En Nåbel woffla
Sedan tycker jag inte att nobelpristagarna brukar vara särskilt enastående, direkt
Vad som är verkligt enastående inom litteraturen vågar jag inte riktigt yttra mig om. Min smak är inte särskilt exklusiv, jag rör mig i princip med kategorierna "klart läsvärda böcker" (i princip alla jag läst), "bra böcker" (också det förmodligen merparten) och "ordentligt jävla bra böcker" (böcker jag, om jag blir pressad, kanske kan erkänna i någon mening hade något extra). Gränserna mellan dessa kategorier är mycket flytande.
Men... Jag har iaf läst och tyckt om Selma Lagerlöf, Rudyard Kipling (som jag inte visste fått nobelpriset), John Steinbeck, Harry Martinsson, Wislava Szymborska, Kenzaburo Oe och Jose Saramago (förlåt alla felstavningar). Och säkert ett antal jag glömt att jag läst och/eller inte vet fått priset.
Vet inte riktigt vad jag tror mig kunna bevisa med detta, men...
Hur som helst är jag lite nyfiken på vad du anser enastående?
Angående huvudfrågeställningen, på ett tema flera varit inne på redan: Kan någon komma på någon vettig anledning att inte kalla "Evangeliet enligt Jesus Kristus" eller "Bortbytingen" fantasy? Eller "Strändernas svall" (som jag alltså inte har läst)? "Pärlan" däremot, som jag tror att Nightowl menade med att nämna Steinbeck, känns för mig mer tveksamt, men det var ett tag sen jag läste den.
Det är klart, det finns väl folk som skulle säga att "Aniara" inte är sf...
ang tänkbara tolkningar av detta meddelande, för att klargöra:
1. Jag anser att Svenska Akademin är überklok och Gud.
Fel.
2. Jag vill impa med hur många nobelpristagare jag läst.
Förmodligen rätt, men jag inser att det är ganska patetiskt och att det lär finnas ett antal personer här som läst betydligt fler.
Hmmm... Här kommer jag att tänka på att jag och Ymir mycket väl kan ha ungefär samma uppfattning om hur enastående nobelpristagarna brukar vara. Nå, det klarnar kanske.
Jag skulle förresten nog inte ha något emot följande räcka med nobelpristagare:
2001: Astrid Lindgren (delat med postumt till Tove Jansson)
2002: Terry Pratchett (delat med postumt till Douglas Adams)
2003: Michael Ende
2004: Neil Gaiman
Jag har inga illusioner om att det är "objektivt korrekt", eller ens att jag skulle tycka detsamma om jag var mer uppdaterad på "seriös" samtidslitteratur. Men det vore kul.
Om Janssons och Adams priser skulle gå till välgörenhet, vad tycker ni vore mest passande?
Hmm, det här har nog flummat ut lagom nu...
MVH,
Namna ya ndege mnene wa maji mwenye miguu mifupi asiyeweza kuruka juu
Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!