Nekromanti [Fantasy!] Förmågor vs färdigheter

Zimith_UBBT

Warrior
När jag har funderat kring husförmågor har jag sett ett problem med att ha 10 nivåer i dem. Jag vill snarare ha dem som 1-shot förmågor. Är det en bra idé eller komplicerar man systemet om man för in en ny "sort" förmågor på det viset.

Jag kan nämligen tänka mig två vägar att gå här. Ta exemplet läskunnighet. Jag satte den per default till zero det enda Fantasy!-scenario jag kört hittills och i framtiden kan man tänka sig att antingen husreglar vi fram en ny förmåga typ Läsare, Litterat etc. eller så kör jag att de som vill rollspelar sin eventuella läsinlärning till SL anser att nu behärskar hon det. Sedan skriver hon bara på formuläret att hon kan läsa ett visst språk.

Problemet som kan uppstå är väl att om man tänker att förmågor också ska täcka det som i vissa spel kallas skills kan det lätt bli inflation i dem, och då känns de plötsligt oproportioneligt dyra. Kan man gruppera dem på något sätt, så en Fantasy!-förmåga snarare är en grupp skills (ex, förmågan akademiker ger färdighet i läsa, litteraturkännedom, matematik, folklära m.fl.)

Arfert

Facit
Förmågor är inte färdigheter, utan är bredare, saker som med definerar karaktären. En yxkämpe har t.ex. ägnat åratal av träning åt sitt specialvapen, yxan är en förlängning av armen. Se Förmågor som byggstenar att bygga sina egna "klasser" med skulle man kunna säga. Det är därför man börjar med få Förmågor.

Förmågan Akademiker skulle naturligtvis vara rätt bred.

hakanlo

Hero
Jag förstår verkligen frågan. Men en av de riktigt bra grejerna med Fantasy! är att man har koola förmågor och slipper tråkiga färdigheter. Samtidigt är det flera gränsfall i reglerna, och alla vissa Förmågor är ganska lika vanliga färdigheter.

Just exemplet läsa tycker jag är bra exempel något man gärna löser utan att en färdighet behövs. Man kollar på karaktären, och frågar sig: Är det här en snubbe som kan läsa? Har han/hon Intelligens 4, så troligen. Förmågan Magi, absolut. Intelligens 2 och fokuserat på Yxkämpe och liknande, nej. Det här sättet att tänka tycker jag funkar super med en massa saker (simma, tillreda en maträtt, rida). Måste man slå tärning, tar man sen en lämplig Egenskap.

Sedan tycker jag också att förmågan Akademiker (jag kallar den "Lärd") är ett bra tillägg. Och har man den kan man säkert läsa.

solvebring

Superhero
Jag funderar på om sådana detaljer verkligen behövs i ett spel som Fantasy?

Personligen anser jag att sådant löses enkelt med egenskapen Intelligens och det man bestämmer sig för/hittar på.

solvebring

Superhero
Zimith said:
Är man vad vid att mycket styrs av regler så är det ganska svårt bare hittepå, har jag märkt :gremlaugh:
Fast jag ser det som en del av grejen med att spela Fantasy! att just göra det - släppa regler och systemdetaljer och slappna av. Annars känns det ju lite onödigt att anamma ett Fantasy! med sin OSG-anda om man ändå ska skita i OSG-andan?

Tror Eksem brukar säga: "Rulings, not Rules" eller något i den stilen. Det tycker jag är en grymt vettig filosofi för att ta sådana här spel på rätt sätt. Nu har jag bara spelat Fantasy! en gång (spelmötet ställdes tyvärr in förra veckan) men jag tyckte det var skitskönt att få slappna av av liksom bara go wuth the flow och jobba med spelarna och spelupplevelsen än regeltänk.

Jag märkte att spelarna också kunde anamma saker på ett annat sätt. Hade någon en fråga om något som det inte fanns regler för så diskuterade vi kort, och körde på det som vi tyckte lät/kändes bra. Vi bestämde till exempel att läs/skrivkunnighet är mycket utbredd och att jag skulle säga till om det var något speciellt någon gång som de inte kunde läsa.

Kort sagt, jag tror du vinner på att försöka anamma Fantasys OSG-anda instället för att tvinga bort dem och göra den till allt annat du spelar. Det förlorar du nog liksom själva Fantasy! på, tror jag.