Nekromanti Fantasy! - Första intryck

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har nu den fullständiga F!-boken hemma och har ägnat större delen av förmiddagen åt att läsa boken och planera ett hexcrawl på Sjörövarön-spelplanen.

Hur som helst, spelet är väldigt bra, kanske det bästa svenska rollspel jag läst. Texten flyter på mycket väl och tonen är väldigt uppmuntrande. Ivrigt påminns vi om att de som spelar är de som avgör hur spelet skall fungera, och många goda små råd för hur man faktiskt förhåller sig till regelsystem på det viset finns i texten (till skillnad från många spel som bara torrt påpekar att spelet är ditt eget, men inte faktiskt visar det).

Alla de regellösningar som faktiskt finns känns som kompromisser på bästa möjliga vis. Ofta känns kompromisslösningar blodfattiga i min mening, men här är det verkligen tvärt om. Snarast känns det som att äta kakan och ha den kvar. Det bästa exemplet på detta tycker jag är sättet att hantera skador, som lyckas kombinera abstrakta HP, skadenivåer med mekanisk effekt och realism utan att för den sakens skull bli det minsta krångligt.

Jag är själv normalt inte så förtjust i tärningspölar, men här används de faktiskt på ett sätt som gör spelet väldigt kvickt och lätt men ändå erbjuder visst taktiskt djup för den som gillar att planera för optimal utgång. Också det ett bra exempel på en "äta kakan och ha den kvar"-lösning. Det ser ut att fungera tillräckligt väl även för mig. Däremot skulle jag nog husregla bort de "öppna" tärningsslagen som jag inte tycker ger något (men som jag tror är populärt hos många spelare).

En annan feature jag gillar är att alla tal är väldigt låga. Mycket få värden i spelet kommer över 10, den addition och subraktion som finns är med mycket små tal, och för det mesta används jämförelser.

Själva boken i sig är utmärkt. I formatet av ett tjockt seriehäfte med mjuka pärmar och svartvit inlaga med trevligt papper. Formen är utmärkt i två spalter och det är lätt att läsa och att hitta när man bläddrar. Typografin är väldigt tilltalande, tydlig och elegant. Illustrationerna är utmärkta och passande, särskilt Dennis Gustafssons bilder är helt perfekta men även Arferts och Mikaelas bilder är toppen. Per Folmers omslagsbild är suverän. På det hela taget är omslaget mycket tilltalande.

På det hela taget ett utmärkt spel. Kommer med kommentarer om den medföljande kampanjvärlden och kanske även äventyret senare (vill inte läsa ännu utifall att någon vill spelleda äventyret).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
Jag har inte hunnit läsa så mycket, men det mina intryck stämmer mycket väl överrens med Eksems. F! är det första rollspel jag börjat läsa och direkt kännt att jag vill läsa vidare. Alltså, det finns andra spel som är bra, men det är inte samma sak som att de är roliga att läsa. F! ville jag inte lägga ifrån mig, trots att jag satt på krogen och läste det. Känslan jag får när jag läser boken är att jag vill spela - nu!

Spelet är jättesnyggt, precis lagom tjockt och välskrivet. Det här kan med stor sannolikhet vara det bästa svenska rollspel som skrivits.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har läst Fantasy! nu och anser det vara ett bra spel. Tärningspölarna är små men ändå stora nog, reglerna är lättbegripliga, Kraftorden får mig att tänka på Cult Lore i Artesia och Battle Magic (eller vad nu småtrollformlerna hette) i Runequest, enkla och snabba regler, grisorcher med balla sköldar (Valvformade! Awesome!), Klippgubbar, en setting, en av de bästa reglerna från Over the Edge, ett grottkräl i tre nivåer... Jag gillar det!


Storuggla, klibbgubbemjukisar
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Jag kan säga att jag är väldigt nöjd. Fantasy! är väldigt mycket vad jag önskar att DnD5 ska bli. Enkelt och smidigt. Snygga illustrationer är det också.

Ett riktigt bra spel.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Vitulv said:
Känslan jag får när jag läser boken är att jag vill spela - nu!
...
Spelet är jättesnyggt, precis lagom tjockt och välskrivet.
Precis detta är min åsikt också! Ett praktexempel på vad format och form kan göra för ett spel. Det är skön känsla och stämning i spelet.

