlade saker i säckar. När de gick närmare blev de snabbt omringade av männen, som ju var riktiga rövare och ropade på sin ledare. Golban Enöga, som rövarkungen hette, gjorde det tydligt för Jakopf och Ingvald att det inte fanns något för dem att hämta här. Han förklarade även att han, godhjärtad som han var, skulle låta dem gå denna gången. Innan han lät dem gå tog han nästan alla Jakopfs mynt, smekte hans lena pojkansikte och erbjöd honom att bli hans personliga “pojke”. Jakopf tackade artigt nej innan han och Ingvald drog sig undan och ut ur byn. De hade inte sett kropparna efter Dolf och Servius, ej heller Dolfs säck fylld med skatter som Ingvald suktade efter.

Efter en planlös vandring norrut mot Morcar övernattade de båda hos en “gästvänlig” bonde i en by nära en stor skog. Bonden berättade att det fanns pengar att tjäna i grannbyn, Ufris, där en man tydligen hade försvunnit spårlöst. Intressant, tänkte de luspanka äventyrarna.

grottis

Veteran
Mandrake said:
Jag hade nog tänkt att försöka mig på det. Har dock aldrig skrivit någon spelrapport tidigare. Har du några tips? Ska man skriva ner alla händelser när de sker (verkar jobbigt) eller ska man vänta tills efter spelomgången och skriva så utförligt man kan av det man kommer ihåg (verkar också en aning jobbigt)?
Egentligen inte då detta är min första. Jag skriver alldeles för mycket, men när jag försöker korta ner så skriver jag mer. Och dessa feta textväggar är alldeles för feta i nuläget, så skriv kort och intressant, det tror jag är bäst :gremlaugh: Tänk inte på det under tiden ni spelar, det blir nog rätt mycket jobb. Kanske ta lite kort, som i dungeoncrawl-rapporterna?

grottis

Veteran
OMGÅNG 12 (SPELADES 2012-08-09)
Medverkande spelare: Ralf, Ingvald, Jal.

Ingvald och Jakopf fann sin väg till Ufris, som inte låg speciellt långt bort från bondens hus. De hann knappt komma fram till den medelstora byn innan mörkret lade sig och regnet började ösa ner, vilket tvingade dem att ta in på det förträffliga värdshused Trollhufudet. Den smällfläskige värden Isterbuk välkomnade dem och bjöd vattnig soppa och alltför svag öl, som serverades på det enda upplysta bordet. Vid bordet satt även Jal, en präst av Raals kyrka från söder om bergen, och hans bepansrade brorson Ralf. De fyra äventyrarna (ja, ett party bildas sjukt snabbt!) var mitt inne i en diskussion om härkomst då en ung kvinna stormar in och bönar värdshusvärden om hjälp att hitta sin försvunna make, inte för första gången den dagen verkar det som. Värden, som är en svettig typ, kom på den briljanta idén att lägga över problemet till de fyra resande vid bordet. Eftersom Atria inte har mycket belöning att komma med och med tanke på vad senaste äventyren haft för utgång så valde Ingvald helt enkelt att lämna gruppen och bege sig ut efter en mer fridfulld plats i världen, även fast Atria grät och bad om hjälp. De båda religiösa männen, Jal och Ralf, proklamerade stolt att de skulle hjälpa den nödställda kvinnan att hitta sin make, utan belöning i form av pälsmössor, och Jakopf följde samma spår då hans unga sinne var imponerat av deras ovillkorliga hjälpsamhet (eller mest för att spelaren i fråga inte var med :D).

/* Första gången jag blivit as-förbannad för att en spelare inte ville acceptera en “quest”. Inte så konstigt att han inte gjorde det då det inte fanns någon anledning för hans karaktär. Note to self (och tips till andra): bli inte arg på spelare för att de spelar sin karaktär, det är ganska så jävla förbjudet. */

grottis

Veteran
Haha :gremlaugh: Först tre spelsessioner senare är samma spelare med igen, kanske inte på grund av att SL blev arg utan mer tidsbrist... Nu spelar han Kalle Puling, en tjock bard

