Nekromanti Fantasy Flight släpper Drakborgen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den Upplyste Despoten said:
Och Rising har gång efter annan imponerat med sina teorier kring framför allt kort- och bärdspelsmekanismer och -psykologi.

Men jag tror att Rising skulle må bra av att slippa pressen att själv behöva göra klart något. ,-)

Det här har jag väntat på i typ ett par år nu eller nåt. Att nån med lite driv tar tag i Rising, använder hans kompetens tills han bangar ur, och sedan sätter andra på att jobba klart. Rising är en bra visionär och oerhört kunnig, men han behöver en bra chef som tar tillvara hans fördelar och kompenserar hans nackdelar.

Och det tror jag du kan göra.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Yeah, Rising+Behrman är nog en bra kombo. Jag ger tummen upp.

hakanlo

Hero
Rising said:
I den nya varianten så är inte den kvarstående tiden känd, så det finns ett större risk- och spänningsmoment.
Ja, det behövde fixas. Men lösningen har i min erfarenhet visat sig vara en buggig buggfix: den tid man har på sig kan variera väldigt mycket.

Rising said:
I övrigt... Tja. Alltså, jag tycker det är så många grundläggande designfel med Drakborgen att det varken är värt att patcha eller försöka sig på en nyutgåva....
Däremot vet jag precis hur jag skulle gå till väga om det vore upp till mig att göra en nyutgåva på Drakborgen. Det spelet skulle förresten äga.
Lite av en självemotsägelse, låter det som... Själv tycker jag att nyutgåvan är ett kul spel, men, märk väl, då har jag framförallt spelat det med personer åldrar 9-12 som verkligen har älskat det! Så det är väl, som du sa, lite som med Talisman. Det var när man var i ungefär den åldern man verkligen uppskattade dessa spel -- känslan av äventyr var kanske viktigare än ett buggfritt spel med strategiskt djup.

Jag tror absolut att en person som du skulle kunna få en rejäl omdesign av Drakborgen att bli ett höjdarspel!

Rising

Vila i frid
Själv tycker jag att nyutgåvan är ett kul spel, men, märk väl, då har jag framförallt spelat det med personer åldrar 9-12 som verkligen har älskat det! Så det är väl, som du sa, lite som med Talisman. Det var när man var i ungefär den åldern man verkligen uppskattade dessa spel -- känslan av äventyr var kanske viktigare än ett buggfritt spel med strategiskt djup.
I min mening så är grejen med Drakborgen att det går snabbt. När spelmakare har försökt att skapa riktigt strategiska äventyrsspel (såsom Runebound och WoW: The boardgame) så dras man direkt med problem i form av downtime när ens tur är över; eftersom varje spelares tur tar så lååååång tid. Och frågan är om man verkligen vinner tillräckligt mycket i fråga om strategi för att det skall vara värt denna tempoförlust.

Drakborgen är helt enkelt mer av ett underhållande händelse-lotteri än ett "spel", och som sådant tycker jag faktiskt att det är rätt bra. Talisman brukar tappa gasen efter någon timme, men Drakborgen är tillräckligt snabbspelat och smidigt för att hålla ångan uppe tills partiet är över.

Jag tror inte att man kan göra Drakborgen-konceptet till ett särskilt mycket intressantare spel (men liiite fler riskhanteringsval hade jag gärna sett att spelet byggde på). Men jag tror att man skulle ha kunnat göra det till ett mycket mer underhållande berättelselotteri. Ty; vad som än händer i Drakborgen så översätts det ju i princip alltid till en rent matematisk KP-förlust. Jag kan lätt föreställa mig system som skulle ha varit mycket mer måleriska, berättande och minnesvärda.

Now, de flesta som vill se några förändringar på Drakborgen pratar om att införa mer strategi, men jag tror att det är en riskabel väg att gå; och att det lätt ballar ur till ett långsammare, tråkigare spel med mindre impact i form av skoj och upptäckaranda. Drakborgen som grundkoncept är helt enkelt inte särskilt lämpat för en sådan utveckling, eftersom det finns för mycket nyckfull slump invävt i grundkonceptet. Men att ha berättelsegeneration som mål tror jag skulle vara gångbart och bättre förvalta det som är Drakborgens fördel gentemot andra, tyngre spel; dess höga tempo och korta speltid.

---

Dock; det är inte ett sådant spel jag vill utveckla. Jag tror nämligen att man måste sitta på Drakborgen-licensen (eller liknande varumärke; Drakar & Demoner-spelet är ett annat spel som lider av att det helt enkelt är för standardiserat, repetitivt och tråkigt) för att kunna nå ut med ett sådant spel. Skulle man skapa något helt nytt spel (som hette "Demonkungens torn" eller liknande) så skulle folk helt enkelt inte bry sig.

Det finns andra grundkoncept som tilltalar mig desto mer.