Fantasy idéer jag inte har någonstans att använda

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Det finns en plats i världen där gudarna bor. Det är ett berg eller en skog. Den ligger mitt i universum. Desto närmre platsen där gudarna bor man är född och växer upp på desto närmre är man dem. Så närmst berget är folk Aasimar, sedan alver, sedan dvärgar, sedan halflingar sedan människor, sedan halv-orcher, sedan orcher och så vidare i cirklar utåt tills varelserna där ute är monster.

Gudar som skapade via kollektiv omedveten demokratisk process av en grupp människor. Så är din civilisations gud ond är det DITT FEL! Men blir folket bättre så blir guden bättre. De heliga texterna och så vidare ändras med skiftningarna hos guden.

Människor är bara förtrollade skelett, odöda ben är det naturliga tillståndet för människor. Anledningen till att livet är lidande är att vi inte borde ha kött.

Världen håller på att gå under, alltså inte så där odefinierat som det brukar vara utan det finns ett satt slutdatum om ett par månader. Ingen kommer överleva utan det är 100% slut och ingen kan ändra det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap. Så genom magisk terapiritual går man in i folks hjärnor och rensar dem från monster/fällor som är symboliska för deras problem. Karaktärer har specialförmågor baserade på om de är psykologer, psykiatriker, socialsekreterare, sjuksköterskor och så vidare. Lyckas man bra i dungeonsen så löser man patientens problem i verkligheten.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
271
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap. Så genom magisk terapiritual går man in i folks hjärnor och rensar dem från monster/fällor som är symboliska för deras problem. Karaktärer har specialförmågor baserade på om de är psykologer, psykiatriker, socialsekreterare, sjuksköterskor och så vidare. Lyckas man bra i dungeonsen så löser man patientens problem i verkligheten.
Detta låter intressant. Det får mig att tänka på 80-talsfilmen Dreamscape.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Varit sugen på Rocky IV, fast människoriket vs orchriket. Eller alv vs människa. Vad man gillar.

Spelarna är support-team till ena lagets champion. Äventyr kan vara att sabbotera andra sidans grejer, hitta ett magiskt styrkebälte, leta reda på the champ som försvann under en blöt utekväll, huvudtränaren har blivit kidnappad, etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Varit sugen på Rocky IV, fast människoriket vs orchriket. Eller alv vs människa. Vad man gillar.

Spelarna är support-team till ena lagets champion. Äventyr kan vara att sabbotera andra sidans grejer, hitta ett magiskt styrkebälte, leta reda på the champ som försvann under en blöt utekväll, huvudtränaren har blivit kidnappad, etc.
Det finns ju nyskrivna regler för matcher i DnD skavltråden! :D
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
278
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap. Så genom magisk terapiritual går man in i folks hjärnor och rensar dem från monster/fällor som är symboliska för deras problem. Karaktärer har specialförmågor baserade på om de är psykologer, psykiatriker, socialsekreterare, sjuksköterskor och så vidare. Lyckas man bra i dungeonsen så löser man patientens problem i verkligheten.
Det låter inspirerat av höjdarspelet Psychonauts!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,916
Har länge funderat på att göra ett äventyr till Drakar och Demoner eller Kopparhavets Hjältar där rollpersonerna av någon anledning kommer till vår värld.

Skulle vilja göra ett lilleputt-äventyr där rollpersonerna krymper och måste besegra vardagsfaror som en hungrig katt, en tjuvaktig korp etc.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
En spelvärld där allt är 100% de fyra elementen, fysiskt och psykologiskt. Så om det finns vampyrer så är de melankoliska om de törstar, och sangvinistiska om de släckt sin törst med människoblod.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,798
Location
Maastricht
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap. Så genom magisk terapiritual går man in i folks hjärnor och rensar dem från monster/fällor som är symboliska för deras problem. Karaktärer har specialförmågor baserade på om de är psykologer, psykiatriker, socialsekreterare, sjuksköterskor och så vidare. Lyckas man bra i dungeonsen så löser man patientens problem i verkligheten.
Den här idén är väldigt lik en jag själv har.
En kraftfull magiker har inne i sitt sinne skapat platser där han gömmer undan minnen och hemligheter. Det är för att skapa barriärer så att folk inte kan läsa hans sinne och komma åt hans hemligheter.
Ahriman av Thousand Sons gjorde detta i böckerna om honom och jag gillade idén skarpt. Den har dock ännu inte kommit i bruk.
Men idén är alltså att man måste bryta sig in i personens sinne för att komma åt en eller flera hemligheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,540
Location
Göteborg
Jag har ju spelat något liknande, också:

