Zimith_UBBT
Warrior
Vi hade vår första Fantasy-session igår och två saker kom upp som vi undrade över.
Förflyttning som enbart en egen handling. Inget problem om man förflyttar sig längre sträckor. Men om det är 1-2 (meter?) man ska verkade det fånigt att det ska uppta hela ronden. Har någon annan upplevt detta som ett hinder? Har någon husreglat på ett bra sätt? Vi spånade på tre sätt här:
1. EN fri meter, alltid (om man annars inte rört sig) a la D&D 3.5.
2. Halva fysiken (avrundat nedår) fri förflyttning
3. Lite mer kreativt - dra av det antal stridstärningar som du förflyttade dig i meter. Invändning: spelar mindre roll ju fler stridstärningar du har. Kan bli krångligt när man vill kombinera förflyttning med handlingar som inte inbegriper stridstärningar.
"Konfidentiella slag". Ja, det här känns nästa lite fånigt men mina spelare upplevde det som ett problem att jag som SL såg deras slag men att de inte fick se mina. Detta har aldrig kommit upp i andra spel. De kände, antar jag, att jag kunde anpassa hur mycket jag som SL la på anfall/försvar i gensvar på vad spelarnas fördelning. Det slutade med att jag och spelaren avdelade för attack och försvar och att jag sedan hängde över min knutna hand med mina attacktärningar över skärmen. Spelaren gjorde något liknande med sina försvarstärningar och sedan släppte vi samtidigt. Detta betydde tyvärr att jag slog stridsslag för alla mina critters öppet. Är det andra spelare som upplevt detta som ett problem?
Detta kommer naturligtvis inte upprepas och jag åkte hem igår med en känsla av "Vad hände egentligen?".
Förflyttning som enbart en egen handling. Inget problem om man förflyttar sig längre sträckor. Men om det är 1-2 (meter?) man ska verkade det fånigt att det ska uppta hela ronden. Har någon annan upplevt detta som ett hinder? Har någon husreglat på ett bra sätt? Vi spånade på tre sätt här:
1. EN fri meter, alltid (om man annars inte rört sig) a la D&D 3.5.
2. Halva fysiken (avrundat nedår) fri förflyttning
3. Lite mer kreativt - dra av det antal stridstärningar som du förflyttade dig i meter. Invändning: spelar mindre roll ju fler stridstärningar du har. Kan bli krångligt när man vill kombinera förflyttning med handlingar som inte inbegriper stridstärningar.
"Konfidentiella slag". Ja, det här känns nästa lite fånigt men mina spelare upplevde det som ett problem att jag som SL såg deras slag men att de inte fick se mina. Detta har aldrig kommit upp i andra spel. De kände, antar jag, att jag kunde anpassa hur mycket jag som SL la på anfall/försvar i gensvar på vad spelarnas fördelning. Det slutade med att jag och spelaren avdelade för attack och försvar och att jag sedan hängde över min knutna hand med mina attacktärningar över skärmen. Spelaren gjorde något liknande med sina försvarstärningar och sedan släppte vi samtidigt. Detta betydde tyvärr att jag slog stridsslag för alla mina critters öppet. Är det andra spelare som upplevt detta som ett problem?
Detta kommer naturligtvis inte upprepas och jag åkte hem igår med en känsla av "Vad hände egentligen?".