Nekromanti Fantasy expl. req.

Xantelasma

Veteran
Joined
12 Jun 2001
Messages
5
Ärligt... (Som svar på tidigare inlägg)... visst var det lika roligt med Mutant orginal, kanske till och med med dimön, som med nya flashiga D&D v3. Åtminstone då i mitten på 80 talet. Min teori är ett kosmiskt sinande fantasiflöde. Regelverket sväller som substitut för egen kretivitet. Allt som behövdes 1985 var en 60 sidor regler och en enorm upptäckarlusta. Det var inga problem som spelledare att få spelet att flyta utan snarare att tämja dessa monster till spelare att förlja nån slags vettig linje... Idag måste man trögt putta fram dem till vart litet beslut... Bordet fylls med hexagonalblad och större delen av kvällen går ut på att reda ut vem som stod var, när och varför...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bordet fylls med hexagonalblad och större delen av kvällen går ut på att reda ut vem som stod var, när och varför...

För mycket regler... en vanlig sjukdom hos spel av idag... Det, och "för detaljerad värld".

/images/icons/smile.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Instämmer. Mindre regler, eller åtminstone regler som tillåter fri tolkning i många situation. Skapar mer flyt i spelet då man spelar. Då man ständigt måste referera till tabeller och "vilken sida stod det på nu igen?", så kan lätt en del av känslan försvinna och intresset sina.
Dock tycker jag att DnD 3ed är smidigare jämfört än sin föregångare AD&D, men det finns bättre regelverk på marknaden.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Olika traditioner

En sak som kan vara intressant att tänka på är att AD&D alltid varit ett monster regelmässigt, och att den amerikanska rollspelstraditionen tydligt präglats av detta. Till exempel kan man titta på amerikanska äventyr, som ofta är ganska linjära och dungeon-baserade. Reglerna är lika viktiga som storyn.

Som ett av de få länderna i världen har Sverige utvecklat en egen rollspelstradition, som är byggd på Drakar och Demoner (det svarta häftet) och Expert. Ganska få regler, där man lämnar mycket åt spelarna och spelledaren. Fri tolkning av regler och flyt i storyn är viktigare än reglerna.

Detta har gett att vi i Sverige ser på regler och regelböcker på ett helt annat sätt än amerikanerna.

Sen kan man ägna en tanke åt de verkliga regelmonstrena; Phoenix Command och RoleMaster, 80-talsspel med mängder på mängder av regler och regelböcker.

90-talet gav oss alla fall Vägen, och 00-talet har gett oss Tellus. Så nog finns de små spelen kvar.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Olika traditioner

<em>Detta har gett att vi i Sverige ser på regler och regelböcker på ett helt annat sätt än amerikanerna.</em>

En tendens jag märkt av på utländska D&D3-forum är att spelare förutsätts vara regelvrängare och missbruka varje litet kryphål i reglerna. T.ex. ansågs det på många håll att Ranger-klassen var alldeles för bra och att alla spelare självklart skulle komma att utnyttja detta för att bygga superrollfigurer. Dessutom brukar det tjatas om de olika rasernas egenskapsmodifikationer - är +2 i STR verkligen värt -2 i INT och -2 i CHA? (STR anses av många vara "den viktigaste grundegenskapen).

Sånt brukar vi som tur är vara befriade från här /images/icons/wink.gif

-R
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,772
Location
Stockholm
Gå till en seriebutik...

...och skaffa Knights of the Dinner Table, om ni vill ha en nidbild av amerikanska spelare.

;-)

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Gå till en seriebutik...

KoDT brukade (brukar?) väl gå som följetong i Dragon? Har läst en del av den hursomhelst /images/icons/wink.gif

-R
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det stämmer inte riktigt vad du har skrivit. Vi kan till exempel ta EDENs regelsystem där man kan välja med att slå tärningar, dra kort eller köra helt freeform utan regler. Alla möjligheter beskrivs i boken även om det stämmer här att om man väljer tärningar så får man slå ganska mycket men vill man inte slå så behöver man inte det.
Sedan har vi Fading Suns som har kanske sex sju sidor regler som sedan tillämpas på olika sätt men det tråglar sig inget alls.
Vad du dock menade var att D&D 3e var för krångligt så att det var bättre förr men jag tycker att även D&D 3e flyter ganska bra om man inte följer boken till punkt och pricka. Visst finns det kanske regler för hur många gånger man skall slå slag för att simma över en kanal men varför bry sig. Ibland behövs det inte. Är reglerna jobbiga så river man bara ut den sidan och använder den som toapapper.Rollspelspapper suger även upp cola väldigt bra.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top