Nekromanti [Fantasy!] Hur mycket skada gör en magisk blixt?

Carl Ö

Warrior
Hej!

Jag sitter och jobbar på det äventyr som vi förhoppningsvis ska spela på lördag (förra försöket blev uppskjutet).

Ursäkta om jag svamlar och är hel fel ute... Tacksam för hjälp!

En av fienderna i äventyret kan magi, och i synnerhet att skjuta magisk (elektrisk?) blixt på sitt offer. Hur funkar detta i Fantasy!?

Om jag har förstått det rätt så ska magikern lyckas med ett Magi-slag, dvs [Närvaro+Maginivå] vs [Svårighetsgrad=offrets Fysik].

Om magikern lyckas med sin attack så gör blixten lika mycket i skada som magikerns Närvaro + Svårighetsgraden (dvs offrets Fysik). Det skulle betyda att offret, om blixten träffar, automatiskt hamnar nära döden, eftersom alla "Fysik"-KP är förbrukade. (Blixten skadar riktiga KP, inte TKP.)

Det som känns lite bakvänt är att offrets Fysik visserligen gör det svårare att "lyckas" med blixten, men å andra sidan även medverkar till att göra skadan högre.

Har jag missförstått något? Ska inte offrets Fysik användas på detta sätt?

En variant för magisk blixt skulle kunna vara
Svårighet= som avståndsvapen (dvs Försvarstärningar+Ducka), eller Offrets Fysik (enligt boken)
Skada = 1T + magikerns Närvaro (skönt att slippa ha med Offrets Fysik här)

Eller?

Ha det gott
/Calle

Duddmannen

Hero
Jag tolkar reglerna precis som du - högre svårighet, men mer skada.

Däremot tror jag att du som Spelledare lätt kan låta din magiker göra precis vilka effekter du vill, inte låsa dig vid hur Rollpersoner som är magiker måste göra.

Arfert

Facit
Du har hajat rätt, tanken med det är ju mer energi i en besvärjelse, ju mer skada vid "träff"... men jag förstår om inte alla gillar det. Så man kan till exempel köra med en fast svårighetsgrad, oberoende mål. Eller med din variant, den är bra tycker jag. Kommer nog med i en framtida upplaga.

solvebring

Superhero
Re: [Fantasy!] Lite OT

Hm, jag har nog missat att TKP inte ska räknas in vid magier. Jag har hela tiden tänkt att TKP räknas bort för all skada som inte sker genom strid. ... Räknas inte magiska attacker dit?

Arfert

Facit

solvebring said:
Hm, jag har nog missat att TKP inte ska räknas in vid magier. Jag har hela tiden tänkt att TKP räknas bort för all skada som inte sker genom strid. ... Räknas inte magiska attacker dit?
TPK ska räknas in vid magi i strid. Det är bara undantagsvis de inte ska räknas med, och då står det uttryckligen i reglerna.

(Sen kan jag ju ha skrivit fel nånstans, och missat att ändra.)

solvebring

Superhero

Arfert said:
solvebring said:
TPK ska räknas in vid magi i strid. Det är bara undantagsvis de inte ska räknas med, och då står det uttryckligen i reglerna.

Som jag trodde då... Check! Tack för infon.

Carl Ö

Warrior

solvebring said:
Arfert said:
solvebring said:

Som jag trodde då... Check! Tack för infon.
OK. Rent allmänt ska TKP användas även vid magisk skada. Men i det specifika fallet som jag funderar på, denna specifika magiker, men denna specifika magiska förmåga, så tänker jag mig att skadan sker direkt på vanliga KP. Det är alltså ett undantag, i analogi med Arferts övriga undantag.
:)

Tack för alla svar!
/Calle

PS. I mitt förslag så borde förstås magikerns Magi-nivå också räknas in i skadan, inte bara Närvaron. Eller hur? DS

Arfert

Facit

Jag har ju svårt med minnet numera.. Texterna i Fantasy! är som skrivna av nån annan... mycket "va, har jag skrivit det här?!"...

solvebring

Superhero

Arfert said:
Jag har ju svårt med minnet numera.. Texterna i Fantasy! är som skrivna av nån annan... mycket "va, har jag skrivit det här?!"...
Det är lugnt. Jag tror det mesta framgår väldigt bra i boken. Det är just det att när det kommer trådar med olika tolkningar så blir man osäker.