Nekromanti [Fantasy!] Konfidentiella slag + förflyttning

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Vi hade vår första Fantasy-session igår och två saker kom upp som vi undrade över.

Förflyttning som enbart en egen handling. Inget problem om man förflyttar sig längre sträckor. Men om det är 1-2 (meter?) man ska verkade det fånigt att det ska uppta hela ronden. Har någon annan upplevt detta som ett hinder? Har någon husreglat på ett bra sätt? Vi spånade på tre sätt här:
1. EN fri meter, alltid (om man annars inte rört sig) a la D&D 3.5.
2. Halva fysiken (avrundat nedår) fri förflyttning
3. Lite mer kreativt - dra av det antal stridstärningar som du förflyttade dig i meter. Invändning: spelar mindre roll ju fler stridstärningar du har. Kan bli krångligt när man vill kombinera förflyttning med handlingar som inte inbegriper stridstärningar.

"Konfidentiella slag". Ja, det här känns nästa lite fånigt men mina spelare upplevde det som ett problem att jag som SL såg deras slag men att de inte fick se mina. Detta har aldrig kommit upp i andra spel. De kände, antar jag, att jag kunde anpassa hur mycket jag som SL la på anfall/försvar i gensvar på vad spelarnas fördelning. Det slutade med att jag och spelaren avdelade för attack och försvar och att jag sedan hängde över min knutna hand med mina attacktärningar över skärmen. Spelaren gjorde något liknande med sina försvarstärningar och sedan släppte vi samtidigt. Detta betydde tyvärr att jag slog stridsslag för alla mina critters öppet. Är det andra spelare som upplevt detta som ett problem?

Detta kommer naturligtvis inte upprepas och jag åkte hem igår med en känsla av "Vad hände egentligen?". :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är inte så kinkig med förflyttning, att ha en gratis meter eller två är nog vägen jag själv skulle välja. Att använda tärningar till förflyttning är snyggt och något som t.ex. Jarl har i sitt spel Derelict, och är en utmärkt idé om man vill addera fler taktiska element.

Jag slår alltid mina slag öppet när jag är spelledare. Antingen så spelar man med dolda slag och räknar med att spelledaren inte bryter mot spelgruppens konventioner (se SL-stil-diagrammet och diskussionerna om "illusionism" i Rollspels-forumet om du har starka nerver), eller också slår man allt öppet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fri förflyttning på korta avstånd, inom rimliga gränser, tycker jag är ok. SL avgör från fall till fall, men upp till tre meter är rimligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
När jag snackade om detsamma, dolda slag och sådant, i tråden Fantasy!-funderingar skrev jag följande:
Förövrigt husreglade vi lite smått - det kommer säkert mer - och sade som så att försvarstärningarna får man slå först och sedan dela upp när man vet lite mer om vilka resurser man har. De vart hårt ansatta och läget blev snabbt kritiskt i annat fall. Iof spelade jag som SL dolt och visade inte fiendernas tärningar, vilket så klart är emot hur det är tänkt(?), men spelarna föredrog det så; att inte veta hur många tärningar fienden hade osv.
... Tja, det känns lite anus nu i efterhand, men tja, spelarna var eniga och det är ju de som ska vara nöjda.
Vad säger ni?
Jag fick inget svar på detta huruvida folk tyckte att det passade Fantasy! eller inte. Vår grupp hade inga problem, utan tvärtom, så önskade spelarna att jag skulle hålla fienderna hemliga.

Fast Eksem har nog rätt. Så mycket mer finns inte att säga. Antingen kör man allt öppet eller allt dolt. Fantasy! är väl skrivet på det viset att allt ska vara öppet, men det föll sig så att mina spelare ville ha det dolt, och tja - jag är van dolt från andra spel. Det var med andra ord inga bekymmer för oss. Är det ett bekymmer, ja då tycker jag helt klart att man bör köra öppet istället. Boken förespråkar, som jag tolkar den, att man ska köra öppet och göra sin slag samtidigt. Är du osäker själv så fråga spelarna, hör vad de önskar från dig som SL - du ska ju trots allt leda spelet och se till att alla har kul.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
öppet eller dolt... för mig är det en smaksak, en fråga om spelledarstil och vad spellgruppen föredrar. Vill SL ha dolda slag är det ok för mig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Zimith said:
"Konfidentiella slag". Ja, det här känns nästa lite fånigt men mina spelare upplevde det som ett problem att jag som SL såg deras slag men att de inte fick se mina. Detta har aldrig kommit upp i andra spel. De kände, antar jag, att jag kunde anpassa hur mycket jag som SL la på anfall/försvar i gensvar på vad spelarnas fördelning. Det slutade med att jag och spelaren avdelade för attack och försvar och att jag sedan hängde över min knutna hand med mina attacktärningar över skärmen. Spelaren gjorde något liknande med sina försvarstärningar och sedan släppte vi samtidigt. Detta betydde tyvärr att jag slog stridsslag för alla mina critters öppet. Är det andra spelare som upplevt detta som ett problem?

Detta kommer naturligtvis inte upprepas och jag åkte hem igår med en känsla av "Vad hände egentligen?". :gremsmile:
Jag tycker spontant att det låter som en bra variant. Så skulle jag nog vilja ha det också om jag skulle spela. Jag skulle definitivt göra så om jag skulle spelleda.

Jag slår alltid anfall och skada öppet när jag lirar D&D. Dör rollpersonerna så dör de, dör mina monster eller min SLP:er så dör de.

Vad är det förresten som inte ska upprepas? Öppna slag? Att du tillmötesgår en spelares önskningar? Att något dylikt införs under pågående spelmöte isället för att ta en diskussion efteråt om hur ni vill göra?
 
Top