God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,555
Den här tråden kommer handla om ren och skär nostalgi. Är du allergisk mot sådant försök att hålla dig borta
Jag tror att vad som formar vår syn på olika genrer är vad vi konsumerar när vi är barn. Vissa idéer bränns in och stannar inbrända även om våra smaker förfinas, fördjupas eller till och med ändras när vi blir äldre. Jag är mest intresserad av fantasy här eftersom det är vad jag upplever är den bredaste genren som vi som rollspelare har att göra med.
Så vilka tre influenser har definierat hur du alltid kommer se på fantasy och hur påverkar det hur du spelar fantasy rollspel?
Mina tre influenser är:
Narnia
Jag älskade Narnia böckerna. Jag slukade hela serien under fjärde klass (mestadels under matte lektionerna...). De hade... atmosfär. Narnia böckerna hade aldrig en fast värld för mig, visst det fanns en massa definierade grejer men de var inte viktiga. Det viktiga var att jultomten kunde dyka upp från ingenstans och dela ut magiska vapen. Eller att varulvar bara dök upp, ingen förklaring. Varför skulle det behövas? Det är fantasy! Jag använder den här approachen konstant i mina kampanjer. Satan dyker upp med en deal, inte den lokala fantasy versionen av Satan utan Lucifer. Deaks of many things dyker i dungeons. Tomten kommer med magiska vapen....
Sedan har vi beskrivningarna. "Det är alltid vinter men aldrig jul." Vad mer behöver man säga? Det är en hel fantasy värld beskriven i en mening.
Jag läste böckerna innan jag blev kristen och även om jag som vuxen gillar metaforerna så har det inget att göra med vad Narnia är för mig.
Conan
Med Arnold. Jag gillar originalen nu men jag läste aldrig de som barn. Fantasy är blodigt och brutalt. "Hjältarna" är de som är coolast och de som vinner. Trollkarlar är mystiska och har vaga, svår definierade krafter som följer coola motiv. Gudarna är avlägsna och mindre viktiga än vilken sorts svärd du svingar. Skurkar kan skjuta ormar på folk och hjältarna kapar folks huvuden.
To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women.
Dragonlance
Jag kan inte stå ut med att spela i Dragonlance världen. Jag avskyr Kenders som alla rättänkande människor. Jag gillar inte gudarna, jag gillar inte världen, jag gillar inte magikerna och jag gillar inte de nyare kontinenterna. Men den där första trilogin av böckerna? Magi. Raistlin är den bästa onda trollkarlen. Sturm är den bästa Paladinen.
Det som influerat mig mest i hur jag kör mina spel från Dragonlance är hur Clerics är och hur gudarna interagerar med världen. Gudarna kommer inte ner personligen utan de agerar nästan enbart genom Clerics (med en enorm kataklysm då och då och finlir förkläda som människor som enda undantag ). Men clerics är inte präster, de är verkligen inte i varje stad som en helare eller i varje äventyrar grupp. Clerics är Moses eller Mohamed eller Jesus. Allihop. En enda cleric är nog för att förändra världen och är sin guds representant på Jorden. Dennes svärd, dennes röst och dennes nåd.
Vilka är dina fantasy influenser?
Jag tror att vad som formar vår syn på olika genrer är vad vi konsumerar när vi är barn. Vissa idéer bränns in och stannar inbrända även om våra smaker förfinas, fördjupas eller till och med ändras när vi blir äldre. Jag är mest intresserad av fantasy här eftersom det är vad jag upplever är den bredaste genren som vi som rollspelare har att göra med.
Så vilka tre influenser har definierat hur du alltid kommer se på fantasy och hur påverkar det hur du spelar fantasy rollspel?
Mina tre influenser är:
Narnia
Jag älskade Narnia böckerna. Jag slukade hela serien under fjärde klass (mestadels under matte lektionerna...). De hade... atmosfär. Narnia böckerna hade aldrig en fast värld för mig, visst det fanns en massa definierade grejer men de var inte viktiga. Det viktiga var att jultomten kunde dyka upp från ingenstans och dela ut magiska vapen. Eller att varulvar bara dök upp, ingen förklaring. Varför skulle det behövas? Det är fantasy! Jag använder den här approachen konstant i mina kampanjer. Satan dyker upp med en deal, inte den lokala fantasy versionen av Satan utan Lucifer. Deaks of many things dyker i dungeons. Tomten kommer med magiska vapen....
Sedan har vi beskrivningarna. "Det är alltid vinter men aldrig jul." Vad mer behöver man säga? Det är en hel fantasy värld beskriven i en mening.
Jag läste böckerna innan jag blev kristen och även om jag som vuxen gillar metaforerna så har det inget att göra med vad Narnia är för mig.
Conan
Med Arnold. Jag gillar originalen nu men jag läste aldrig de som barn. Fantasy är blodigt och brutalt. "Hjältarna" är de som är coolast och de som vinner. Trollkarlar är mystiska och har vaga, svår definierade krafter som följer coola motiv. Gudarna är avlägsna och mindre viktiga än vilken sorts svärd du svingar. Skurkar kan skjuta ormar på folk och hjältarna kapar folks huvuden.
To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women.
Dragonlance
Jag kan inte stå ut med att spela i Dragonlance världen. Jag avskyr Kenders som alla rättänkande människor. Jag gillar inte gudarna, jag gillar inte världen, jag gillar inte magikerna och jag gillar inte de nyare kontinenterna. Men den där första trilogin av böckerna? Magi. Raistlin är den bästa onda trollkarlen. Sturm är den bästa Paladinen.
Det som influerat mig mest i hur jag kör mina spel från Dragonlance är hur Clerics är och hur gudarna interagerar med världen. Gudarna kommer inte ner personligen utan de agerar nästan enbart genom Clerics (med en enorm kataklysm då och då och finlir förkläda som människor som enda undantag ). Men clerics är inte präster, de är verkligen inte i varje stad som en helare eller i varje äventyrar grupp. Clerics är Moses eller Mohamed eller Jesus. Allihop. En enda cleric är nog för att förändra världen och är sin guds representant på Jorden. Dennes svärd, dennes röst och dennes nåd.
Vilka är dina fantasy influenser?