Temat för spelet: Rollpersonerna är demoner i traditionell kinesisk mytologi. De arbetar under helvetets konung Yan Wang, där de tränger in i en död själs sinne för att ta reda på vem hen egentligen är, alla hens hemligheter, och därmed förbereda själen för bestraffning eller reinkarnation. Spelet börjar i den dödes tempel, och det finns tre olika dungar man ska utforska. Dessa är tre olika masker: masken man bär i samhället, masken man bär inför sina nära och kära, och masken man bär när man står ensam inför spegeln. I varje dunge ska demonerna hitta den person eller varelse som bär masken och slita masken av den. Endast när alla tre masker rivits av kan den sanna själen blottläggas. Maskerna är dessutom riktiga masker från Peking-opera, vilket är en cool detalj. Det finns ungefär 300 sådana masker, alla representerar en viss person och dennes attribut och historia. Genom att välja bland dessa 300 masker och placera tre stycken i de tre platserna får man en väldig rikedom av möjliga avlidna. Förutom att riva av maskerna skall man även under spelets lopp fylla i ett frågeformulär med svar om vem den döde var, hur hen dog, hens hemligheter och rädslor, och så vidare. Detta är mer subjektivt: Det finns inga rätta svar här. Den "speliga" svårigheten är att hitta maskbäraren och riva av masken.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,754
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap.
Ett annat sätt att tänka på detta är en "medveten stad".

Hur skulle vi - som människor - kunna uppfatta att Berlin har ett medvetande?
Hur skulle en röd blodkropp - som åker runt i en människa - kunna se att en människa är medveten?

Man kan tänka sig städer som organismer som konkurrerar, skyddar sig själva, strävar i någon riktning eller är självdestruktiva.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Koschei's Kafe&Gas

Det är Ryssland. Det är sommar. Det är mitt uti i ingenstans och ni jobbar på Koschei's Kafe&Gas, en 24/7 bensinstation med tillhörande sylta och motell.

Koschei's Kafe&Gas är dock ägd av den odödlige (och samvetslöse) trollkarlen Koschei, och genom dess mystiska platsmagi är det både en plats utanför tid och rum, och en magnet för all sorts övernaturlig skit.
När det blir slagsmål på bensinstationen så är det lika stor chans att det är för att någon blockerar bensinpumpen som att ett gäng varulvar och vampyrer har stannat vid stationen samtidigt. Gästerna på motellet kan vara allt ifrån lastbilschafförer till flug-monstret som byggde en kokong i rum 207. Eller Koschei's speciellt inbjudna gäster, som är allt ifrån kaostrollkarlar till rituella seriemördare på flykt från övernaturlig rättvisa.

Och vem är ni? Helt vanliga tonåringar. Tja, kanske inte helt vanliga tonåringar. Ni är trots allt weirdos som jobbar på Koschei's Kafe&Gas, men ni är inte precis Teenagers With Attitude, The Slayer eller någon annan som är på något sett mentalt eller fysiskt beredda att hantera all den skit som händer.
Varför skulle någon vilja jobba på Koschei's? Vem vet. Kanske era föräldrar är skyldiga Koschei något. Kanske det var för att det var ett bättre jobb än att jobba i disken på Baba Yagas Bageri. Men nu är ni här, och har ni tur så lever ni när sommaren är över.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Myrfåglar

I tiden innan legender existerade det ett hav. I dess leriga sandbotten vilade ett stinkande kadaver. En kropp som var död, men levde och kunde aldrig dö. Ett drömmande ting. Ett ting som drömde om framtid, och dåtid, och platser bortom tid och rum.
Men ingenting varar för evigt. För havet reste sig och havsbotten blev till en flod och floden spolade bort sanden och blottade varelsens levande lik. Asätarna flockades; fiskar, fåglar och allt som krälar. De åt av des kött, och köttet gjorde dem till annat, märkta med tre ögon.

I havet Aboleths, i underjorden de monstruösa Djupkråkorna, Cuegles i de vilda skogarna. Kvar vid flodens strand, floden som då myter blev till historia blev ett träsk, lever Myrfåglarn, människoliknande korpar med tre ögon.

De är kaotiska ting, för medans deras kroppar lever i linjär tid flyter deras sinnen utanför tid och rum och deras ögon ser halvblint dåtid, nutid och framtid som om de vore ett. Trots deras visioners flyktighet följer myrfåglarna dem utan tvekan, och kan i ett ögonblick mörda sin älskade broder för ett framtida svek som aldrig händer, och i nästa hålla sig ifrån att sänka kniven i sin värsta fiendes rygg då de aldrig ser sig själva genomföra dådet.
Trots deras kaotiska natur har de fortfarande ledare, myrfåglar som, genom tveksam tur eller ledda av visioner, har hittat en rest av kadavrets väldigt kropp och försökt släcka den hunger som aldrig kan släckas. Fyllda av den drömmandes makt blir de siare, galningar och värre ting. Ting med fantastiska krafter som inte kan dö, men i sitt vansinne är dömt att förtära sig själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Myrfåglar

I tiden innan legender existerade det ett hav. I dess leriga sandbotten vilade ett stinkande kadaver. En kropp som var död, men levde och kunde aldrig dö. Ett drömmande ting. Ett ting som drömde om framtid, och dåtid, och platser bortom tid och rum.
Men ingenting varar för evigt. För havet reste sig och havsbotten blev till en flod och floden spolade bort sanden och blottade varelsens levande lik. Asätarna flockades; fiskar, fåglar och allt som krälar. De åt av des kött, och köttet gjorde dem till annat, märkta med tre ögon.