Vad gäller regler tycker jag det är kul med tärningspölar (inte så vanligt för svenska spel) och det är lätt att sätta igång att husregla. Hade dock önskat lite mer utarbetat magisystem, även om jag gillar den ansats som tas.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ett utbyggt magisystem kanske kommer i framtiden. Men magi är nåt för skurkar i S&S. :gremwink:. Fast jag vet att många vill spela magiker, så en magibok är planerad. Kan inte komma med en tidsplan bara. Vi har många olika idéer. En monsterbok verkar många vilja ha.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,010
Location
Off grid
Även jag har nu hunnit bläddra igenom Fantasy!
Jag måste hålla med de andra som skrivit i tråden, det är ett mycket bra spel. Texten är otroligt bra och helhetsintrycket är väldigt tilltalande. Illustrationerna är överlag väldigt bra och passande. (Även Tomas egna som jag annars kan ha ite svårt för). Reglerna är som sagt enkla och pedagogiskt beskrivna samtidigt som de ger ett förvånansvärt djup.

Min enda egentliga invändning är att det inte känns old-school för mig. Jag känner inga ODD/DoD-82 vibbar alls trots tipsen om hur det är tänkt att spelas. Det är helt enkelt för välproducerat. Tror jag hade förväntat mig ett enklare spel med mer primitiv layout och handgjorda kartor t.ex.

Men på det stora hela anser jag dock att hobbyn behöver det här spelet bättre än ett spel som återskapar de halvfärdiga entusiast-spelen från slutet på 70-talet. Jag har ju min blåa DoD box när jag känner att det rycker i nostalgi-tarmen.

Bra jobbat! :t6b-2: :t6b-5:
//EvilSpook
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vacker tråd det här. Den tvingade mig att beställa ett ex på stubben. Nog för att jag har PDF:en med det är lååångt ifrån samma sak, plus att jag sällan får de rollspel jag har som PDF lästa. Ska det läsas ska det vara fysiska prylar - det är helt i min smak det. Ska bli mysigt att få bläddra i Fantasy!. =)

Tack för en schysst första tråd om spelet sedan det släppts. Den lovar bra spel, minst sagt (även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man skickar ett PM till mig. Pdf är en lyx som jag endast erbjuder mina medforumiter. Fast du bör köpa en bok också! :gremsmile:. Så blir jag glad.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
(även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).
Förklara, jag förstår inte?
Ironi?
Om inte så: Jag menade bara att många i tråden som gillar spelet gillar just den här typen av spel som Fantasy! tänkt sig vara. Fast jag sade det med glimten i ögat eftersom jag inte anser att det spelar någon roll eller för den delen gör mig något. Det var bara en iakttagelse varpå jag drog till med en skämtsam "pik".
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
solvebring said:
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
(även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).
Förklara, jag förstår inte?
Ironi?
Om inte så: Jag menade bara att många i tråden som gillar spelet gillar just den här typen av spel som Fantasy! tänkt sig vara. Fast jag sade det med glimten i ögat eftersom jag inte anser att det spelar någon roll eller för den delen gör mig något. Det var bara en iakttagelse varpå jag drog till med en skämtsam "pik".
Det vore ju oerhört märkligt om folk som inte gillade "spel som Fantasy!" gillade Fantasy!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
solvebring said:
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
(även om jag ser en del partiska herrar här *glimt i ögat*).
Förklara, jag förstår inte?
Ironi?
Om inte så: Jag menade bara att många i tråden som gillar spelet gillar just den här typen av spel som Fantasy! tänkt sig vara. Fast jag sade det med glimten i ögat eftersom jag inte anser att det spelar någon roll eller för den delen gör mig något. Det var bara en iakttagelse varpå jag drog till med en skämtsam "pik".
Det vore ju oerhört märkligt om folk som inte gillade "spel som Fantasy!" gillade Fantasy!
Indeed.
Därav det en skämtsam kommentar om utlåtandet. Jag menade ju inget faktiskt eller illa med det.
 
Top