grottis

Veteran
OMGÅNG 13 (SPELADES 2012-08-27)
Medverkande spelare: Ralf, Jal, Jakopf

Efterföljande dag startade tidigt utanför värdshuset. Isterbuk försåg äventyrarna med en hel del mat och önskade dem lycka till innan de försvann in i skogen Laas-Galas mörker. De hade fått en enkel beskrivning vart den försvunna jägarmästaren Tibalds jaktstuga fanns, rakt norrut och sedan åt väster vid det förstenade trollet. Skogsbrynet bestod av mindre lövträd men blev snårigare längre norrut för att sedan övergå till granskogsklädda kullar. Efter ungefär en halvmil på den gamla stigen anlände gruppen till en korsning som de ej hört talas om. I gläntan fanns stigar åt norr, väster och öster. Åt väster fanns en hög med stora staplade stenar, åt öster en liten docka av pinnar och kottar som satt på ett träd. I en stor gran vid gläntan satt massor av svarta korpar och stirrade på dem med små svarta ögon. Lagom äventyrslystna begav de sig österut för att leta efter stentrollet.

Stigen svängde efter några kilometer av mot norr, och de följde denna stigen tills solen gått ner. Innan de slog läger för natten hörde de sång från skogen norr om dem och de försökte desperat gömma sig på platsen. Ur mörkret kom en grupp alvkrigare med skinande rustningar och krokiga svärd dragna, en av dem hade en lång stav med en stor lykta i änden. Efter att de blev omringade av alvkrigarna som skrikit åt dem att lägga ner vapnen steg alvdrottningen fram mellan alvkrigarna. Siralinde bad om ursäkt för krigarnas beteende, man kunde ju inte vara för försiktig i dessa trakter. Efteråt slappnade alla av lite mer och en måltid utspisades på platsen och Siralinde berättade drömskt och vemodigt om sin färd söderut och om hennes döende folk. Alvgruppen fortsatte sent på natten resan söderut genom skogen och lämnade gruppen med en stor portion alvbröd och Siralindes lyckoönskningar.

Dagen efter satt korparna och stirrade på dem från ett närliggande träd. Gruppen fortsatte sin vandring längs stigen och kom efter någon mil fram till en stor glänta. Mitt i gläntan fanns ett stort stenröse med en håla under, och framför stenröset fanns pinnar nedstuckna i marken med dödskallar på och diverse benrester spridda kring. Efter en lång diskussion om de verkligen skulle gå ner så tog Ralf en fackla och marscherade in i mörkret. Han kom ganska snart ut, springandes. Ur hålet kunde de se ett par röda ögon, en väsande röst sade: “Liten sssmasskig, ssstor sssmasskig, äta någon det ssska jag!”. Jakopf, som varelsen riktade sina ögon mot, svarade med att de inte hade någon lust att bli uppätna. “Juveler, ssskatter, det ska ni ge mig! Jag är hungrig och ssskulle gärna sssmasska på den lille sssöte! Men om ni ger mig något SSSKINANDE ssså kanssske jag inte äter opp er!”. Efter en lång diskussion om vad de skulle göra så hade lindormen nere i hålan blivit alldeles för hungrig och otålig. “Äta er, och ta era ssskatter, det ssska jag! Tre sssmasskiga i en sssmäll!”. Lindormen ringlade sig ut genom öppningen och en hektisk strid utbröt. Hälften av tiden försökte spelarna springa ut i skogen igen när de systematisk blev söndertuggade av den stora ormen, men lite taktiskt tänkande och gruppering blev deras räddning. Innan Ralf högg isär huvudet på lindormen så spottade ormen grönt slem över hela hans sköld. Skölden försvann nästan helt men Ralf han få den av sig. Efter att ha utforskad lindormens håla och hittat ormens skatthög kunde gruppen glatt dela på en mycket stor mängd silver, guld, rubiner, smaragder, topazer och ett juvelinfattat prydnadssvärd. Stenrika!