I havet Aboleths, i underjorden de monstruösa Djupkråkorna, Cuegles i de vilda skogarna. Kvar vid flodens strand, floden som då myter blev till historia blev ett träsk, lever Myrfåglarn, människoliknande korpar med tre ögon.

De är kaotiska ting, för medans deras kroppar lever i linjär tid flyter deras sinnen utanför tid och rum och deras ögon ser halvblint dåtid, nutid och framtid som om de vore ett. Trots deras visioners flyktighet följer myrfåglarna dem utan tvekan, och kan i ett ögonblick mörda sin älskade broder för ett framtida svek som aldrig händer, och i nästa hålla sig ifrån att sänka kniven i sin värsta fiendes rygg då de aldrig ser sig själva genomföra dådet.
Trots deras kaotiska natur har de fortfarande ledare, myrfåglar som, genom tveksam tur eller ledda av visioner, har hittat en rest av kadavrets väldigt kropp och försökt släcka den hunger som aldrig kan släckas. Fyllda av den drömmandes makt blir de siare, galningar och värre ting. Ting med fantastiska krafter som inte kan dö, men i sitt vansinne är dömt att förtära sig själv.
Det här är så coolt!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,609
Gudar som skapade via kollektiv omedveten demokratisk process av en grupp människor. Så är din civilisations gud ond är det DITT FEL! Men blir folket bättre så blir guden bättre.
Du menar som i verkligheten? Varje folk har den (tänkta) gud de förtjänar? :)

Anledningen till att livet är lidande är att vi inte borde ha kött.
Spoiler till Tribe 8:
Det här är förklaringen till att ondingarna i Tribe 8 är så vansinnigt onda.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Katten ramlar i trollkarlens kittel och blir stor som ett hus. Den beter sig fortfarande som en vanlig huskatt, bara det att människor plötsligt är stora som råttor.

Übereil
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,825
Location
Stockholm
RP:na tillhör en grupp militanta naytheister som anser att saker blir bättre om man har ihjäl/fördriver gudarna och låter människorna styra sitt eget öde (vi kan vara i en sådan där värd där folks tro skapar gudar eller där gudarna inte behöver människorna men finner det trevligt (alt. får styrka av) att bli dyrkad o offrad till - hur det ser ut med människornas skapelse låter vi vara osagt). RP:na skapas från start för att vara sådana hjältar av klassiskt mytologiskt slag som kan (i grupp) ge sig på gudarna.

Spelet börjar med att de ska "befria" ett område från sina gudar vilket kommer handla om en kombination av list, kunnande, o råstyrka. När spelarna väll har lyckats dödat/tvingat iväg alla traktens gudar kommer plottwisten. För när man väll har fått iväg alla gudarna så visar det sig att gudarna var det enda som höll demoner/liknande borta, o även om gudarna möjligen inte var de bästa (grundboken borde ha några olika exempel panteoner) så var de i alla fall bättre än vad som nu börjar jaga människor och/eller skapar sina egna tyrannier. Ops.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
RP:na tillhör en grupp militanta naytheister som anser att saker blir bättre om man har ihjäl/fördriver gudarna och låter människorna styra sitt eget öde (vi kan vara i en sådan där värd där folks tro skapar gudar eller där gudarna inte behöver människorna men finner det trevligt (alt. får styrka av) att bli dyrkad o offrad till - hur det ser ut med människornas skapelse låter vi vara osagt). RP:na skapas från start för att vara sådana hjältar av klassiskt mytologiskt slag som kan (i grupp) ge sig på gudarna.

Spelet börjar med att de ska "befria" ett område från sina gudar vilket kommer handla om en kombination av list, kunnande, o råstyrka. När spelarna väll har lyckats dödat/tvingat iväg alla traktens gudar kommer plottwisten. För när man väll har fått iväg alla gudarna så visar det sig att gudarna var det enda som höll demoner/liknande borta, o även om gudarna möjligen inte var de bästa (grundboken borde ha några olika exempel panteoner) så var de i alla fall bättre än vad som nu börjar jaga människor och/eller skapar sina egna tyrannier. Ops.
Du beskriver exakt spelet Mythender!https://www.drivethrurpg.com/product/110779/Mythender-Roleplaying-Game
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Man spelar en grupp terapeutäventyrare och dungeons är folks hjärnors inre landskap. Så genom magisk terapiritual går man in i folks hjärnor och rensar dem från monster/fällor som är symboliska för deras problem. Karaktärer har specialförmågor baserade på om de är psykologer, psykiatriker, socialsekreterare, sjuksköterskor och så vidare. Lyckas man bra i dungeonsen så löser man patientens problem i verkligheten.
Helt orelaterat, men vad tyckte du om Persona 5?
 
Top