Med fickorna fyllda av guld tog sig gruppen tillbaka till den första korsningen med vägar åt norr, söder, väster och öster. Eftersom korparna fortfarande satt i den stora granen vid gläntan så gick de en stund in på natten norrut innan de slog läger. Dagen efter fortsatte de på stigen norrut som tog dem genom allt kulligare terräng djupare in i skogen. I en exceptionellt brant backe hörde de ett bullrande från toppen av kullen och en jättelik stor sten kom rullande mot dem! Alla utom Ralf lyckades slänga sig ur vägen, men han överlevde. Dock med svåra krosskador. Vad eller vem det var som satte stenbumlingen i rullning fick de aldrig redan på. Efter att ha vandrat större delen av dagen kom de fram till korsningen med det stora förstenade trollet som Atria talat om. Istället för att gå västerut fortsatte de stigen norrut och kom fram till en jättelik spricka i marken. Denna undersöktes noggrannt, men de klättrade inte ned till sprickans botten för det var väldigt brant. Tillbaka vid korsningen vandrade de västerut och fram mot kvällen anlände de till jaktstugan. Utanför stugan stod en utsvulten jakthund och morrade åt dem. Den hade blivit fastknuten med ett rep under lång tid och såg nästan galen ut av hunger. Efter att Jakopf slängt åt den lite färst kött han jagat tidigare blev hunden genast deras bästa vän. Stugan undersöktes noggrannt men inga spår fanns av varken Tibald eller hans son Maldur. Där fanns dock lite torkat kött som tacksamt packades ner.Efter att de släppt lös jakthunden började den spåra direkt och de följde den genom skogen västerut.

En språngmarsch senare anlände de till en lägerplats i skogen som tumultartat vänts uppochned då en stor ork och en pojke brottades brevid eldstaden. Pojken klubbades ganska snabbt ner av orken när denne fick tag i en påk. Jakopf avlossade en snabb pil in i tumultet och dräpte orken medans jakthunden sprang omkring och skällde över uppståndelsen. Eftersom pojken var avsvimmad bar de med honom tillbaka till jaktstugan och började laga till ett rejält kvällsmål.

grottis

Veteran
OMGÅNG 14 (SPELADES 2012-09-27)
Medverkande spelare: Ralf, Jal, Jakopf

Dagen därpå vaknade de mätta på torkat kött och glada att ha hittat pojken. Senare kvicknade pojken till och berättade att det faktiskt var han som var Maldur. Att hunden hette Raske och inte Butch blev en smärre besvikelse för gruppen. Efter långa förhör lyckades de inte få mer ur Maldur än de kunde räkna ut med fingrarna, så de begav sig tillbaka mot byn genom skogen.

En dag senare så var de nästan framme vid byn, men eftersom det fanns en outforskad stig åt öster bestämde sig gruppen för att undersöka den först. När de vandrat ett par kilometer in på stigen hörde de ett brummande vrål längre inifrån. Lyckligtvis fick de syn på en träkoja högt upp bland granarna som de tjoade och stojade på tills en skäggig gubbe kikade ut och slängde ner en repstege. Gubben hade bott i skogen en längre tid och var inte alltför förtjust i främlingar då han var eremit (ungefär som ingenjören i Skrotnisse). Han var dock vänlig nog att förse dem med en läkande dryck och en brygd som skulle hjälpa Maldur mot hans minnesförlust.

De begav sig strax efter tillbaka till byn. Under tiden återfick Maldur delvis sitt minne och berättade att det var någon form av skogskvinna som tagit hans far och bussat orkerna på honom och hunden. Vart de hade tagit vägen var oklart.

Tillbaka i byna hyllades de som hjältar på torget, men inte långt från det att festligheterna på tavernan börjat kom Tibald inmarscherandes i byn. Förutom att han såg konstig och tomögd ut så proklamerade han på byns torg att Tusensköna nu var härskare över denna delen av världen och att ett antal ungdomar skulle väljas ut för att gå i lära hos henne. Om inte byn följde order skulle de alla förintas.

Efter att Tibald begett sig tillbaka i skogen hölls ett hetsigt rådslag i byn. Några var för att man skulle offra ett par ungdomar för alla andras bästa medans några ville kämpa och slå tillbaka. Lite diskussioner och hetisga tag bland gruppen senare så bestämdes det att de tappra äventyrarna som räddat Maldur även skulle försöka dräpa Tusensköna mot skälig ersättning. Giriga som de var så gick givetvis gruppen med på detta.

Därefter påbörjades den stora jakten och spårandet efter Tibalds fotspår in bland den tunga vegetationen. Efter några dagars spårande anlände gruppen till en mycket gammal borgruin som låg nordväst om de stigar som tidigare besökts.